Terug
Gepubliceerd op 05/06/2023

2023_CBS_03644 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002935. Sint-Bernardsesteenweg 1380. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03644 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002935. Sint-Bernardsesteenweg 1380. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_03644 - Omgevingsvergunning - OMV_2023002935. Sint-Bernardsesteenweg 1380. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023002935

Gegevens van de aanvrager:

BV Sparki met als contactadres Fraterstraat 129 te 9820 Merelbeke

Ligging van het project:

Sint-Bernardsesteenweg 1380 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nr. 687L

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een laadstation voor elektrische voertuigen en het vellen van een berk

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/10/2020: overdracht (OMV_2020130178) van een milieuvergunning voor een tankstation;

-          5/10/1981: vergunning (1006#21424) voor het bouwen van een benzinestation.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • tankstation;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • gebouw met een grootte van circa 12,4 m op circa 5 m;
  • twee dubbele overdekte brandstofpopen;
  • kroonlijsthoogte luifel circa 5,5 m;

-          inrichting:

  • ontsluiting via zowel de Sint-Bernardsesteenweg als de Parijslaan via steeds twee toegangen.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • conform vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • oprichten van een MS-cabine;
  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • circa 5,3 m op circa 2,8 m;
  • kroonlijsthoogte circa 2,25 m;

-          gevelafwerking:

  • donkergroene crepi;
  • donkergroen buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • vellen van een berk;
  • inrichten van een bijkomende groenzone aan de zijde met de Parijslaan in plaats van één van de toegangswegen aan die zijde;
  • inrichten van 4 laadplaatsen voor elektrische voertuigen;
  • aanplanten van 2 bomen.

Inhoud van de aanvraag

-          vellen van een berk;

-          oprichten van een MS-cabine;

-          inrichten van 4 laadplaatsen voor elektrische voertuigen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

30 maart 2023

20 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

30 maart 2023

15 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

30 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

30 maart 2023

3 april 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

30 maart 2023

5 april 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

30 maart 2023

31 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

30 maart 2023

31 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

30 maart 2023

12 april 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

30 maart 2023

26 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Er werd een gunstig advies verleend door de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing.

“De aanvraag omvat de realisatie van elektrische laadpalen en bijhorende middenspanningscabine. Daar er meer elektrische voertuigen komen, is er ook een uitbreiding nodig van laadinfrastructuur. Deze wordt best gebundeld bij bestaande tankstations. Voor de aanvraag kan gunstig advies gegeven worden.”

De aanvraag blijft functioneel inpasbaar in deze omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet het herinrichten van een vergund tankstation. Op de site wordt er een middenspanningscabine geplaatst in functie van het elektrisch opladen van auto’s. Er worden hiervoor 4 parkeerplaatsen met 2 laadpalen voorzien. De inplanting gebeurt iets verschoven ten opzichte van de voorgevel van de aanpalende garage in de Parijslaan. Vanuit de goede ruimtelijke ordening is het wenselijk dat de voorgevel van de cabine en die van de garage op één lijn liggen. Dit zal in voorwaarden opgenomen worden. Mits het naleven van deze en andere voorwaarden die verder worden besproken in het verslag is de aanvraag ruimtelijk inpasbaar in deze omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De technische cabine wordt voorzien van wanden afgewerkt in crepi. Om de cabine van het zicht in het straatbeeld te onttrekken zal in voorwaarde worden opgelegd dat er een haag rondom rond voorzien moet worden. Mits naleven van de gestelde voorwaarde is de aanvraag visueel inpasbaar in deze omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de Brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen. Deze dienst verleende een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarde met betrekking op het beschermen van bomen worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Het advies van de stedelijke Milieudienst is gunstig:

“De transformator heeft een individueel nominaal vermogen van 1.000 kVA. 

De melding van de transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA is sinds de implementatie van de Vlaremtrein 2019 op 12 december 2022 niet langer ingedeeld. 

 

Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er andere ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er dan ook geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

De Verkeerspolitie heeft geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Er werd op het perceel op verschillende plaatsen reclame aangebracht. Op de plannen wordt aangegeven dat deze geen deel uitmaken van de aanvraag. Dit wordt dan ook specifiek uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

”De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Op het bestaande Esso tankstation worden 2 laadpalen met 4 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voorzien. De overige tankinfrastructuur wijzigt niet. De werkelijke parkeerbehoefte is 4 parkeerplaatsen.”

 

De plannen voorzien in 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

“Het tankstation heeft momenteel zowel aan de kant van de Sint-Bernardsesteenweg als de Parijslaan 2 toegangen, 4 in totaal.

Voor de laadpalen met 4 parkeerplaatsen wordt één van de toegangen via de Parijslaan gesloten. Dit zorgt voor een extra parkeerplaats op het openbaar domein in de Parijslaan.

 

Een tankstation sluit qua functie aan bij het hoger wegennet. In principe moet er geen toegang tot een tankstation zijn via woonstraten. We vragen om ook de tweede toegang via de Parijslaan af te sluiten voor autoverkeer en zich voor auto´s volledig te richten op de Sint-Bernardsesteenweg. Dit heeft als voordeel dat de woonstraat luwer kan functioneren en dat er nog een parkeerplaats ten behoefte van de buurt bij kan komen in de reeds bestaande parkeerstrook. Een kleine doorsteek voor voetgangers mag wel mogelijk blijven.”


Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. Het voorzien van nieuwe onverharde ruimte, hoe beperkt ook, ter compensatie van de onverharde ruimte die verdwijnt om de laadinfrastructuur te realiseren, is aan te moedigen. De voorgestelde voorwaarde wordt opgenomen als voorwaarde van vergunning. De stedelijke dienst Publieke Ruimte stelt dat het openbaar domein verder niet moet worden aangepast.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er moet een haag voorzien worden rond de technische cabine.

3. De tweede inrit ter hoogte van de Parijslaan moet worden afgesloten en aangelegd worden met groen in volle grond.

4. De bestaande bomen op privéterrein moeten maximaal beschermd worden.

5. De bestaande straatbomen in de Parijslaan moeten maximaal beschermd worden.

6. Er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc).

7. De voorgevel van de HS-cabine en die van de aanpalende garage in de Parijslaan moeten op 1 lijn liggen.

8. De aanwezige reclame wordt uitgesloten van vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

29 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 augustus 2023

Verslag GOA

26 mei 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er moet een haag voorzien worden rond de technische cabine.

3. De tweede inrit ter hoogte van de Parijslaan moet worden afgesloten en aangelegd worden met groen in volle grond.

4. De bestaande bomen op privéterrein moeten maximaal beschermd worden.

5. De bestaande straatbomen in de Parijslaan moeten maximaal beschermd worden.

6. Er mag geen werfzone ingericht worden onder de kruinzone van bestaande bomen (geen stockage, etc).

7. De voorgevel van de HS-cabine en die van de aanpalende garage in de Parijslaan moeten op 1 lijn liggen.

8. De aanwezige reclame wordt uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.