Terug
Gepubliceerd op 22/05/2023

2023_CBS_03341 - Bestek GAC_2022_02525 - Raamovereenkomst uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 17/05/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03341 - Bestek GAC_2022_02525 - Raamovereenkomst uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_03341 - Bestek GAC_2022_02525 - Raamovereenkomst uitgaande post - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de postbedeling van verschillende soorten zendingen van de stad Antwerpen werden in het verleden raamovereenkomsten GAC_2018_00627 en GAC_2019_00762 afgesloten. Beide nemen een einde op 31 december 2023.

Om de continuïteit van deze dienstverlening te vrijwaren, is het nodig om een nieuwe opdracht in de markt te zetten. Het is opportuun om beide overeenkomsten te bundelen in 1 opdracht. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02525 uit te schrijven.

Deze opdracht is verdeeld in 3 percelen:

  • Perceel 1: Geadresseerde zendingen.
  • Perceel 2: Niet-geadresseerde zendingen.
  • Perceel 3: Pakketten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 89, §1, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het een opdracht voor sociale en andere specifieke diensten opgesomd in bijlage III betreft.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Selectiecriteria:

Voor perceel 1 en 3:

De inschrijver toont zijn financiële draagkracht aan door een minimumomzet in postverwerking voor te leggen van 1.000.000 euro per jaar, in de afgelopen twee boekjaren.

Voor perceel 2:

De inschrijver voegt bij zijn offerte ten minste 5 referenties van vergelijkbare opdrachten van bedeling van niet-geadresseerde zendingen met een omvang van ten minste 10.000 stuks, uitgevoerd in de afgelopen drie jaar.

Gunningscriteria:

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

 Voor perceel 1:

    1. Prijs fysieke zendingen op een totaal van 25 punten.
    2. Prijszetting hybride zendingen op een totaal van 25 punten.
    3. Plan van aanpak op een totaal van 15 punten.
    4. Gebruiksvriendelijkheid van de beschikbare portaalsite(s) op een totaal van 5 punten.
    5. Ondersteuning van het operationele proces ("helpdesk") op een totaal van 15 punten.
    6. Opstart en eventuele implementatie van de overgang naar een proces voor volledig elektronisch verzenden van geadresseerde zendingen op een totaal van 10 punten.
    7. Uurtarief consultancy op een totaal van 5 punten.

Voor perceel 2: 

    1. Prijs fysieke zendingen op een totaal van 70 punten.
    2. Plan van aanpak op een totaal van 30 punten.

Voor perceel 3:

  1. Prijszetting fysieke zendingen op een totaal van 40 punten.
  2. Plan van aanpak op een totaal van 20 punten.
  3. Gebruiksvriendelijkheid van de beschikbare portaalsite(s) op een totaal van 5 punten.
  4. Ondersteuning van het operationele proces ("helpdesk") op een totaal van 15 punten.
  5. Duurzaamheid van transport op een totaal van 20 punten.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0102 - Administratieve vereenvoudiging
2SBS010201 - Organisatiebeheer

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02525 voor 'Raamovereenkomst uitgaande post' goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst uitgaande post


budgetplaats:5164500000
budgetpositie:6141
functiegebied:2SBS010201A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA080114
budgetperiode: 2400,2500,2600,2700

met orderbons


Bijlagen

  • 02525_Bestek.pdf
  • 02525_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02525_Inventaris_Perceel_1_Fysiek.xlsx
  • 02525_Inventaris_Perceel_2.xlsx
  • 02525_ophaalrondes_2022.xlsx