Terug
Gepubliceerd op 22/05/2023

2023_CBS_03366 - District Ekeren. Kapelsesteenweg Gewestweg N11. Studieopdracht wegeniswerken. SWOU10201 - Projectnota. Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 17/05/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03366 - District Ekeren. Kapelsesteenweg Gewestweg N11. Studieopdracht wegeniswerken. SWOU10201 - Projectnota. Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_03366 - District Ekeren. Kapelsesteenweg Gewestweg N11. Studieopdracht wegeniswerken. SWOU10201 - Projectnota. Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Samenwerkingsovereenkomst studie

Goedkeuring districtscollege Ekeren

13 november 2012

85

Goedkeuring college

30 novemver 2012

12424

Bestek 1M3D8E/12/10

Studieopdracht

Goekeuring college

15 november 2013

11557

Startnota. Mobiliteitsvoorwaarden
Goedkeuring college
1 oktober 2021
7977

adviezen

Districtsraad Ekeren

22 november 2021

84

Coördinatieoverleg openbaar domein

13 december 2021

Het Vlaamse gewest, Agentschap wegen en verkeer Antwerpen (AWV) wenst de rijweg, de parkeerstroken en de fietspaden op de Kapelsesteenweg (gewestweg N11 tussen kilometerpunten OK95 en 3K73) te vernieuwen. De gemeente Brasschaat en de stad Antwerpen investeren mee. Water-link (voor grondgebied Antwerpen) en Pidpa (voor grondgebied Brasschaat) participeren voor het vernieuwen van de riolering en regenwaterafvoer.

Op 13 november 2012 (jaarnummer 85) keurde het districtscollege Ekeren en op 30 november 2012 het college (jaarnummer 12424) de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse gewest, de gemeente Brasschaat en Rio-Link, betreffende de studie voor de riolerings-en bestratingswerken in de Kapelsesteenweg, Gewestweg N11 (tussen kilometerpunten OK95 en 3K75) in het district Ekeren goed.

Op 15 november 2013 (jaarnummer 11557) keurde het college het bestek 1M3D8E/12/10 (SWOU07336), studieopdracht vernieuwing wegenis en rioleringen, Kapelsesteenweg N11 Gewestweg Ekeren/Brasschaat, Oudebaan, Hoogpadlaan, goed en nam kennis van de laagst regelmatige inschrijver, Studiebureau Group D, Gentsestraat 79, 8530 Harelbeke (ondernemingsnummer 0518 996 817).
De studieopdracht omvat het opmaken van het concept en het ontwerp van de N11 Brasschaat/ Ekeren in functie van vernieuwing wegenis en riolering.

Op 1 oktober 2021 (jaarnummer 7977) keurde het college de startnota N11 Brasschaat -  Ekeren, studieopdracht vernieuwing wegenis en riolering Kapelsesteenweg, district Ekeren, goed. De districtsraad Ekeren gaf op 22 november 2021 (jaarnummer 268) gunstig advies.

Studiebureau Group D maakte in opdracht van AWV een projectnota en een definitief ontwerp op.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd. 
De Kapelsesteenweg is een bovenlokale straat (gewestweg).

Argumentatie

Het Studiebureau Group D maakte in opdracht van AWV een projectnota en het definitief ontwerp op. 

Ten opzichte van het plan uit de goedgekeurde startnota (2021) werden volgende verdere uitwerkingen en wijzigingen opgenomen in het definitief ontwerp:

Door de herinrichting van het projectgebied worden veilige fietspaden gerealiseerd, wordt de doorstroming van het openbaar vervoer geoptimaliseerd, worden de parkeerstroken en voetpaden heraangelegd en de straat van meer groenaanplant voorzien.
In het projectgebied worden de vrijliggende fietspaden voorzien met een minimale breedte van 1,75m. De voetpaden in de bebouwde kom hebben een breedte van 1,5m en waar mogelijk 1,9m.

Voor het openbaar vervoer wordt halteren op de rijbaan voorzien behalve ter hoogte van de Oudebaan, in de richting van Kapellen. De haltes worden aangelegd volgens het decreet basisbereikbaarheid. Een optimalisatie oefening van de locaties en het aantal haltes is uitgevoerd door de Lijn en in overleg met de betrokken besturen.

Het plan van de herinrichting wordt voorzien van een kwalitatieve groenaanleg. In de zone tussen de Beekstraat en Oudebaan (zone 2) wordt bijkomend een wadi landschappelijk geïntegreerd.  Bij de opmaak van de uitvoeringsplannen worden hiervoor de nodige ondergrondse maatregelen ingetekend zodat bomen in gunstige omstandigheden kunnen uitgroeien tot volwaardige groenstructuren. Het bestaande groen, reeds aanwezig in de openbare ruimte of in de private voortuinen wordt hierbij ook in beeld gebracht. Er worden lindebomen in laanstructuur aangeplant in de voetpaden/parkeerstroken.

Aan de zijde van het district Ekeren wordt de Willy Staeslei afgekoppeld van de Kapelsesteenweg en zal in de Willy Staeslei een keerbeweging worden aangelegd. Het ontwerp van deze keerbeweging en het ‘pleintje’ dat hierdoor ontstaat ter hoogte van het kruispunt Schriek/Kapelsesteenweg werd door de afdeling Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte ontworpen en overgemaakt aan het Studiebureau Group D waarna het ontwerp mee werd geïntegreerd in het definitief ontwerp.

Opmerkingen op te nemen in de verdere op te maken plannen
De voornaamste opmerkingen die opgenomen worden in de plannen van het uitvoeringsdossier en het dossier voor de aanvraag van de omgevingsvergunning zijn:

  • de boomvakken dienen getekend te worden volgens het principe van de stad Antwerpen. Het zijn open boomvakken, dus geen boomrooster voorzien;
  • de sinussen aan de zijde van Antwerpen worden uitgevoerd in prefabelementen;
  • de ondergrondse constructies in functie van het doorwortelbaar volume worden verder uitgewerkt in samenspraak met de stad Antwerpen;
  • de toepassing van de verschillende boordstenen wordt opgenomen in de uitvoeringsplannen, conform de afspraken met de Stad Antwerpen;
  • de openbare verlichting op het plan intekenen.

Parkeerbalans
 
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 334 plaatsen in de bestaande toestand naar 271 plaatsen in de nieuwe toestand. 

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
49 bomen blijven behouden, 15 bomen worden gerooid, Er worden 113 bomen aangeplant.
Er is gekozen om een laanstructuur in Tillia cordata ‘Erata’ voorzien.  

Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Kapelsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Samenwerkingsovereenkomst Uitvoering
De bouwheer AWV zal in functie van de verdere voorbereiding van de uitvoering volgende aspecten voor het doorlopen van het proces verder opmaken in nauw overleg met de betrokken overheden en diensten. Vervolgens zullen de nodige documenten ter goedkeuring worden voorgelegd aan de betrokken, bevoegde besturen. Dit betreft (niet-limitatief): 

  •  een samenwerkingsovereenkomst Uitvoering in functie van de afspraken tussen de verschillende partners met betrekking tot de realisatie (kostenverdeling, fasering, communicatietraject,...);
  • opmaak van onteigeningsplannen en het opnemen van de toe te passen procedures;
  •  coördinatie op te nemen met de verschillende nutsbedrijven in functie van de voorbereidende werken;
  • opdracht geven aan Studiebureau Group D voor de opmaak van een uitvoeringsdossier;
  • een communicatie- en participatietraject te coördineren en uit te rollen met de bewoners en handelaars.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS030102M01477/2SA020200/2400/2500.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein gaf, in de zitting van 13 december 2021, gunstig advies op het definitief ontwerp van de Kapelsesteenweg (Noord) op voorwaarden dat:

  • onderzocht wordt of extra bomen (onder andere ter hoogte van nr 459, 555, 557, 571,611 en 645) kunnen voorzien worden, zowel in de parkeerstrook als in de groenbermen;
    • Dit is bekeken en waar mogelijk aangepast.
  • onderzocht wordt of op de bredere voetpaden, bijkomend vergroend kan worden, met open boomvakken, rekening houdend met de gebruiksintensiteiten door voetgangers en fietsers;
    • Dit is onderzocht en niet weerhouden omdat de bomen op bepaalde plaatsen te dicht bij de gevel staan, de voetpaden te smal zijn of de te verwachten gebruiksintensiteiten te groot zijn.
  • de voetpaden overal 1.90m breed ( vrije doorloopruimte) en de looplijnen en oversteekplekken obstakelvrij worden voorzien conform het draaiboek openbaar domein;
    • Waar mogelijk zijn de voetpaden gemaximaliseerd.  
  • onderzocht wordt of de parkeerplaatsen tussen de Oudebaan en de Sint-Huibrechtslei nog geoptimaliseerd kunnen worden, rekening houdend met de verkeersveiligheid, voldoende voetpadbreedte (conform Draaiboek) en de continuïteit van de laanbeplanting;
    • Dit is onderzocht en er zijn bijkomende parkeerplaatsen voorzien.
  • in overleg met De Lijn onderzocht wordt of de bussen, ter hoogte van de wadi’s kunnen halteren op de rijweg;
    • De Lijn bleef bij zijn vraag om  een haltehaven te voorzien.
  • ter hoogte van de Vredelei-Oudstrijderslei een comfortabele verbinding voor voetgangers wordt voorzien;
    • Dit wordt meegenomen in volgende fase.
  • het voetpad ter hoogte van de keerlus in de Van de Weyngaertlei beschermd wordt tegen foutief rijgedrag;
    • Er zijn paaltjes voorzien.
  • publiek toegankelijke inritten van grote handelszaken en tankstations voorzien worden van voetpaduitstulpingen, afgebakend met laanbeplanting;
    • Er zijn geen parkeerplaatsen aanwezig ter plaatse van tanksstations en grote handelszaken.
  • waar  nodig de breedte van de in- en uitritten worden herbekeken rekening houdend met de zichtbaarheid en  draaicirkels van grote voertuigen;
    • Dit wordt opgenomen in volgende fase.
  • in overleg met SB/Groen de wadi’s technisch verder uitgewerkt en gedetailleerd worden;
    • De gemeente Brasschaat heeft zelf een ontwerp laten maken.
  • ondergrondse groeiplaatsconstructies voor de bomen in te tekenen op het plan;
    • Dit wordt opgenomen in volgende fase.
  • de inrichting ter hoogte van de Bist wordt herbekeken in functie van optimalisatie bestaande boom;
  • de inrichting ter hoogte van de Willy Staeslaan wordt herbekeken in functie van een mogelijke toekomstboom;
    • In volgende fase zal bekeken worden of een ondergrondse groeiconstructie mogelijk is. Het huidige plantvak voldoet niet aan de eisen voor een toekomstboom, noch is er de mogelijkheid om voldoende ruimte te voorzien.
  • de fietspad- en rijwegmarkeringen in samenspraak met SW/MOB/SGVA worden geoptimaliseerd;
    • Dit is aangepast.
  • de infrastructuur en markeringen “zone 30” worden voorzien conform principes van het draaiboek openbaar domein;
    • Dit wordt opgenomen in volgende fase.
  • de bushaltes voorzien worden van schuilhuisjes, vuilbakken en fietsenstallingen;
    • Dit is opgenomen in het plan.
  • onderzocht wordt waar er nog bijkomend ingezet kan worden op verblijfsruimte, gecombineerd met groene ruimte of aan voetpaduitstulpingen. zodat een afstand van 100m per zitgelegenheid gecreëerd kan worden;
  • de materialisatie en opbouw (o.a. van het voetpad, de parkeerstrook, de goten, …) in overleg met SW/PR/ Structureel Onderhoud naar het definitief ontwerp verder uitgewerkt worden in functie van het toekomstig beheer;
    • Dit is besproken met beheer en onderhoud.
  • de ontwerpplannen van de Kapelsesteenweg en de Oudebaan op elkaar afgestemd worden;
    • De plannen zijn aangepast.
  • de grens tussen privaat perceel en openbaar domein op de plannen verduidelijkt wordt in functie van mogelijke grondoverdracht;
    • Er is een apart grondoverdrachtsplan opgemaakt.
  • in overleg met SB/Groen de boomsoorten worden bepaald, rekening houdend met omgevingsfactoren, zoals o.a strooizouten;
    • Er is gekozen voor een linde.
  • de bestaande vergunde terrasruimte opgenomen worden in de plannen;
  • de locatie van de riolering wordt afgestemd op het gebruikscomfort van de bovenbouw, en in functie van het fietscomfort en veiligheid geen rioleringsdeksel in de fietspaden worden voorzien;
    • Dit is bekeken.
  • onderzocht wordt of locaties voor laadpalen voorzien kunnen worden;

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030102 - Heraanleg bovenlokale infrastructuren
2LMS030102M01477 - SWOU10201 Kapelsesteenweg (Noord)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van Projectnota: Doortocht N11 Brasschaat-Ekeren (tussen kilometerpalen 0K950 en 3K730), opgemaakt door Studiebureau Group D, in opdracht van het Vlaams Gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt het definitief ontwerp (27 maart 2023) voor wegeniswerken in de Kapelsesteenweg (Noord), Gewestweg N11, district Ekeren, goed, opgemaakt door Studiebureau Group D, in opdracht van het Vlaams Gewest, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 14001-30+31-zone 1-2-3.pdf
  • 14001-30+31-zone 4-5.pdf
  • 14001-30+31-zone 6-7-8.pdf
  • 14001projectnota_150922.pdf