Terug
Gepubliceerd op 22/05/2023

2023_CBS_03292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155295. Vijfhoekstraat 14. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 17/05/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155295. Vijfhoekstraat 14. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_03292 - Omgevingsvergunning - OMV_2022155295. Vijfhoekstraat 14. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022155295

Gegevens van de aanvrager:

BVBA D. M. VERDIE met als contactadres Haantjeslei 211 bus 1 te 2018 Antwerpen en mevrouw Mieke Dierckens met als adres Sint-Hubertusstraat 87 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Vijfhoekstraat 14 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie B nr. 425Y15

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van wijzigingen op een verkregen vergunning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/09/2020: voorwaardelijke vergunning door de deputatie (20194252) voor het verbouwen van een woning (nummer 12) en nieuwbouw van een appartementsgebouw met 3 appartementen (nummer 14);

-          18/10/2019: voorwaardelijke vergunning door het College van burgemeester en schepenen (20192444) voor het verbouwen van een eengezinswoning.

Vergunde  toestand

-          meergezinswoning met 3 appartementen;

-          4 bouwlagen onder een plat dak;

-          gelijkvloerse bouwdiepte van 17 m;

-          grijs bepleisterde voorgevel.

Bestaande en nieuwe toestand

-          gelijkvloerse bouwdiepte van 16,77 m plus achterliggend terras van circa 23 m²;

-          terrassen op de verdiepingen anders uitgevoerd;

-          ruimere kelderverdieping met gewijzigde indeling;

-          gewijzigde achtergevel met een bergruimte rechts achteraan op het terras van de dakverdieping;

-          wit bepleisterde voorgevel met buitenschrijnwerk in antracietkleurig aluminium en gewijzigde raamindelingen.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een bergruimte;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 februari 2023

13 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
 (De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
 De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 harmonie en draagkracht: Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
    De bouwhoogte van het hoofdvolume achteraan is niet in harmonie met zijn omgeving.
  • artikel 29 fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: indien de stal- en parkeerplaatsen ondergronds gerealiseerd worden, dienen deze via een goed toegankelijke helling, een trap met fietsgoot of een lift bereikbaar te zijn.
    De fietsenstalling in de kelder is onvoldoende vlot bereikbaar.  

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
 (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan bezwaarlijk ingestemd worden met de uitbreiding van het volume zoals voorgesteld.

Zoals in de beoordeling van vorige aanvraag vermeld, kenmerkt het dakenlandschap van de straat zich door hoofdzakelijk hellende daken, waarbij de kroonlijst vooraan hoger is dan deze aan de achterzijde.

Hoewel de aansluiting achteraan in de vorige aanvraag op de kroonlijsthoogte van het aanpalende pand (nr 16) ongunstig werd beoordeeld, werd deze nog een bouwlaag hoger uitgevoerd. Hierdoor is de kroonlijst 4,60 meter hoger dan deze van het aanpalende pand en bovendien nog hoger dan de kroonlijsthoogte vooraan.

Dit volume waarin zich een berging bevindt werd ook door de deputatie als ongunstig beoordeeld, zoals blijkt uit de beslissing.

Het spreekt voor zich dat dit onmogelijk in aanmerking kan komen voor vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

In vorige beoordeling werd reeds opgemerkt dat de afwijkende breedte-hoogte verhoudingen van de ramen op de tweede en derde verdieping een zeer atypische gevelopbouw bewerkstelligen. Het supprimeren van het terugliggende gevelvlak tussen de ramen van het tweede en deze van de derde verdieping maakt de gevel niet beter, maar ook niet slechter waardoor voorgestelde gevelwijziging gunstig kan worden beoordeeld.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Hoewel in de beoordeling van vorige aanvraag werd geadviseerd dat de trap naar de fietsenstalling in de kelder minimaal 1 meter breed moet zijn, wat in het verslag van de deputatie werd overgenomen, wordt opgemerkt dat deze in voorliggende aanvraag slechts 90 cm bedraagt.

Een breedte van slechts 90 cm tussen twee muren is onvoldoende om met een fiets aan de hand een trap op of af te gaan. Dit kan niet in aanmerking komen van vergunning.

 

De dakterrassen op de eerste en tweede verdieping bevinden zich niet binnen een verticaal vlak onder 45° ten opzichte van de kop van de scheimuur. Hierdoor is er vanop het terras rechtstreeks inkijk mogelijk in het aanpalende pand wat in functie van privacy niet aanvaardbaar is. De uitbreiding van de terrassen kan niet in aanmerking komen van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de voorgevel, worden uitgesloten van vergunning. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 december 2022

Volledig en ontvankelijk

21 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 juli 2023

Verslag GOA

9 mei 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Verlies van licht: Het bezwaar tegen lichthinder en meer schaduwwerking die zal optreden door het optrekken van de scheidingsmuur.

Beoordeling: Het bezwaar omtrent mogelijke lichthinder betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.

Bovendien omvat voorliggende aanvraag geen wijziging van de scheidsmuur met nr 12 (links) ten opzichte van de vorige vergunde toestand. Het bezwaar is ongegrond.

 

Verlies van privacy: Het bezwaar tegen inkijk vanaf de terrassen in de aanpalende woning.

Beoordeling: Het is correct dat de aangepaste terrassen achteraan op de eerste en tweede verdieping zich niet bevinden binnen een verticaal vlak onder 45° ten opzichte van de kop van de scheimuur. Hierdoor is er inkijk mogelijk vanop het terras in de aanpalende woning wat naar privacy niet aanvaardbaar is. Het bezwaar is gegrond.

 

Vrees voor schade: Het bezwaar tegen het gebruik van de gemeenschappelijke tuinmuur zonder de stabiliteit van de constructie te garanderen.

Beoordeling: Het bezwaar tegen mogelijke schade van het gemeenschappelijk en of aangrenzend eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken vóór en tijdens de uitvoer der werken. Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de voorgevel, worden uitgesloten van vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.