Terug
Gepubliceerd op 22/05/2023

2023_CBS_03288 - Omgevingsvergunning - OMV_2023004567. Van Eycklei 37. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
wo 17/05/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03288 - Omgevingsvergunning - OMV_2023004567. Van Eycklei 37. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_03288 - Omgevingsvergunning - OMV_2023004567. Van Eycklei 37. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023004567

Gegevens van de aanvrager:

de heer yoel Rosenberg met als adres plantin en moretuslei 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Eycklei 37 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1445N11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

functiewijziging naar een gelijkvloerse woning in een gemengd gebouw met een gelijkvloers kantoor

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/07/1964: vergunning (19641448) voor verbouwing - 25.5.1964;

-          13/09/1963: vergunning (19631320) voor flatgebouw - 31.7.1963;

-          21/06/1963: vergunning (19631319) voor afbraak gebouw - 15.5.1963.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie: gemengd gebouw met:

  • gelijkvloerse verdieping: 1 conciërgewoning en een kantoor;
  • bovengelegen verdiepingen: per verdieping 1 woonentiteit, dus in totaal 8 woonentiteiten op de verdiepingen.

-          bouwvolume:

  • 9 bovengrondse bouwlagen met plat dak; 

-          inrichting:

  • een rechthoekig perceel met een oppervlakte van circa 465 m²
  • volledig bebouwd perceel (aangezien volledig onderkelderd)
  • bovenop dak van kelder een tuin centraal langs de rechter perceelgrens en een 4 m diepe tuin helemaal achteraan.

 

Bestaande toestand

-          conform vergunde toestand;

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemengd gebouw met:

  • gelijkvloerse verdieping: 1 conciërgewoning en 1 vierslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 176 m²;
  • bovengelegen verdiepingen: per verdieping 1 woonentiteit, dus in totaal 8 woonentiteiten op de verdiepingen (conform vergunde toestand).

-          bouwvolume conform vergunde toestand;

-          inrichting perceel conform vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          functiewijziging naar een gelijkvloerse woning van een kantoor naar wonen;

-          wijzigen van het aantal woongelegenheden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 maart 2023

7 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

21 maart 2023

23 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 maart 2023

30 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

  • artikel 22 Algemene bepalingen, toegangen en deuropeningen:

de nieuwe toegangsdeur tot de woonentiteit is niet voorzien van de netto doorgangsbreedte (breedte tussen aanslaglat en openstaande deurvleugel) van min. 90 cm.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6 harmonie

        De woonfunctie past zich niet harmonieus in zijn omgeving in.

  • Artikel 10 inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte
    De bouwdiepte is niet in overeenstemming met de bouwdiepte van woonfuncties binnen het referentiebeeld van de omgeving.
  • artikel 26 Afvalverzameling

§1. Meergezinsgebouwen of gemengde gebouwen met minimaal 4 woningen dienen een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling te hebben die voorzien wordt van verluchting. De netto-vloeroppervlakte dient minimaal 4 vierkante meter te bedragen bij een meergezinsgebouw of gemengd gebouw met maximaal 12 zelfstandige woningen.

De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel.

  • artikel 27 Open ruimte:

§1. Bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn.

Na de functiewijziging op de gelijkvloerse verdieping is (en blijft) circa 15 % van de grondoppervlakte onbebouwd. De kelderverdieping beslaat daarnaast het gehele perceel waardoor het onmogelijk is om volwaardig groen te voorzien in de onbebouwde ruimte en ook de natuurlijke infiltratie van hemelwater onmogelijk gemaakt wordt.

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er worden drie fietsstalplaatsen ingericht in de kelder, het is onduidelijk of de toegang voor de fietsers vlot en veilig ingericht wordt.

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

het aantal nuttige parkeerplaatsen kan niet afgeleid worden uit het plan nieuwe toestand. Het is onduidelijk of er momenteel al een parkeerplaats toegewezen was aan de kantoorfunctie die na de functiewijziging gebruikt kan worden door de bijkomende woongelegenheid.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het project of de straat voor het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet een functiewijziging van de gelijkvloerse kantoorruimte naar wonen. Gelet op het verdwijnen van de kantoorfunctie werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie: “Het betreft het omvormen van de achterzijde op het gelijkvloers van een niet zichtbaar bureel naar woning. Dit is geen strategische kantoorlocatie dus geen bezwaar.”

Dit advies wordt deels bijgetreden. Wonen op het gelijkvloers is functioneel inpasbaar in de omgeving. Echter heeft de aanvraag betrekking op het inrichten van een woongelegenheid in het binnengebied en niet in de rand van het bouwblok wat op zich niet kenmerkend is in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan het bestaande en vergunde bouwvolume, het gaat louter om interne werken die volgen uit de functiewijziging naar wonen.

Bij een functiewijziging dient de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte echter in harmonie te zijn met het referentiebeeld, zoals voorgeschreven in artikels 6 en 10 van de bouwcode. Dit is niet het geval in deze aanvraag: woonfuncties worden kenmerkend voorzien in de rand van het bouwblok met aansluitend een groene tuinzone als buitenruimte. De forse bouwdiepte van ca. 36,5 m van de voorgestelde gelijkvloerse woning, overschrijdt ruimschoots de kenmerkende bouwdiepte van 18 à 20 m voor woonfuncties binnen het referentiebeeld. De aanvraag is bijgevolg strijdig met artikels 6 en 10 van de bouwcode.

Bij de functiewijziging wordt ook geen rekening gehouden met artikel 27 van de bouwcode dat oplegt dat bij functiewijziging minstens 20 % van de perceeloppervlakte onbebouwd moet zijn. Door het integrale behoud van het voormalig kantoorvolume in combinatie met de volledige onderkeldering van het perceel kan de tuinzone ook niet maximaal als onverharde groene ruimte aangelegd worden.
De aanvraag dient geweigerd te worden.  

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt daarnaast ook af op andere artikels van de bouwcode en op de gewestelijke verordening inzake integrale toegankelijkheid. Zo is de nieuwe toegangsdeur naar de woning onvoldoende breed (toegankelijkheid, art. 22) en is het onduidelijk of er een gemeenschappelijke afvalberging voorzien wordt (bouwcode, art. 26.)
Bijkomend genereert de inplanting van de woonfunctie zo ver voorbij de kenmerkende bouwdiepte potentiële privacyproblemen door inkijk in de verblijfruimtes van aangrenzende wooneenheden.
De aanvraag dient geweigerd te worden. 


Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Er worden geen wijzigingen aangevraagd aan de bestaande en vergunde gevels, met uitzondering van een beperkte wijziging van de binnengevel aan de patio, waardoor de visuele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar een bijkomende wooneenheid.

Op het gelijkvloers is een conciërgewoning en een kantoor vergund. Het kantoor wordt verbouwd naar een bijkomende wooneenheid.

De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.

 

1 bijkomend appartement > 90 m² met parkeernorm 1.35 : 1 x 1.35 = 1.35

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er is een ondergrondse garage. Het is niet duidelijk hoeveel parkeerplaatsen er zijn, en of er een parkeerplaats toegewezen was aan de kantoren die nu gebruikt kan worden door het nieuwe appartement.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

 

Fietsvoorzieningen:

“Voor het nieuwe appartement met 4 slaapkamers moeten 5 fietsenstallingen voorzien worden. Deze wordt volgens de beschrijvende nota ingericht in de ondergrondse parking. De toegang voor fietsers moet vlot en veilig zijn. Dit is niet duidelijk op de plannen.”

 

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt bijgetreden. Er zijn onvoldoende garanties dat de parkeerdruk en fietsvoorzieningen opgevangen kunnen worden op het eigen terrein. De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met  een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

21 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 augustus 2023

Verslag GOA

10 mei 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.