Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022105543 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WILL - INVEST met als adres Fazantenlaan 21 te 9250 Waasmunster |
Ligging van het project: | Kielsbroek 4 te 2020 Antwerpen en 11809I2652/00G000 |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nrs. 2651P en 2652G |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een bestaande loods en aanleggen van een asfaltverharding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/05/2021: stilzwijgende aktename (20211859) van de exploitatie van een zendinstallatie voor mobiele communicatie;
- 09/11/2017: Welstandscommissie;
- 05/02/2016: vergunning (20152497) voor het vernieuwen van bedrijventerrein;
- 10/09/2015: milieuvergunning klasse 3 (2003472) voor een hoogspanningspost 11062.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume en inrichting:
Bestaande toestand
- In overeenstemming met de laatst vergunde toestand, afgezien van:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van de bestaande loods met 3 bijkomende magazijnen (tot 10 units);
- rooien van een aantal bomen in functie van de nieuwe uitbreiding;
- aanleggen van een asfaltverharding als toegang tot het nieuwe gedeelte van de loods;
- regulariseren van het aanleggen van een parking in waterdoorlatende klinkers op het openbaar domein.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 6 september 2022 | 26 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 6 september 2022 | 29 september 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 6 september 2022 | 13 september 2022 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 6 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 6 september 2022 | 15 september 2022 | Geen bezwaar |
Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets | 6 september 2022 | 15 september 2022 | Geen advies |
Water-link | 6 september 2022 | 26 oktober 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 6 september 2022 | 19 september 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 6 september 2022 | 9 september 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 6 september 2022 | 7 oktober 2022 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 6 september 2022 | 19 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 6 september 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 6 september 2022 | 23 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 6 september 2022 | 20 september 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 6 september 2022 | 26 september 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Specifiek en duurzaam bedrijventerrein Groothandelsmarkt, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 augustus 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor voedingsgebonden bedrijvigheid, zone b voor voedingsgebonden bedrijvigheid, zone e voor gegroepeerd parkeren en zone d voor openbare wegenis.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:
- artikel 5.2.2 Dimensionering en welstand: Het kleurgebruik van de gevelmaterialen beton en metaalprofielen moet gevat worden in een scala van RAL-kleuren dat begrensd wordt door de RAL-waarden 7000 en 7039. Alle gevelmaterialen moeten sober zijn en in harmonie met elkaar binnen 1 bouwvlak. De eerste afgeleverde bouwvergunning binnen een bouwvlak is richtinggevend voor de kleurschakering en het gebruik van de gevelmaterialen. De nieuwe kleuren zijn niet opgegeven in RAL-waarden.
Het aanbrengen van reclame is verboden. Uithangborden kunnen enkel toegestaan worden wanneer deze op de gevels aan de zijde van een wegenis aangebracht worden. De oppervlakte van deze borden is beperkt tot 15 m². Slechts één uithangbord per bedrijf en per wand kan toegelaten worden. De volledige gevel wordt voorzien van bestickering die in totaal groter is dan 15 m².
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Voor de aspecten gewijzigd overstromingsregime en gewijzigde infiltratie naar het grondwater wordt verwezen naar het advies van de waterbeheerder.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af op art. 5.2.2 Dimensionering en welstand van het bijzonder plan van aanleg Groothandelsmarkt zone A voor voedingsgebonden bedrijvigheid.
Het aanbrengen van reclame is verboden. Uithangborden kunnen enkel toegestaan worden wanneer deze op de gevels aan de zijde van een wegenis aangebracht worden. De oppervlakte van deze borden is beperkt tot 15 m². Slechts één uithangbord per bedrijf en per wand kan toegelaten worden. De volledige gevel wordt van nieuwe bestickering voorzien, in totaal groter dan 15 m². In voorwaarde bij de vergunning zal worden opgenomen om de reclame uit te voeren conform de voorschriften in het BPA en artikel 33 van de bouwcode.
In het ontwerp wordt er, strijdig met artikel 26 van de bouwcode, geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Aangezien er niet op geldige wijze kan worden van afgeweken, wordt dit als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Er worden autoparkeerplaatsen aangelegd maar er worden geen voorbehouden parkeerplaatsen voorzien. In voorwaarde kan worden opgenomen dat er ook voorbehouden plaatsen moeten worden voorzien conform deze verordening.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een uitbreiding van een bestaand bedrijfsgebouw voor voedingsgebonden bedrijvigheid waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. Aan de hand van de foto’s wordt er echter opgemerkt dat de units worden onderverhuurd aan andere bedrijven zoals onder andere "Eurogips" wat strijdig is met de bestemmingsvoorschriften van het bijzonder plan van aanleg met name voedingsgebonden bedrijvigheid. Om die reden zal ook dit uitdrukkelijk als voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Marketing. Dit advies is gunstig:
“De aanvraag voorziet in de vergroting van een bestaande industriële hal en de bijhorende verharding in functie van de logistieke bewegingen.
De site is gelegen in de bedrijvenzone groothandelsmarkt zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. De voorgestelde uitbreiding past binnen de goedgekeurde beleidsvisie.”
Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het uitbreiden van gebouw 1. Het perceel is momenteel bebouwd met 3 bedrijfsgebouwen. De gebouwen bevinden zich in zone A voedingsgebonden bedrijvigheid. Het gebouw wordt uitgebreid met 3 extra magazijnen waardoor het gebouw van 7 units naar 10 units gaat. De bouwdiepte van de uitbreiding is hetzelfde als die van het bestaande gebouw. Het gebouw wordt voorzien van een plat dak. Het volume bevindt zich in de aangeduide bouwvlakken conform het grafisch plan van het bijzonder plan van aanleg. Er blijkt echter een verschil te bestaan tussen de aangeleverde plannen in de vergunning en de opmetingsplannen van de werkelijke toestand, die gemaakt werden in het kader van een lopende studie voor de aanpassing van het openbaar domein. Omwille van deze verschillen en de in opmaak zijnde studie zal expliciet in voorwaarden opgenomen worden om de footprint van het gebouw te beperken tot de oppervlakte die ingesloten ligt tussen het verlengde van de voor en de achtergevel van gebouw 1 en de oostelijke zijgevel van gebouw 2.
De aanvraag voorziet ook in het regulariseren van de parkeerplaatsen en bijhorende verharding tussen het gebouw en de wegenis. De verharding die voorzien wordt voor het gebouw bestaat uit waterdoorlatende asfalt. De inplanting van de parkeerplaatsen is principieel conform de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg Groothandelsmarkt waar we lezen dat stallingsplaatsen voor voertuigen enkel toegelaten worden in de strook tussen de wegenis en het bouwvolume of in de gebouwen (inpandig). Elk bedrijf moet een minimum aan parkeercapaciteit voorzien, gericht op de eigen behoefte. Omwille van de vastgestelde verschillen tussen de plannen zoals hierboven opgemaakt bestaat het risico dat de vergunde werken niet uitvoerbaar zouden blijken zonder het toekomst perspectief te schaden. Er is meer afstemming nodig tussen de aangeleverde plannen en de werkelijke situatie te plaatse, in combinatie met de die toekomst visie. Daarom zullen verhardingen 1 tot en met 5 uitgesloten worden uit de vergunning. Hiervoor zal na afstemming een nieuwe aanvraag ingediend moeten worden. Bij deze volgende bouwaanvraag op de site van het Groothandelscentrum dient een volledige parkeerboekhouding te worden toegevoegd met inzicht op de parkeerbehoefte en realisatiegraad van de vorige en komende bouwfases.
Visueel-vormelijke elementen
De uitbreiding zal hetzelfde eigentijdse industriële uitzicht krijgen als het bestaande gebouw. Het wordt voorzien van betonnen plinten en grijze sandwichpanelen, in combinatie met grijs schrijnwerk in aluminium + poorten bekleed met stickers naar analogie van de met stickers beklede ramen op de rest van het gebouw.
Door het gebruik van dezelfde materialen en neutrale kleuren zal het gebouw volledig integreren in het straatbeeld en de omgeving.
Het is echter niet duidelijk of de kleuren van de gevels van de nieuwe uitbreiding voldoen aan artikel art. 5.2.2 Dimensionering en welstand van het geldende bijzonder plan van aanleg dat het volgende stelt:
Het kleurgebruik van de gevelmaterialen beton en metaalprofielen moet gevat worden in een scala van RAL-kleuren dat begrensd wordt door de RAL-waarden 7000 en 7039. Alle gevelmaterialen moeten sober zijn en in harmonie met elkaar binnen 1 bouwvlak. De eerste afgeleverde bouwvergunning binnen een bouwvlak is richtinggevend voor de kleurschakering en het gebruik van de gevelmaterialen. De visueel vormelijke elementen zijn gunstig mits er voldaan wordt aan voormeld artikel. Dit zal eveneens in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Milieuvergunningen. Het advies is voorwaardelijk gunstig:
“De aanvraag betreft de uitbreiding van gebouw 1 van de Groothandelsmarkt met drie extra magazijnen. Het gebouw zal hierdoor over 10 units beschikken. Uit de plannen is niet op te maken of er indelingsplichtige activiteiten van toepassing zijn. Toch behelst het bedrijventerrein voornamelijk voedingsgebonden activiteiten. Dit veronderstelt op zijn minst koelcellen. Vanaf een vermogen van 5 kW is koeling op te nemen in de omgevingsvergunning. Er wordt ook een verharding aangelegd voor parkeerplaatsen. Het is onduidelijk of dit enkel plaatsen voor personenwagens zijn of dat er ook andere voertuigen geparkeerd zullen worden (bestelwagens en dergelijke). In dit laatste geval is dit een indelingsplichtige activiteit vanaf meer dan 3 voertuigen.
De exploitant dient zicht voor ingebruikname in orde te stellen met het milieutechnische luik van de omgevingsvergunning.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 24 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het magazijn en het voorzien van een parking.
Het betreft het uitbreiden van gebouw 1 van de Groothandelsmarkt Antwerpen. Het gebouw wordt uitgebreid met 3195 m² met 3 extra magazijnen, waardoor het gebouw gaat van 7 units naar 10 units.
Voor een magazijn in centrumschil hanteren we een norm van 0.75ppl/100m². Voor een uitbreiding van 3195 m² komt dat neer op een behoefte van 24 parkeerplaatsen.
De werkelijke parkeerbehoefte is 24.
|
De plannen voorzien in 240 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Voor gebouw 1 werd reeds een parking voorzien. Het gaat om een parking van 91 parkeerplaatsen.
In de vorige vergunning werden er 192 parkeerplaatsen vergund. Nu zijn er in het totaal 240 parkeerplaatsen aanwezig wat ruim voldoende is.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 240.
Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
De parking wordt ontsloten via een zijstraat van Kielsbroek. Het is niet duidelijk hoe het in/uitrijden van de parking verloopt. Bij voorkeur wordt er gewerkt met 1 in/uitrit. Dit om het aantal conflicten met het fietspad tot een minimum te beperken.
Fietsvoorzieningen:
Er zijn 128 fietsstalplaatsen voorzien. Als we uitgaan van een norm van 0.60/100 m² voor personeel dan zijn er voor heel de site (9835 m² + 3195 m²) 78 fietsstalplaatsen nodig. Het voorziene aantal is voldoende.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevels en de publiciteit dienen te voldoen aan artikel 5.2.2 van het bijzonder plan van aanleg Groothandelsmarkt zone A voor voedingsgebonden bedrijvigheid en voor wat betreft de publiciteit ook aan artikel 33 van de bouwcode.
3. Er dient een afvalberging te worden voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
4. De bedrijvigheid die gebeurt in het gebouw dient conform de bestemmingsvoorschriften van zone A voor voedingsgebonden bedrijven te zijn.
5. De exploitant dient zicht voor ingebruikname in orde te stellen met het milieutechnische luik van de omgevingsvergunning.
6. De algemene voorwaarden in het advies van Aquafin dienen te worden nageleefd.
7. De footprint van de uitbreiding is te beperken tot de oppervlakte die ingesloten ligt tussen het verlengde van de voor en de achtergevel van gebouw 1 en de oostelijke zijgevel van gebouw 2
8. Alle werken, handelingen en wijzigingen, anders dan het uitbreiden van de bestaande loods met 3 bijkomende magazijnen (tot 10 units) en het rooien van een aantal bomen in functie van de nieuwe uitbreiding, worden uitgesloten uit de vergunning.
9. Bij een volgende bouwaanvraag op de site van het Groothandelscentrum dient een volledige parkeerboekhouding te worden toegevoegd met inzicht op de parkeerbehoefte en realisatiegraad van de vorige en komende bouwfases.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 augustus 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 6 september 2022 |
Start 1e openbaar onderzoek | 15 september 2022 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 14 oktober 2022 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 9 november 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 23 februari 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 24 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 19 mei 2023 |
Verslag GOA | 4 april 2023 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Het openbaar onderzoek werd te laat uitgehangen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
15 september 2022 | 14 oktober 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 november 2022 | 17 december 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23 februari 2023 | 24 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De gevels en de publiciteit dienen te voldoen aan artikel 5.2.2 van het bijzonder plan van aanleg Groothandelsmarkt zone A voor voedingsgebonden bedrijvigheid en voor wat betreft de publiciteit ook aan artikel 33 van de bouwcode.
3. Er dient een afvalberging te worden voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
4. De bedrijvigheid die gebeurt in het gebouw dient conform de bestemmingsvoorschriften van zone A voor voedingsgebonden bedrijven te zijn.
5. De exploitant dient zicht voor ingebruikname in orde te stellen met het milieutechnische luik van de omgevingsvergunning.
6. De algemene voorwaarden in het advies van Aquafin dienen te worden nageleefd.
7. De footprint van de uitbreiding is te beperken tot de oppervlakte die ingesloten ligt tussen het verlengde van de voor en de achtergevel van gebouw 1 en de oostelijke zijgevel van gebouw 2
8. Alle werken, handelingen en wijzigingen, anders dan het uitbreiden van de bestaande loods met 3 bijkomende magazijnen (tot 10 units) en het rooien van een aantal bomen in functie van de nieuwe uitbreiding, worden uitgesloten uit de vergunning.
9. Bij een volgende bouwaanvraag op de site van het Groothandelscentrum dient een volledige parkeerboekhouding te worden toegevoegd met inzicht op de parkeerbehoefte en realisatiegraad van de vorige en komende bouwfases.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.