Terug
Gepubliceerd op 28/09/2023

2023_CBS_06375 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003099. Jodenstraat 44 en Schuttershofstraat 49. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/09/2023 - 08:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06375 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003099. Jodenstraat 44 en Schuttershofstraat 49. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_06375 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003099. Jodenstraat 44 en Schuttershofstraat 49. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023003099

Gegevens van de aanvrager:

NV V Antwerp met als adres Vijfhoekstraat 24 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Jodenstraat 44 en Schuttershofstraat 49 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nrs. 1222G en 1222F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van handel naar reca en het wijzigen van de gevels

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          Schuttershofstraat 49 en Jodenstraat 44:

  • 19/11/2021: voorwaardelijke omgevingsvergunning (OMV_2021117056) regulariseren van wijzigingen aan een handelsgelijkvloers;
  • 10/03/2016: vergunning door de deputatie (20151721) voor het verbouwen van een handelspand;

-          Schuttershofstraat 49:

  • 08/02/1988: vergunning (86#87698) voor het verbouwen van de pui;
  • 17/04/1959: toelating (18#39390) voor verbouwingswerken;

-          Jodenstraat 44:

  • 27/07/1987: vergunning (86#8723523) voor afbraak huis en nieuwbouw kantoor en appartementen.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsruimte op de gelijkvloerse verdieping met een netto oppervlakte van circa 290 m²;
  • buitenruimte van circa 36 m² (patio);

-          bouwvolume:

  • Schuttershofstraat 49: 3 bouwlagen met zadeldak;
  • Jodenstraat 44: 4 bouwlagen met zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • Schuttershofstraat 49:

-          gevel in witte natuursteen op een plint in blauwe hardsteen;

-          gelijkvloerse winkelpui met zwart stalen vitrine en inkomdeur;

-          buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout op de verdiepingen;

  • Jodenstraat 44:

-          geel metselwerk met erkers vanaf de 2de verdieping;

-          ramen tot op de vloerpas op het gelijkvloers;

-          plint in blauwe hardsteen;

-          wit pvc buitenschrijnwerk.

 

Huidige toestand

-          in overeenstemming met vergunde toestand, afgezien van:

  • interne constructieve wijzigingen;
  • gewijzigde fietsenberging.

 

Gewenste toestand

-          functie:

  • restaurant op de gelijkvloerse verdieping met een netto oppervlakte van circa 290 m²;
  • buitenruimte van circa 36 m² (patio) als reca-terras;

-          bouwvolume:

  • Schuttershofstraat 49: 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • Jodenstraat 44: 4 bouwlagen onder zadeldak;

-          gevelafwerking:

  • Schuttershofstraat 49: idem vergunde toestand behalve:

-          gelijkvloerse pui met aluminium vitrine;

-          inkomdeur in een zwarte kleur;

  • Jodenstraat 44: idem vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van handel naar reca op het gelijkvloers;

-          wijzigen van de gevels;

-          de verdiepingen van de Schuttershofstraat 49 en de Jodenstraat 44 maken geen onderdeel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 mei 2023

29 juni 2023

Ongunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

18 juli 2023

16 augustus 2023

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

2 mei 2023

9 mei 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 mei 2023

17 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 mei 2023

22 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 mei 2023

22 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

2 mei 2023

20 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  2:   zone voor wonen - (wo2) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 2.2.1 Draagkracht:

De patio die zich in het midden van het bouwblok bevindt wordt ingericht als reca-terras. Dit kan overlast genereren voor de omwonenden waardoor de draagkracht van de omgeving wordt overschreden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De aard en grootte van de functie worden afgetoetst aan de draagkracht van de omgeving en dit voor alle delen van de constructie. Voorbeelden van overlast hierbij zijn geluidsproductie, parkeerdruk, mobiliteitsgeneratie, laden en lossen, dag- of nachtactiviteiten. Er wordt een reca-terras voorzien in de patio die als enige buitenruimte fungeert en gelegen is in binnengebied. Het reca-terras kan voor (geluids)overlast zorgen voor de omwonenden. Reca-terrassen in het binnengebied zijn niet kenmerkend.

  • artikel 12 Levendige plint:

Het voorstel voorziet geen levendige functie in de Jodenstraat door het voorzien van het sanitair achter deze straatgevel.

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

Voorliggende aanvraag vermeldt geen informatie in de nota of op de plannen met betrekking tot klimaatbeheersingstoestellen. Deze mogen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare ruimte en moeten op minstens 2 meter van de eigendomsgrens geplaatst worden op het hoogste dakvlak.

  • artikel 27 Open ruimte:
    Bij functiewijziging dient minimaal 20 % van de perceeloppervlakte onbebouwd te zijn. Deze 20 % open ruimte dient zich in de achtertuin te bevinden. Er wordt in het ontwerp minder dan 20 % onbebouwde ruimte voorzien. Het is mogelijk minder dan 20 % van het perceel onbebouwd te laten indien het perceel in het kernwinkelgebied gelegen is en geen woonbestemming heeft op het gelijkvloers.

Volgens het plan van de gelijkvloerse verdieping wordt de patio volledig ingericht als reca-terras. Het is niet duidelijk of de open ruimte hiervoor volledig verhard wordt aangelegd.

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen:

De uitlaten van gassen van de horecakeuken werden niet opgetekend op de plannen. De uitlaten worden beschouwd als hinderlijk en moeten zo geplaatst worden dat de hinder voor de omwonenden maximaal beperkt wordt.

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

Horeca-inrichtingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Volgens het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing is het project gelegen in de zone hoofdkernwinkelgebied Centrum Antwerpen (zone A1). De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er maximaal moet ingezet worden op het aantrekken van commerciële functies op het gelijkvloers. Dit project past binnen de goedgekeurde beleidsvisie.

 

De bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad laten op deze locatie reca-functies toe op het gelijkvloers met een maximale oppervlakte van 200 m². Aangezien het project twee percelen omvat is het voorzien van een reca-functie van 290 m² principieel in overeenstemming met deze voorschriften en functioneel inpasbaar.

 

Aangezien het bouwblok op de verdiepingen hoofdzakelijk is ingevuld met woningen, wordt geoordeeld dat het voorzien van een reca-terras, in de tuinzone een onaanvaardbare hinder veroorzaakt voor de omliggende woonfuncties. Reca-terrassen zijn niet kenmerkend in de kern van het bouwblok en overschrijden de draagkracht van het perceel en de omgeving, in strijd met artikel 6 van de bouwcode. Het gebruik van de patio als reca-terras zal worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Ondanks de functiewijziging van handelsruimte naar reca wordt er geen 20 % open ruimte, zoals voorgeschreven in artikel 27 van de bouwcode, voorzien op maaiveldniveau. Aangezien het pand gelegen is in hoofdkernwinkelgebied, het plat dak in binnengebied wordt aangelegd als groendak en de verblijfskwaliteit wordt gegarandeerd door de bovenlichten in de dubbelhoge ruimte langs de Jodenstraat en de daglichttoetreding langs de patio, kan deze afwijking worden toegestaan.

 

Omdat uit de foto’s blijkt dat het groendak ondanks de vergunning in 2016 nog niet is aangelegd, zal dit herhaald worden in voorwaarden bij het verlenen van deze vergunning.

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

De panden zijn gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen het voorstel.

De wijzigingen aan de gevelpui in de Schuttershofstraat doen geen afbreuk aan het gevelbeeld. Volgens de legende wordt de inkomdeur van het restaurant in de Jodenstraat voorzien in geel metselwerk. Er wordt vermoed dat dit een tekenfout betreft en dat deze deur wordt voorzien in wit pvc zoals het overige schrijnwerk in deze gevel. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorstel voorziet sanitair achter de voorgevel in de Jodenstraat.

Volgens artikel 12 van de bouwcode moet het gelijkvloers dat aan de openbare weg grenst, een verblijfsruimte of horecaruimte bevatten, zodat een regelmatig contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat mogelijk is. Sanitaire ruimten vallen hier niet onder en komen de levendigheid in de Jodenstraat niet ten goede. In voorgaande vergunning werd in voorwaarden opgelegd dat de voormalige hoge borstweringen verlaagd moesten worden tot op vloerniveau, om het contact tussen de commerciële functie en straat te vergroten. Voorliggend voorstel doet deze ingreep opnieuw teniet. Het voorzien van sanitair achter de straatgevel zal worden uitgesloten uit de vergunning. In voorwaarden zal worden opgelegd om de verbruikszaal of de keuken te voorzien achter deze gevel.

 

Er wordt ook een pick-up punt voorzien waar koerierdiensten bestelde maaltijden kunnen ophalen. Er wordt geoordeeld dat deze functie niet inpasbaar is tussen het sanitair.

 

De aanvraag bevat geen gegevens over de technische installaties van het restaurant.

Om hinder naar de geburen te beperken zijn hierover bepalingen opgenomen in artikel 16 en 35 van de bouwcode. De afdeling Milieu merkt op dat de evacuatie van afgezogen lucht uit de keuken boven de nok van het dak en dat van de omliggende gebouwen moet gebeuren om geurhinder te vermijden. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden. Bovendien wordt het voorzien van technische installaties op het platte dak boven het gelijkvloers uitgesloten uit de vergunning. Technische installaties moeten worden voorzien conform artikel 16 ‘Technische uitsprongen’ van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.

De gelijkvloerse verdieping wordt ingericht als een restaurant van +/- 320 m².

Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

Fietsvoorzieningen

De bestaande fietsenberging voor 3 tot 9 fietsen wordt verwijderd en vervangen door een fietsenberging in de kelder. Er kunnen minstens 13 fietsen gestald worden. De fietsenberging is bereikbaar via een fietslift.

In het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit is opgenomen dat detailhandel en reca tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen en dat er bijgevolg voor deze functiewijziging geen bijkomende fietsstalplaatsen voorzien moeten worden.

 

Laden en lossen

Het laden en lossen zal gebeuren via de Jodenstraat tussen 10u en 12u zodat dit kan gebeuren buiten de schoolspits. De Jodenstraat is een woonerf. Laden en lossen kan er overal maar het verkeer mag hierbij niet gehinderd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De verbruikszaal van het restaurant of de keuken moet worden voorzien achter de voorgevel in de Jodenstraat 44 conform artikel 12 van de bouwcode. Het voorzien van sanitair achter de voorgevel in de Jodenstraat 44 wordt uitgesloten uit de vergunning.

3. Het platte dak van het gelijkvloers is aan te leggen als groendak conform de vergunning 20151721. 

4. De inkomdeur in de Jodenstraat 44 te voorzien in wit pvc conform het overige schrijnwerk in de Jodenstraat. 

5. De evacuatie van afgezogen lucht uit de keuken moet boven de nok van het dak en dat van de omliggende gebouwen worden voorzien.

6. De technische installaties moeten worden voorzien conform artikel 16 ‘Technische uitsprongen’ van de bouwcode. Het voorzien van technische installaties op het platte dak van het gelijkvloers zal worden uitgesloten uit de vergunning.

7. Het afvalwater van het restaurant is te lozen via vetafscheiders conform artikel 44 van de bouwcode.

8. Het gebruik van de patio als reca-terras wordt uitgesloten uit de vergunning.

9. Alle werken, handelingen en wijzigingen op de verdiepingen van de Schuttershofstraat 49 en de Jodenstraat 44 worden uitgesloten uit de vergunning.


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

De omgevingsambtenaar stelt een strijdigheid vast met artikel 12 van de bouwcode doordat op het gelijkvloers aan de Jodenstraat het sanitair gelegen is, en geen verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte. De omgevingsambtenaar stelt dat dit de levendigheid van de Jodenstraat niet ten goede komt. Om die reden wordt het voorzien van sanitair achter de straatgevel uitgesloten van vergunning en wordt er opgelegd om daar de verbruikszaal of de keuken te voorzien.

Het betreft echter een specifieke situatie, aangezien het over een twee samengevoegde panden gaat waarbij er dus sprake is van twee voorgevels.

Voor de interne organisatie van het restaurant, dient de afstand tussen de keuken en de verbruikszaal zo functioneel mogelijk te zijn. Omwille van de uitgestrekte vorm van het gelijkvloers tussen beide straatgevels, is het aangewezen om de keuken centraal te voorzien zodat de afstand vanuit de keuken naar de volledige verbruikszaal beperkt is. De toiletten worden bijgevolg aan de straatkant voorzien zodat de verbruikszaal 1 geheel blijft en restruimte wordt vermeden.

Het sanitair bezet slechts 1/3e van het gelijkvloers achter de straatgevel. Links daarvan bevindt zich het pick-up station, wat een zeer levendige functie is. Rechts daarvan bevindt zich de inkomhal van de bovenliggende kantoren. De circulatie van het sanitair wordt voorzien aan de straatkant, waarbij de beide ramen behouden blijven. Gelet op de gebruiksuren van een restaurant zal hier vaak beweging en licht zijn, wat zelfs bij woningen en kantoren niet altijd het geval is.

Het college vindt bijgevolg een afwijking op artikel 12 van de bouwcode aanvaardbaar, op voorwaarde dat de ramen van het sanitair doorzichtig worden voorzien en niet worden bestickerd. De afdeling milieu is van oordeel dat de evacuatie van afgezogen lucht uit de keuken boven de nok van het dak en dat van de omliggende gebouwen moet gebeuren om geurhinder te vermijden. De Omgevingsambtenaar legt dit op in voorwaarde 5.

Het dak van de keuken betreft een plat dak in het binnengebied van het bouwblok. Indien de afvoer centraal op het platte dak wordt voorzien, blijft deze steeds enkele meters verwijderd van aangrenzende opgaande gevels, wat normaliter meer dan voldoende is om geurhinder te vermijden. Artikel 35 §2 van de bouwcode legt zelfs maar een afstand op van 0,60 meter. Indien er alsnog geurhinder zou veroorzaakt worden, is het aan de uitbater om hieraan gevolg te geven (bv. door het plaatsen van filters). Gelet op de positie van de keuken centraal in het bouwblok is er bovendien geen zelfdragende constructie om de afvoer naar boven te brengen. Bijgevolg wordt voorwaarde 5 geschrapt.

De omgevingsambtenaar merkt op dat de aanvraag geen informatie vermeld over klimaatbeheersingstoestellen. De omgevingsambtenaar verwijst naar artikel 16 van de bouwcode en sluit onder voorwaarde 6 het voorzien van technische installaties op het platte dak van het gelijkvloers uit van vergunning.

Er werd contact opgenomen met de aanvrager over deze ontbrekende info. Deze bevestigde dat zij warmtepompen wensen te voorzien op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping. De warmtepompen moeten in buitenlucht staan en zijn te groot om inpandig te voorzien.

Gelet op de complexe binnenstedelijke situatie (doorlopende panden met meerdere eigenaars) vindt het college het aanvaardbaar dat de klimaatbeheersingstoestellen worden voorzien op het platte dak van de horecazaak, op voorwaarde dat deze centraal en zo compact mogelijk, op gelijke afstand van de omliggende achtergevels, op het dak worden gegroepeerd. En dit in een akoestisch, duurzaam en visueel aantrekkelijk omhulsel dat ook te dampkapafvoeren centraliseert.


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

2 mei 2023

Start openbaar onderzoek

11 mei 2023

Einde openbaar onderzoek

9 juni 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

13 juli 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

13 november 2023

Verslag GOA

13 september 2023

Naam GOA

Katrine Leemans

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 mei 2023

9 juni 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Het tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaar werd tijdens de procedure ingetrokken.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De ramen van het sanitair moeten doorzichtig worden voorzien en mogen niet bestickerd worden.

3. Het platte dak van het gelijkvloers is aan te leggen als groendak conform de vergunning 20151721, met uitzondering van de zone voor technische installaties.

4. De inkomdeur in de Jodenstraat 44 te voorzien in wit pvc conform het overige schrijnwerk in de Jodenstraat. 

5. De klimaatbeheersingstoestellen moeten centraal, op gelijke afstand van de omliggende binnen gevels, op het plat dak van het gelijkvloers worden gegroepeerd in een akoestisch, duurzaam en visueel aantrekkelijk omhulsel. Hierin worden ook de luchtafvoeren gegroepeerd.

6. Het afvalwater van het restaurant is te lozen via vetafscheiders conform artikel 44 van de bouwcode.

7. Het gebruik van de patio als reca-terras wordt uitgesloten uit de vergunning.

8. Alle werken, handelingen en wijzigingen op de verdiepingen van de Schuttershofstraat 49 en de Jodenstraat 44 worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.