Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023037025 |
Gegevens van de aanvrager: | CV Fluvius System Operator met als adres Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle |
Ligging van het project: | Charles de Costerlaan ZN te 2050 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 13 sectie N nrs. 667N en 668K |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vervangen van een HS-Cabine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/11/1977: vergunning (18#88549) voor het plaatsen van een distributiepost.
Vergunde / Bestaande toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van bestaande HS-Cabine;
- plaatsen van nieuwe distributiecabine.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 3 mei 2023 | 7 juni 2023 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 3 mei 2023 | 14 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 3 mei 2023 | 26 juni 2023 |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 4 juli 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
- de aanvraag is gelegen in een gebied voor dagrecreatie. Dit gebied bevat enkel recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. Het betreft echter wel handelingen van algemeen belang zoals opgenomen in artikel 4.1.1, 5°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De werken hebben daarnaast een beperkte ruimtelijke impact volgens art. 4.4.7 2§.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd..
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De omgeving van de aanvraag heeft regelmatig problemen met stroomverliezen op het net. De bestaande hoogspanningscabine kan het nodige vermogen niet meer leveren om een optimale bedeling van elektriciteit te kunnen blijven waarborgen. De hoogspanningscabine is fel verouderd en voldoet eveneens niet meer aan de gestelde eisen van de veiligheid. Om het net te verzwaren en stroomverliezen te voorkomen, wordt de bestaande hoogspanningscabine gesloopt en wordt een nieuwe geplaatst.
De aanvraag is gelegen in zone voor dagrecreatie volgens gewestplan. De aanvraag is principieel in strijd met het gewestplan, meer bepaald omdat een hoogspanningscabine niet kadert binnen de functies van recreatiegebied.
Conform artikel 4.4.7 § 2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening mag in een vergunning voor handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben, worden afgeweken van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften. Handelingen van algemeen belang kunnen een ruimtelijk beperkte impact hebben vanwege hun aard of omvang, of omdat ze slechts een wijziging of uitbreiding van bestaande of geplande infrastructuren of voorzieningen tot gevolg hebben.
De Vlaamse Regering bepaalt welke handelingen van algemeen belang onder het toepassingsgebied van het eerste lid vallen.
Artikel 2, 4° van het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, stelt dat de werken, handelingen en wijzigingen die betrekking hebben op de openbare elektrische leidingen met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur zoal transformatiestations, installaties voor de productie van elektriciteit, dienstgebouwen en andere als handelingen van algemeen belang beschouwd worden. De hoogspanningscabine kan hieronder begrepen worden.
Artikel 3, 5° van het Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, § 2, en artikel 4.7.1, § 2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, stelt dat handelingen van algemeen belang die de aanleg, wijziging of uitbreiding van onder- of bovengrondse elektriciteitsleidingen die bedoeld zijn voor het openbaar distributienet, en de aanhorigheden met het oog op de exploitatie beogen, kunnen beschouwd worden als handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben. De hoogspanningscabine uit de aanvraag die bovendien een beperkte terreininname en volumetrie toont, kan hieronder begrepen worden. De hoogspanningscabine is bijgevolg functioneel verenigbaar met de bestemming recreatiegebied.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan het Autonoom Gemeentebedrijf Vespa gezien zij het perceel beheren waarover de erfdienstbare zone voor plaatsing en onderhoud van de ondergrondse leidingen is gelegen. AG Vespa heeft geen bezwaar op deze omgevingsvergunning: “We merken echter wel op dat de toegangsweg tot het nieuwe volume redelijk ruim is ingetekend. Het perceel waar de aanvraag over gaat is in concessie gegeven aan City Pirates. Door deze werken zal het perceel niet meer gebruikt kunnen worden als nu; de toegang tot de sportvelden dient ten allen tijden gegarandeerd te blijven.”
Dit advies wordt bijgetreden en zal als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De nieuwe hoogspanningscabine wordt op dezelfde locatie ingeplant als de bestaande. De terreininname van de nieuwe hoogspanningscabine verdubbelt ten opzichte van de bestaande van 4,5 m² naar 9,3 m². De hoogte van de nieuwe cabine is dan weer een halve meter lager dan de bestaande en vermindert van 2,95 m naar 2,4 m. Rondom de cabine wordt een beperkte verharding aangelegd in waterdoorlatende klinkers. De schaal en het ruimtegebruik van de nieuwe cabine hebben nog steeds een beperkt ruimtelijke impact en zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe hoogspanningscabine wordt opgetrokken met wanden in gewapend beton afgewerkt met bepleistering in een olijfgroene kleur om zich te integreren in de eerder groene omgeving. De aanvrager doet eveneens de suggestie voor een afwerking in rustiek-rode steenstrippen. Gezien het gebouw van de voetbalclub in de onmiddellijke nabijheid ook deels in rode baksteen gematerialiseerd is, wordt de voorkeur gegeven aan rode steenstrippen. De deur moet dan naar analogie met de dakrand in een zwarte kleur uitgewerkt moeten worden. Dit zal als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De toegang tot de sportvelden dient ten allen tijden gegarandeerd te blijven.
3. De hoogspanningscabine moet afgewerkt worden met rode steenstrips.
4. De deur tot de hoogspanningscabine moet in een zwarte kleur uitgevoerd worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 maart 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 3 mei 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 12 mei 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 10 juni 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 4 juli 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 14 juli 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 12 augustus 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 oktober 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 13 januari 2024 |
Verslag GOA | 18 september 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
Aanplakking te laat ingegeven in het Omgevingsloket. De aanplakking moet ten laatste één dag voor de start van het openbaar onderzoek ingegeven worden. Er moet een administratieve lus georganiseerd worden.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
12 mei 2023 | 10 juni 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 juli 2023 | 12 augustus 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De toegang tot de sportvelden dient ten allen tijden gegarandeerd te blijven.
3. De hoogspanningscabine moet afgewerkt worden met rode steenstrips.
4. De deur tot de hoogspanningscabine moet in een zwarte kleur uitgevoerd worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.