Terug
Gepubliceerd op 09/10/2023

2023_VB_00266 - Welzijnskansen - Project MIRIAM - Rapportage eerste projectjaar en terugvordering. Ondertekening - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 06/10/2023 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_VB_00266 - Welzijnskansen - Project MIRIAM - Rapportage eerste projectjaar en terugvordering. Ondertekening - Goedkeuring 2023_VB_00266 - Welzijnskansen - Project MIRIAM - Rapportage eerste projectjaar en terugvordering. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 27 september 2018 (jaarnummer 561) de deelname van het OCMW Antwerpen goed aan het project MIRIAM 2.0 (Minimum Income Reform - Innovation and eMpowerment of women) van de POD MI. 

Het vast bureau keurde op 6 december 2019 (jaarnummer 414) de consolidatie van de MIRIAM methodiek goed. 

De Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) lanceerde op 7 maart 2022 de projectoproep 'MIRIAM-team 2022'. Het MIRIAM-project kadert in de uitvoering van het Federaal Plan Armoedebestrijding.

Het vast bureau keurde op 6 mei 2022 (jaarnummer 121) de indiening en de (tijdelijke) uitbreiding van vijf VTE casemanagers voor de looptijd van het project 'MIRIAM 2022' goed. Het project heeft een totale looptijd van 3 projectjaren tot 30 juni 2025. 

De projectaanvraag werd door POD MI voor het eerste projectjaar goedgekeurd voor de looptijd van 1 juni 2022 tot 30 juni 2023. Met de subsidie werden vijf case managers aangesteld die in 5 verschillende wijken telkens een groep van 12 tot 15 vrouwen binnen de doelgroep begeleiden voor de looptijd van het project. Geselecteerde projecten ontvangen 57.500,00 EUR per groep die ze begeleiden (met een proportionele stijging van het subsidiebedrag en het aantal case managers). Er geldt een financiering van 100% het eerste projectjaar. Vanaf het tweede projectjaar geldt een jaarlijkse cofinancieringscomponent vanwege het OCMW van 25%. 

De verlengingsaanvraag voor het tweede projectjaar van 1 juli 2023 tot 30 juni 2024 werd goedgekeurd. 

Voor het eerste projectjaar werd er een subsidie van 287.500,00 EUR toegekend aan OCMW Antwerpen waarvan een eerste schijf van 143.750,00 EUR (50%) op 11 juli 2022 en een tweede schijf van 71.875,00 EUR (25%) op 6 december 2022 werden ontvangen.

Argumentatie

OCMW Antwerpen voorzag binnen de eerste projectperiode de aanwerving van 5 casemanagers (0.8 VTE) die samen 60 kwetsbare alleenstaande moeders hebben begeleid.  

Na goedkeuring van de verantwoording van het eerste projectjaar zou - indien nodig - de derde schijf van 25% of 71.874 ,00 EUR worden overgemaakt. Voor deze subsidie ontving het OCMW Antwerpen reeds een bedrag van 215.625,00 EUR vanuit POD MI. 

Ter verantwoording en afronding van het eerste projectjaar vraagt de POD MI een vermelding van verschillende gegevens via een ondertekende schuldvordering - aangezien het volledige budget niet werd besteed tijdens de toelageperiode van 1 juni 2022 tot 30 juni 2023.

De redenen waarom het volledige budget niet werd besteed zijn:

  • latere opstart dan subsidieperiode omwille van personeelsaanwervingen; 
  • lagere loonkosten dan geraamd: tewerkstellingsgraad van 0.8 VTE en de aangeworven personeelsleden hebben nog weinig anciĆ«nniteit.  

Het gaat om bijgevoegde schuldvordering met volgende verplichte vermeldingen: 

  • het Ministerieel besluit MIRIAM;
  • het ontvangen bedrag van 215.625,00 EUR;
  • de ingediende kosten: er werd een bedrag van 207.957,6 EUR verantwoord;
  • het totaal terug te betalen bedrag: een effectieve terug storting van 7.667,40 EUR (= 215.625,00 EUR - 207.957,6 EUR) naar de POD MI vanuit OCMW Antwerpen;
  • datum en ondertekening.

Algemene financiƫle opmerkingen

De budgetadressen waar de ontvangsten en uitgaven op worden gebudgetteerd zijn de volgende:

Uitgaven; 

4403000000\2HMS059901A00000\6202\2200

4403000000\2HMS059901A00000\6202\2300

5403000000\2HMS059901A00000\6202\2200

5403000000\2HMS059901A00000\6202\2300

Ontvangsten;

SBT11337/INTERN/2200/4402505000/74090100/2HMS050101A00000/2OA040949

SBT11337/INTERN/2300/4402505000/74090100/2HMS050101A00000/2OA040949

De uitgaven worden 100% gesubsidieerd in het eerste werkingsjaar.

De teruggave van de subsidiemiddelen heeft geen impact op het resultaat van het boekjaar gezien deze terug te betalen subsidiemiddelen nog niet in ontvangsten werden geboekt.


Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS05 - Armoedebestrijding
2HMS0501 - De stad zet de strijd tegen armoede verder
2HMS050101 - We ontkleuren armoede en bestrijden kind- en generatiearmoede

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de schuldvordering ter afronding van het eerste projectjaar van de subsidie MIRIAM goed. 

Artikel 2

Het vast bureau keurt goed dat de bedrijfsdirecteur Sociale Dienstverlening, Falke Meyers, alle documentatie mag ondertekenen in het kader van de opzet, het verloop, de betalingen en de rapportering van het project.

Artikel 3

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Terugbetaling subsidie MIRIAM
Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke integratie
Kruidtuinlaan 50-165
1000 Brussel
OND 0864.484.487
IBAN BE74 6792 0042 2107
7.667,4 EUR budgetplaats: 4402505000
budgetpositie: 74090100
functiegebied: 2HMS050101A00000
subsidie: SBT11337  
begrotingsprogramma: 2OA040949
budgetperiode: 2300
/

Bijlagen