Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05674 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054081. Brederodestraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05674 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054081. Brederodestraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05674 - Omgevingsvergunning - OMV_2023054081. Brederodestraat 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023054081

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sharon Ancho met als adres Parklei 16 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Brederodestraat 1 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3594R4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen naar een meergezinswoning met 4 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          26/08/2022: voorwaardelijke vergunning (20222178) voor het verbouwen van een meergezinswoning met kantoorruimte tot 4 appartementen;

-          19/05/1982: vergunning (18#62210) voor een verbouwing;

-          21/12/1932: vergunning (1932#43009) voor binnenveranderingen;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/208103.

 

Vergunde toestand  

 

-          functie: meergezinswoning met 3 wooneenheden:

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;
  • volume-uitbreiding links achteraan op de 1ste verdieping;
  • dakterras achteraan op de 2de verdieping;
  • inpandig terras op de 3de verdieping;
  • ondergrondse afval- en fietsenberging;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel wit bepleisterd;
  • houten buitenschrijnwerk in een witte kleur.

 

Bestaande toestand

 

-          werken in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 4 woongelegenheden:

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          interne herindeling met een appartement op het gelijkvloers, de eerste en de tweede verdieping en een duplex over de derde- en dakverdieping

-          ongewijzigde voorgevel.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;

-          doorvoeren van interne, constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

23 juni 2023

24 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

23 juni 2023

2 juli 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

23 juni 2023

27 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 juni 2023

29 juni 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

23 juni 2023

28 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 43 Septische putten: 

Er wordt geen septische put voorzien conform artikel 43 van de bouwcode. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorliggende aanvraag is een wijziging op de recent verleende vergunning OMV_2022057527 dd 26/08/2022 waarbij eveneens 4 wooneenheden aangevraagd werden maar waarbij geoordeeld werd dat de duplex in het dakvolume te weinig kwalitatief was om als wooneenheid in aanmerking te komen. Daarom werd in de voowaarden opgenomen op het appartement op de 2de verdieping bij het duplexappartement te voegen tot een triplexappartement. Omdat hierdoor een zeer groot appartement ontstaat, werd alsnog gezocht naar een kwalitatieve invulling van 4 wooneenheden in het pand.  

 

De aanvraag voorziet in het behoud van het appartement op de 2de verdieping en in een gereorganiseerde duplex van 81,70 m² onder het hellend dak. Ook de 2 vergunde wooneenheden op de onderliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. De beoogde werkzaamheden situeren zich binnen het bestaand en vergunde volume.

 

Om zowel op de onderste als de bovenste verdieping van de duplex voldoende vrije hoogte te voorzien wordt een nieuwe vloerplaat voorzien. De onderste verdieping wordt ingericht als een doorzon leefruimte met een dakterras van ca. 4,50 m² ter hoogte van de achtergevel. Op de verdieping wordt een slaapkamer met badruimte voorzien.

Dakvlakvensters voorzien de woning van voldoende zichten en daglichttoetreding.

De voorgestelde duplex is kwalitatief en functioneel georganiseerd.

 

Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4 wordt overschreden. 

Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en het pand opgenomen is op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen: 

 

“Men wenst een wijziging op de recent verleende vergunning (20222178) aan te vragen. Zo wordt de bestaande vliering verwijderd in de zolderverdieping. Een nieuwe, hogere vliering wordt voorzien zodat er zowel onder als boven de vliering meer bruikbare ruimte ontstaat.

De dakvlakramen ter hoogte van de voorgevel worden verkleind en er worden er 3 toegevoegd aan de achterzijde.  

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar voor deze aanpassingen. De erfgoedwaarde van de vliering is beperkt en kan aangepast worden om meer woonkwaliteit te verkrijgen.” 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden het gunstig advies en de aandachtspunten van de dienst Monumentenzorg integraal bijgetreden. De in de vorige vergunning opgelegde voorwaarden worden daarom terug bij de vergunning mee opgenomen:

 

Voorgevel:

-          Detailtekeningen van de nieuwe houten terrasdeuren op de eerste verdieping terug te koppelen met onze dienst;

-          Het overige schrijnwerk in de voorgevel te vervangen naar analogie met het nieuwe schrijnwerk op de eerste verdieping;

-          Het bovenlicht van de vensters op het gelijkvloers in de voorgevel te verkleinen;

-          Typedetails van het schrijnwerk voor te leggen aan onze dienst;

-          Voordeur naar oorspronkelijk model te voorzien indien onvergund, indien vergund op termijn te vervangen door een meer passend houten exemplaar;

-          Te overwegen om traliewerk te voorzien voor de kelderramen. Amerikalei 93 kan als voorbeeld genomen worden;

-          De blauwe hardstenen plint van haar verflagen te ontdoen cfr. Amerikalei 93;

-          De gevel in een witte kleur te schilderen indien aan de orde, de blauwe hardstenen onderdelen uitgezonderd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen voorzien geen septische put wat strijdig is met artikel 43 van de bouwcode. In de voorwaarden wordt opgelegd dat er een septische put voorzien dient te worden conform de bepalingen van de bouwcode. Deze voorwaarde werd ook in de vorige vergunning opgelegd.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Bijkomend heeft de voorliggende aanvraag betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen hier geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de bijkomende wooneenheid moeten er 2 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 appartement met 1 slaapkamer = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2

 

Er worden in de kelder 13 fietsstalplaatsen voorzien. Net zoals bij voorgaande vergunning wordt opgemerkt dat de gang naast de trap te smal is. De gang naast de trap op de gelijkvloerse verdieping moet minimaal 1 m breed zijn. De gang heeft een breedte van 0,95 m waardoor de aanvraag afwijkt van artikel 29 van de bouwde. Zoals blijkt uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg, is de trap één van de oorspronkelijke elementen die bewaard is gebleven en wordt in de aanvraag de originele indeling op de gelijkvloerse verdieping terug leesbaar gemaakt. Omwille van de beschreven erfgoedwaarde van het pand wordt hierop een afwijking toegestaan van de bouwcode.

De vlakke ruimte voor de trap naar de kelder moet minstens 1,70 m breed zijn. Dit wordt wel opgelegd in voorwaarden bij de vergunning.

 

Het is jammer te moeten opmerken dat voorliggende aanvraag slechts beperkt rekening heeft gehouden met de voorwaarden uit vorige vergunning. Voorwaarden dienen bij uitvoering nagekomen te worden, zoniet zijn de werken strijdig met de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Vanuit oogpunt monumentenzorg worden volgende voorwaarde opgelegd:

  1. De detailtekeningen van de nieuwe houten terrasdeuren op de eerste verdieping dienen teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  2. Het overige schrijnwerk in de voorgevel dient vervangen te worden naar analogie met het nieuwe schrijnwerk op de eerste verdieping.
  3. Bij vervanging dient het bovenlicht van de vensters op het gelijkvloers in de voorgevel verkleind te worden.
  4. De typedetails van het schrijnwerk dienen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  5. De voordeur dient naar oorspronkelijk model in hout vervangen te worden. Detailtekeningen zijn voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  6. Te overwegen om traliewerk te voorzien voor de kelderramen. Amerikalei 93 kan als voorbeeld genomen worden.
  7. De blauwe hardstenen plint dient van haar verflagen te worden ontdaan (zoals de Amerikalei 93 waarmee het een ensemble vormt).
  8. Indien de voorgevel herschilderd wordt, dient dit in een witte (of varianten van wit) kleur, met uitzondering van de blauwe hardstenen onderdelen, geschilderd te worden.

4. Er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode.

5. De vlakke ruimte voor de trap naar de kelder moet minstens 1,70 m breed zijn.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

23 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

22 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

20 november 2023

Verslag GOA

10 augustus 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

3. Vanuit oogpunt monumentenzorg worden volgende voorwaarde opgelegd:

  1. De detailtekeningen van de nieuwe houten terrasdeuren op de eerste verdieping dienen teruggekoppeld te worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  2. Het overige schrijnwerk in de voorgevel dient vervangen te worden naar analogie met het nieuwe schrijnwerk op de eerste verdieping.
  3. Bij vervanging dient het bovenlicht van de vensters op het gelijkvloers in de voorgevel verkleind te worden.
  4. De typedetails van het schrijnwerk dienen voorgelegd te worden aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  5. De voordeur dient naar oorspronkelijk model in hout vervangen te worden. Detailtekeningen zijn voor te leggen aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
  6. Te overwegen om traliewerk te voorzien voor de kelderramen. Amerikalei 93 kan als voorbeeld genomen worden
  7. De blauwe hardstenen plint dient van haar verflagen te worden ontdaan (zoals de Amerikalei 93 waarmee het een ensemble vormt).
  8. Indien de voorgevel herschilderd wordt, dient dit in een witte (of varianten van wit) kleur, met uitzondering van de blauwe hardstenen onderdelen, geschilderd te worden.

4. Er dient een septische put voorzien te worden conform artikel 43 van de bouwcode.

5. De vlakke ruimte voor de trap naar de kelder moet minstens 1,70 m breed zijn.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.