Terug
Gepubliceerd op 28/08/2023

2023_CBS_05665 - Omgevingsvergunning - OMV_2023017890. Quellinstraat 5-11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/08/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen; Erica Caluwaerts, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05665 - Omgevingsvergunning - OMV_2023017890. Quellinstraat 5-11. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05665 - Omgevingsvergunning - OMV_2023017890. Quellinstraat 5-11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023017890

Gegevens van de aanvrager:

NV COLIM met als adres Edingensesteenweg 196 te 1500 Halle

Gegevens van de exploitant:

NV BUURTWINKELS OKAY (0464994145) met als contactadres Edingensesteenweg 196 te 1500 Halle

Ligging van het project:

Quellinstraat 5-11 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1237H8

waarvan:

 

-          20230208-0008

afdeling 8 sectie H nr. 1237H8 (OKAY Compact Antwerpen Quellin)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het plaatsen van gevelmarketing, een gevelwijziging en het exploiteren van een supermarkt

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          3/09/2010: vergunning (3473#8413) voor het wijzigen op bouwvergunning AN3/2006/B/0248 (wijzigen materiaal en kleur voorgevel Quellinstraat, wijziging hotel- en winkelinkom voorgevel Appelmansstraat en interne wijzigingen).

 

Vergunde toestand

-          functie: handelsgelijkvloers met hotel op bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume: 4 tot 7 bouwlagen met plat dak;

-          gevelafwerking:

  • gevelbekleding in granietplaten, kleur beige/lichtgrijs;
  • aluminium schrijnwerk grijsbruin;
  • 4 winkelpuien met enkele toegangsdeur tot handelsruimte.

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking: overeenkomstig de vergunde toestand behalve de positie van de inkomdeuren van de 2 middelste winkelpuien.

 

Nieuwe toestand

-          functie: handelsgelijkvloers met hotel op bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume: 4 tot 7 bouwlagen met plat dak;

-          gevelafwerking:

  • gevelbekleding in graniet platen, kleur beige/lichtgrijs;
  • aluminium schrijnwerk grijsbruin;
  • 4 winkelpuien waarvan 2 met centrale schuifdeur en gewijzigde indeling;
  • zaakgebonden reclame in de vorm van 3 lichtbakken haaks op de gevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          exploiteren van een supermarkt;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 6 juni 2014 werd een vergunning afgeleverd voor een hotel gelegen aan de De Keyserlei 28 waarvan betrokken percelen deel uitmaakten.

 

In 2020 werd zowel in eerste als in tweede aanleg een gamecenter met 50 speelautomaten geweigerd.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) OKAY Compact Antwerpen Quellin
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

61,00 kW

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

1 verkooppunt

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

3,00 ton

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

19,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

16 juni 2023

3 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

16 juni 2023

27 juni 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

16 juni 2023

29 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

16 juni 2023

27 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het pand is op het gelijkvloers vergund als winkelruimte. Het herinrichten van deze bestaande handelsruimte als een buurtsuperette van OKAY Compact is functioneel inpasbaar in de zone kernwinkelgebied centrum Antwerpen – Centraal Station.

 

Visueel-vormelijke elementen

De beperkte wijzigingen aan de voorgevel en de voorgestelde publiciteit zijn niet storend in het straatbeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggende aanvraag omvat een kleine OKAY Buurtwinkel.

 

Afvalstoffen

Alle afvalstromen worden dagelijks opgehaald en naar het Retourcentrum te Dassenveld (Halle) overgebracht, waar ze indien nodig verder uitgesorteerd worden.  De afvalstoffen van dierlijke oorsprong – de voorverpakte producten die dreigen de vervaldag te bereiken – worden met alle andere afvalstoffen dagelijks opgehaald.

 

Afvalwater/hemelwater

Er wordt op de site geen beenhouwerij voorzien. Verkooppunten van producten van dierlijke oorsprong zijn enkel indelingsplichtig wanneer er een uitsnijderij aan de verkoop verbonden is. Rubriek 45.4.d) is bijgevolg zonder voorwerp.

Er wordt enkel niet indelingsplichtig huishoudelijk afvalwater gegenereerd.

Voor de waterhuishouding van het hemelwater kan gesteld worden dat de OKAY Buurtwinkel slechts een kleine oppervlakte huurt uit een groter complex.

 

Geluid/leveringen/mobiliteit

Ter voorkoming van geluids-/trillingseffecten worden de compressoren van de koeling op het dak van het gebouw geplaatst. De machines zijn uitgerust met een geluidsdempende omkasting en worden op rubberen blokken geplaatst.

 

Voor de bevoorrading van de winkel wordt er per dag 1 levering voorzien door middel van een bakwagen. Voor het laden en lossen zal gebruik gemaakt moeten worden van de laad- en loszone ter hoogte van huisnummer 3. De goederen zullen via het zebrapad tot aan het winkelpand getransporteerd worden.  Concreet zal via het zebrapad ter hoogte van de verkeerslichten de straat overgestoken worden om zo de winkel te beleveren. In overleg met het hotel werd besloten om te leveren rond 6.30 uur 's morgens teneinde de buurt minimaal te verstoren voordat de ochtendspits op gang komt. Het laden en lossen wordt begeleid door personeel dat werkzaam is in de winkel. De vrachtwagenchauffeur draagt een fluovest zodanig dat hij goed zichtbaar is en er zal telkens ook aan het einde van de laadbrug een kegel geplaatst worden.

 

Lucht/geur

In het kader van de effecten op de luchtkwaliteit en Global Warming wordt deze winkel uitgerust met een koeling (compact chillers) dat het milieuvriendelijk gas propaan (R290) heeft als koelmiddel. Propaan bevat geen ozonafbrekende stoffen en heeft een GWP van 5. Iedere chiller heeft een gesloten circuit dat 1,7 à 4,3 kg koelmiddel bevat. De diepvriezers/frigo's die niet verbonden zijn met de propaaninstallatie zijn van het huishoudelijke type en hebben R290 of R600a als koelmiddel. De koelinstallaties zullen onderhouden worden conform de Vlarem-regelgeving. Deze winkel zal worden verwarmd met de restwarmte van de koelinstallaties. Op die manier zijn er geen fossiele brandstoffen nodig. Wat de “bakkerij” betreft kan er gesteld worden dat het hier niet gaat om een lokale bakkerij zoals we deze kennen in onze buurt. Het gaat hier enkel en alleen om het afbakken van allerlei kleine broodjes. Het afbakken geschiedt in een apart lokaal dat uitgeeft op de winkelruimte, er is dus geen rechtstreekse verbinding met de buitenlucht. Sinds de inwerking-treding van Vlarem-trein 2017 wordt het elektrisch vermogen dat wordt aangewend voor de verwarming van ovens niet langer meegeteld in het vermogen van rubriek 45..8.1.b. Het vermogen van de bakoven is dus niet ingedeeld.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de algemene, sectorale en bijzondere vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

61,00 kW

45.4.d)

verkooppunten van vlees, vis en gevogelte;

zonder voorwerp

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

3,00 ton

45.8.1°b)

inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied;

niet ingedeeld

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Er dient gebruik gemaakt te worden van de aanwezige laad- en loszone voor leveringen of ophaling van afvalstoffen.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

16 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

15 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

13 november 2023

Verslag GOA

18 augustus 2023

naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. Er dient gebruik gemaakt te worden van de aanwezige laad- en loszone voor leveringen of ophaling van afvalstoffen.


Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/SVE/2023/G.00175.A7.0005 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

61,00 kW

45.4.e)1°

opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton;

3,00 ton


Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.