fase | actie | datum | jaarnummer |
Principebeslissing | Goedkeuring districtscollege Berchem | 28 maart 2018 | 119 |
Projectdefinitie en concept | Goedkeuring districtscollege Berchem | 6 september 2021 | 188 |
Mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 8 oktober 2021 | 7760 |
Voorontwerp | Goedkeuring districtscollege Berchem Goedkeuring college | 22 augustus 2022 9 september 2022 | 153 7436 |
Info bewoners | Infomoment bewoners | 8 december 2022 | |
Adviezen | Coördinatieoverleg openbaar domein | 3 april 2023 | |
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege Berchem
| 19 juni 2023 | 114 |
Het districtscollege keurde in de zitting van 22 augustus 2022 (jaarnummer 153) het voorontwerp voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed. Het college keurde in de zitting van 9 september 2022 (jaarnummer 7436) het voorontwerp voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.
In de zitting van 19 juni 2023 (jaarnummer 114) keurde het districtscollege het definitief ontwerp voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.Roderveldlaan is een bovenlokale straat. Spoorwegstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokaal budget.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.
Zijde Spoorwegstraat
Het typeprofiel van het woonerf is verder verfijnd. Er wordt een afwatering voorzien vanaf de perceelsgrens van de woningen richting de groen- en parkeervakken. De begrenzing van de parkeervakken bestaat uit een keermuur van 45cm hoogte.Dit zorgt ervoor dat het maaiveldniveau in de groenzone maximaal behouden kan blijven wat beter is voor bestaande en nieuwe bomen. Bovendien wordt het zicht op de geparkeerde wagens deels weggenomen.
De as-verschuiving ter hoogte van het Marc Driespad is verder uitgewerkt. Naast verkeersremming, brengt deze inrichting de oversteekplaats ook beter in zicht. Robuuste lage beplanting bakent de weg af en garandeert de zichtbaarheid. Een naadloze aansluiting op het Marc Driespad en het betonnen pad richting voetgangerstunnel garanderen de toegankelijkheid voor de zachte gebruikers.
De helling en aansluiting op de tunnel is verder uitgewerkt. Langs de kant van de huizen wordt een leuning voorzien voor een open zicht en lichtinval. Langs de kant van de spoorwegberm wordt een betonnen muur opgetrokken tot 1m boven het maaiveld. Zowel de hoge als lagere keermuren langs de hellingen kunnen gebruikt worden voor Street-art. Op 2 plaatsen komt bovendien ook een strook met klimplanten.
Het keerpunt aan de ingang van park Het Prieel biedt doorgang naar het terrein van Infrabel achter een rij neerklapbare paaltjes. De verbinding naar de voetgangerstunnel wordt voorzien in beton in functie van een integrale toegankelijkheid.
Zijde Roderveldlaan
Om de oversteekbewegingen voor fietsers en voetgangers richting de Berchemstadionstraat te verbeteren en de doorstroming van het verkeer op de Roderveldlaan te verbeteren is het projectgebied verder uitgebreid.
De midden-eilanden worden vergroot en verder uit elkaar gelegd zodat de as-verschuiving voor het autoverkeer naar Mortsel verkleint.
De positie van de verkeerslichten is aangepast en belijning toegevoegd.
Parkeerbalans
Zijde Spoorwegstraat
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 34 plaatsen in de bestaande toestand naar 31 plaatsen in de nieuwe toestand. De inpassing van de bochtverbreding op het kruispunt met de Jan De Graefstraat gaat gepaard met parkeerverlies. Ten opzichte van het voorontwerp (27 parkeerplaatsen) is de parkeerbalans wel opgetrokken door het vergroten van de parkeerpockets.
Zijde Roderveldlaan
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 18 plaatsen in de bestaande toestand naar nul plaatsen in de nieuwe toestand.
In de fase voorontwerp ging het over een parkeerverlies van 15 parkeerplaatsen ten voordele van de inpassing van de nieuwe helling en het uitbuigen van het fietspad.
Met het definitief ontwerp is het projectgebied verder uitgebreid in functie van de bereikbaarheid en opstelruimte bij de oversteekplaatsen.
Bomenbalans
Het definitie ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Het aantal bomen in de bestaande toestand is 11. Hiervan wordt één Els (Fraxinus Excelsior) gerooid om de parkeerpockets in te passen.
Er worden circa 40 nieuwe bomen aangeplant waarvan vier in aanmerking komen als toekomstboom.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De riolering wordt niet vernieuwd. Aanvullend op dit gemengd systeem worden doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 8 december 2022. Op dit infomoment werd een terugkoppeling gegeven over het voorontwerp dat unaniem positief werd onthaald.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5012500000/2BER010201M01481/224/2400-2500/2BE090200 voor het district Berchem en voor de stad op 5153000000/2LMS030102A00000/224/2200/2300/2400.
3 april 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp op voorwaarden dat:
De opmerkingen van het coördinatieoverleg openbaar domein worden maximaal in de volgende fase verder uitgewerkt in samenspraak met de bevoegde diensten.
Het college keurt het definitief ontwerp (3 april 2023) voor renovatiewerken spoortunnel Roderveldlaan in de Roderveldlaan en Spoorwegstraat, district Berchem, goed.