Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022502. Kapelstraat 64. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022502. Kapelstraat 64. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_04675 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022502. Kapelstraat 64. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023022502

Gegevens van de aanvrager:

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Kapelstraat 64 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nr. 148P

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een bibliotheek

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          3/01/2014: milieuvergunning (2013653) voor het exploiteren van een bibliotheek.             

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • bibliotheek;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • kroonlijsthoogte circa 11,8 m;
  • centrale gevelinsprong;
  • volledige perceel bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • plint en dakrand in blauwe hardsteen;
  • afwerking in beton, silexplaten en roodbruine baksteen;
  • aluminium buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          conform vergund geachte toestand.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • conform vergund geachte toestand;

-          bouwvolume:

  • slopen van de vitrine aan de linkerzijde in de voorgevel;
  • inrichten van een afvalberging in het voorportaal;
  • doorvoeren van interne constructieve werken;

-          gevelafwerking:

  • vergroten van enkele raamopeningen in de voorgevel;
  • verwijderen windscherm in de voorgevel;
  • vervangen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de vitrine;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

3 mei 2023

9 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

3 mei 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

3 mei 2023

8 mei 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

3 mei 2023

3 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

3 mei 2023

3 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

3 mei 2023

23 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels:
    de gevelinsprong op het gelijkvloers aan de openbare ruimte is dieper dan 2 m waardoor deze ’s nachts afgesloten moet kunnen worden en dient verlicht te worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In de voorgevel bevindt zich een insprong die groter is dan 2 m. Deze insprong werd in oorsprong zo ontworpen. Gelet op de sociale functie die het pand vervult, kan er een afwijking bekomen worden op artikel 14 van de bouwcode. Om toch het veiligheidsgevoel in deze ruimte te vergroten, zal in voorwaarde worden opgenomen dat de insprong verlicht moet worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op het intern wijzigen van de bibliotheek. De bestemming blijft daarbij behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume blijft ongewijzigd. De voornaamste wijziging bevinden zich binnen het vergunde bouwvolume, voor een optimalisering van de bibliotheek. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzingen aan de voorgevel beperken zich tot het verlagen van de raampartijen in de voorgevel, het slopen van de vitrine en het voorzien van een houten inpandige constructie. Het materiaalgebruik en de uitvoering sluiten aan bij het gevelbeeld van de bibliotheek. De aanvraag is bijgevolg visueel inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de stedelijke dienst milieuvergunning:

“Vaak worden bij renovaties ook meteen technische installaties vernieuwd. In voorliggend dossier wordt geen indicatie teruggevonden dat dit hier ook het geval zou zijn. Het doel van het project is vooral het verouderd bibliotheekgebouw opnieuw een wat eigentijdser aanzien te geven. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat er geen wijzigingen zijn aan de reeds vergunde ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s). Moest achteraf blijken dat dit toch het geval is, dan dient de exploitant zich in regel te stellen met de milieuwetgeving en zijn milieuvergunning aan te passen. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

Moest blijken dat er alsnog vergunnings- en of meldingsplichtige werkzaamheden zijn voor het exploitatieluik dient de aanvrager zich in regel te stellen met de geldende voorschriften.

 

De verkeerspolitie heeft geen bezwaren tegen het ingediend dossier.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De aanvraag betreft de herinrichting en renovatie van de districtsbibliotheek van Hoboken, gelegen op de centrale as die de belangrijkste plekken van Hoboken centrum verbindt.

 

De oppervlakte van het gebouw verandert niet, er is geen uitbreiding, dus er is geen bijkomende parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 0 parkeerplaatsen.”

 

Fietsvoorzieningen:

“Belangrijkste wijziging voor mobiliteit is de wijziging van de buiteninkomzone. In deze zone staan nu de fietsen van de bezoekers. Er passen ongeveer 10 à 12 fietsen in de zone. De zone wordt heringericht als een zit/verblijfsruimte. Fietsen kunnen er dan niet meer staan.

Recent zijn er buiten voor de bibliotheek een 6-tal beugels, goed voor 12 fietsen, bijgeplaatst omdat de fietsenstalling van de bibliotheek zelf te klein is voor de vraag.

Met het verwijderen van 12 plaatsen zal het gevolg zijn dat de fietsen vooral tegen de gevel/op het voetpad gezet worden met een zeer moeilijke doorgang in de centrale wandelas. Er moet een oplossing voor de fietsen gezocht worden (in de directe omgeving van de inkom van de bibliotheek).”

Er wordt deels aangesloten met het gegeven advies van de stedelijke dienst mobiliteit. In het voorportaal werden geen fietsenstallingen vergund, waardoor er geen wijziging is ten opzichte van vergunde toestand. Toch wordt de aanvrager aangeraden om bij de inrichting van het voorportaal opnieuw 12 fietsstalplaatsen te voorzien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De insprong aan de voorgevel moet tussen zonsondergang en zonsopgang worden verlicht.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

3 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 september 2023

Verslag GOA

26 juni 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De insprong aan de voorgevel moet tussen zonsondergang en zonsopgang worden verlicht.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.