fase | actie | datum | jaarnummer |
voorontwerp | goedkeuring college | 2 juli 2021 | 5507 |
advies
| Coördinatieoverleg Openbaar Domein
| 27 juni 2022 | -- |
Het college keurde in zitting van 2 juli 2021 (jaarnummer 5507) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg goed.
Agentschap Wegen en Verkeer en studiebureau Evolta hebben het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
Sint-Bernardsesteenweg is een bovenlokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.
Studiebureau Evolta maakte in opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.
De grens der werken in het noorden is uitgebreid. In deze zone verdwijnt de mogelijkheid om te keren voor het kruispunt. Deze keerbeweging zal mogelijk zijn op het kruispunt met de Krijgsbaan.
De afdraaibeweging naar de Goedetijdstraat voor zwaar verkeer wordt gefaciliteerd via een rammelstrook tussen de rijweg en de trambedding.
Het begin van de Goedetijdstraat wordt ingericht met een poort zone 30. De rijweg van de Sint-Bernardsesteenweg buigt uit om een breder voetpad te kunnen voorzien.
De stopstreep en het verkeerslicht komen voorbij het kruispunt met de Goedetijdstraat in functie van de doortocht van het tramverkeer naar zijn keerlus.
De oversteekplaats wordt op de middenberm, waar de breedte het toelaat, voorzien van een bajonet met een aansluiting naar de bushalte.
Langs de bushaltes bij het kruispunt met de Krijgsbaan wordt hekwerk SA/HW/03 voorzien.
De aansluiting op de recent heraangelegde Krijgsbaan is aangepast. In dit aangrenzende project is een bochtverbreding voorzien om te anticiperen op de geplande aanpassingen op het kruispunt.
De gesloten constructie naast het hoekperceel (waar een café is) wordt afgebroken om een comfortabele doorgang voor voetgangers te kunnen voorzien. Deze grond is eigendom van AWV.
Op het kruispunt van de Sint-Bernardsesteenweg met de Krijgsbaan zijn aanpassingen gebeurd aan het middeneiland nabij de toegang van Schoonselhof en een rijwegverbreding voorzien nabij huisnummers 1156-1160, om elke afdraaibeweging mogelijk te maken.
Op het kruispunt met de Verenigde Natieslaan heeft de aansluiting van de zijstraat een bochtverbreding gekregen en zijn de boomvakken langs huisnummers 2-12 groter gemaakt met afwisselende stroken in grasdals ter hoogte van de inritten.
De doorgang naar de zijtoegang van Schoonselhof is voorzien in kassei. De gracht is vergroot en krijgt een overloop naar de buffergrachten van Schoonselhof (dit wordt verder afgestemd met betrokken diensten).
De bushalte nabij de Groenstraat wordt dichter bij het kruispunt ingeplant. Er werden meer groenzones voorzien waar dit mogelijk bleek.
Er zijn drie extra parkeerplaatsen in het woonerf langs de zijde van Schoonselhof en de doorgang voor de brandweer is voorzien langs de zijde van de Groenstraat. De fietsoversteek aan de Groenstraat buigt minder uit.
De fietsoversteekplaats nabij de Klaverbladdreef is verbreed en voorzien van een middeneiland in functie van het groot aantal gebruikers. In de Klaverbladdreef is een van de 2 rijbanen doorlopend gemaakt, fietsers kunnen hier wel aansluiten op het fietspad.
Hier wordt ook een keerpunt voorzien, rekening houdend met de bestaande bomen.
De oversteekplaats tegenover de Carrefour wordt op het middeneiland langs weerszijden voorzien van 4 m printbeton in functie van een goede zichtbaarheid.
Er komt een dubbelrichtingsfietspad tussen de zijstraat Parijslaan en de doorsteek tegenover huisnummer 127.
Er zal ook een informele oversteek mogelijk zijn voor fietsers tegenover de Karel Cuypersstraat.
De oversteekplaats voor fietsers nabij de Moerelei wordt aan de hand van een middeneiland voorzien op voldoende afstand van de spooroverweg. Deze afstand is noodzakelijk om een as-verschuiving in te passen en bevordert de zichtbaarheid.
Algemene aanpassingen:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 43 plaatsen in de bestaande toestand naar 17 plaatsen in de nieuwe toestand.
Om ruimte te geven aan de bushaltes en de afslagstrook op het kruispunt met de Groenstraat- Broydenborglaan zijn de dwarse parkeerplaatsen langs de bestaande ventweg een langse parkeerstrook geworden.
Bomenbalans
Binnen het projectgebied worden 17 van de 58 bestaande bomen gekapt om plaats te maken voor het fietspad en de verbeterde inrichting aan de verschillende kruispunten.
Deze bomen zullen worden gecompenseerd in de nieuwe groenzones waar de nutsleidingen het toelaten. Er worden circa 50 nieuwe bomen aangeplant.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Sint-Bernardsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het voor deze opdracht vereist budget wordt voorzien op 2LMS030117A00000/224/5153000000/ 2400 en 2500/SUB_NR/INTERN/2SA020200.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp 27 juni 2023 op voorwaarde dat:
Algemeen
Kruispunt Sint-Bernardsesteenweg-R11 Krijgsbaan
Kruispunt Verenigde Natieslaan (en dienstingang Schoonselhof)
Kruispunt Groenstraat – Broydenborglaan
Kruispunt Klaverbladdreef – Boedapestlaan
Kruispunt Romestraat
Kruispunt Parijslaan – Karel Cuyperstraat (nabij Carrefour)
Kruispunt Moerelei
Het college keurt het definitief ontwerp (17 juni 2022) voor wegeniswerken in de Sint-Bernardsesteenweg, district Hoboken, goed.