Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04638 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169657. Lange Noordstraat 37-39. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04638 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169657. Lange Noordstraat 37-39. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_04638 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169657. Lange Noordstraat 37-39. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022169657

Gegevens van de aanvrager:

Benoit Donck met als contactadres Lange Noordstraat 37 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Noordstraat 37-39 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nr. 683A

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een duplexappartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/10/2016: vergunning (20161797) voor het verbouwen van een woning naar 2 appartementen;

-          14/10/1955: toelating (18#34461) voor veranderingswerken.

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 1 appartement en 1 duplexappartement;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte:

-          gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;

-          eerste verdieping volledig bebouwd behalve terras van circa 5,5 m² rechts achteraan het perceel;

-          tweede verdieping tot circa 12,3 m;

-          derde verdieping tot circa 9 m;

-          gevelafwerking:

  • plint natuursteen donkergrijs geschilderd;
  • gevelsteen donkergrijs geschilderd op de gelijkvloerse verdieping;
  • gevelbezetting wit op de andere verdiepingen;
  • houten schrijnwerk donkergrijs op de gelijkvloerse verdieping;
  • aluminium schrijnwerk donkergrijs op de andere verdiepingen;
  • poort naar inpandige garage;
  • open borstwering op de dakverdieping;

-          inrichting:

  • dakterras op de eerste en vierde verdieping;
  • dakterras op de tweede en derde verdieping uitgesloten.

Bestaande toestand

-          uitgebreid volume op de derde verdieping door plaatsing achtergevel;

-          uitgesloten terrassen op de tweede en derde verdieping uitgevoerd;

-          dakterras op de vierde verdieping groter uitgevoerd;

-          interne structurele wijzigingen en indeling anders uitgevoerd;

-          gesloten borstwering op de dakverdieping.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 1 appartement en 1 duplexappartement;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met hellend dak; 
  • bouwdiepte:

-          gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;

-          eerste verdieping volledig bebouwd behalve terras van circa 5,5 m² rechts achteraan het perceel;

-          tweede verdieping tot circa 12,3 m;

-          derde verdieping tot circa 9 m;

-          uitgebreid volume op de derde verdieping door plaatsing achtergevel;

-          volume onder hellend dak tot circa 5,3 m;

-          gevelafwerking:

  • plint natuursteen groen geschilderd;
  • gevelsteen groen geschilderd op de gelijkvloerse verdieping;
  • gevelbezetting wit op de andere verdiepingen;
  • houten schrijnwerk groen op de gelijkvloerse verdieping;
  • aluminium schrijnwerk donkergrijs op de andere verdiepingen;
  • groene sectionaalpoort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • dakterras op de eerste en vierde verdieping;
  • uitgesloten terrassen op de tweede en derde verdieping gesupprimeerd.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

17 maart 2023

6 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          2.1.2 HARMONIEREGEL EN REFERENTIEBEELD

De kleur en gevelmaterialen moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld. Kortom alle uiterlijke kenmerken van het gebouw moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld.

De groene plint is niet in harmonie met het referentiebeeld.

-          artikel 2.1.9 DAKVORMEN EN DAKKAPELLEN

De vorm en de helling van de daken moet in harmonie zijn met het referentiebeeld zoals beschreven in punt 2.1.2.

De dakvorm is niet in harmonie met het referentiebeeld.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
{overeenstemming voetgangersverkeer: schrappen wat niet past}
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

o        Artikel 6 Harmonie en draagkracht

Dit artikel is van toepassing voor alle delen van de constructie. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

 

De dakvorm en de groene plint kunnen niet kenmerkend voor de betreffende omgeving genoemd worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan niet ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake dakvorm niet overeen met de algemene configuratie van de aanwezige dakvormen in de omgeving.

Zo komen er in de directe omgeving hoofdzakelijk zadeldaken en mansardedaken voor. Voorliggende dakvorm betreft een hybride dakvorm die zich vooraan uit als een zadeldak en achteraan als een plat dak / teruggetrokken daklaag. Conform het RUP zijn dakterrassen achteraan slechts toegelaten wanneer zij geïntegreerd zijn binnen het volume van de begrenzende dakvorm en zij beperkt zijn tot op een afstand van 1 m van het midden van de scheidsmuur. Er is geen reden hier een afwijking op toe te staan. De aanvraag dient hierom dan ook te worden geweigerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Uit vorige vergunning:

“De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het gewestplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.

De straat is op zich reeds een mengeling van historische en hedendaagse architectuur. Het nieuwe voorstel sluit aan bij de aanwezige hedendaagse architectuur in het straatbeeld. De zichtbare verluchtingsroosters van de ramen op voorgevels zijn echter storend. In voorwaarde zal opgelegd worden deze niet of onzichtbaar te voorzien.

Door de gelijkvloerse pui donkergrijs te schilderen vormt dit een zeer groot contrast met de lichte kleuren in het straatbeeld en met de eigen bovenliggende gevel. Op de plannen wordt dit zelfs bijna zwart voorgesteld. In voorwaarde zal opgelegd worden om deze in het lichtgrijs te schilderen.”

Het schilderen van de gelijkvloerse pui in een donkergroene kleur, onderwerp van deze aanvraag, is om dezelfde reden niet aanvaardbaar. De gelijkvloerse pui dient zowel bij weigering als bij vergunning teruggebracht te worden naar de laatst vergunde toestand.

 

Cultuurhistorische aspecten

De dienst Monumentenzorg meldt geen bezwaar te hebben.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bestaande terrassen op de eerste en tweede verdieping werden in 2016 uitgesloten van vergunning. Deze dienen conform deze vergunning te worden uitgevoerd als groendak.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2022

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2023

Start openbaar onderzoek

28 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

26 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 september 2023

Verslag GOA

27 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 maart 2023

26 april 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.