Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04669 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010140. Maria-Theresialei 4. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04669 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010140. Maria-Theresialei 4. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_04669 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010140. Maria-Theresialei 4. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023010140

Gegevens van de aanvrager:

BV ElectraBeLux met als adres Maliestraat 50 te 1050 Elsene

Ligging van het project:

Maria-Theresialei 4 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 33 sectie H nrs. 610V, 610P en 610A2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een distributiecabine en het aanleggen van 6 laadplaatsen voor elektrische voertuigen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/05/2019: vergunning (OMV_2018157681) voor het slopen, herbouwen en exploiteren van een supermarkt.

 

Vergunde & bestaande toestand

-          functie:

  • supermarkt;

-          bouwvolume:

  • 1 tot 3 bouwlagen onder plat dak; 
  • ondergrondse parkeergarage;

-          gevelafwerking:

  • gevelbezetting in parelwitte & grijze kleur;
  • schrijnwerk in aluminium, kleur RAL7015;

-          inrichting achterste deel buitenruimte, grenzend aan de Maria-Theresialei:

  • buitenparking met 16 autostaanplaatsen;
  • HS-cabine in de voortuin.

 

Nieuwe toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • inrichting:
    • nieuw bijgeplaatste distributiecabine, eveneens in de voortuinstrook;
    • 3 nieuw geplaatste, dubbele, laadpalen;
    • heringerichte buitenparking, met 7 resterende autostaanplaatsen en 6 nieuwe laadplaatsen voor elektrische voertuigen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het plaatsen van een extra distributiecabine in de voortuinzone;

-          aanleggen van 6 laadplaatsen voor elektrische voertuigen en het herschikken van de bestaande parking.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

15 mei 2023

2 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 mei 2023

23 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 3: zone voor detailhandel (de).

 

(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 – Open ruimte: voortuinen dienen vrij te zijn van constructies, met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen, enz. In deze wordt een bijkomende hoogspanningscabine opgetrokken in de voortuinstrook.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een strijdigheid ten opzichte van de geldende voorschriften, namelijk aangaande de inplanting van een hoogspanningscabine in de voortuinstrook; daar waar in se in deze zone geen constructies worden toegelaten.

Gelet echter op de zeer ruime omvang en breedte van vermelde strook, de geringe maatvoering van de cabine in kwestie en het feit dat reeds een dergelijke cabine werd vergund in het verleden (gesteld dat deze aan het zicht onttrokken wordt door een minimum aan groenaanplantingen), kan in deze dan ook laatstgenoemde als precedent worden gehanteerd en betreffende afwijking als dusdanig worden bekrachtigd. Weliswaar zal in de eindvoorwaarden worden opgelegd dat betreffende constructie op dezelfde wijze, door groenaanplantingen, wordt onttrokken aan het gezicht.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet beperkte wijzigingen aan de parking bij een vergunde supermarkt en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde ordeningsplan, is erin deze dan ook eenduidig sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Het advies van het Agentschap Wegen & Verkeer werd opgeladen als voorwaardelijk gunstig, maar betreft in feite een gunstig advies, waardoor er geen voorwaarden overgenomen kunnen worden.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Er worden slechts beperkte wijzigingen dienaangaande voorzien (enkel voor de bijkomende hoogspanningscabine is er wat dat betreft sprake van een zeer beperkte aanpassing) zodat het advies inzake schaal en ruimtegebruik dan ook zonder meer gunstig is, mede door de argumentatie in de eerste paragraaf hierboven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, donkergroen geschilderd beton in combinatie met grijs aluminium en laadpalen in een turquoise kleur, zijn op zich aanvaardbaar voor betreffende constructies want betreffende zijn beperkt in omvang en bijgevolg weinig zichtbaar – in tweede instantie is de cabine in kwestie visueel geënt op de bestaande cabine, waar zij visueel 1 geheel mee kan vormen. Er zal echter wel mee in de eindvoorwaarden worden opgenomen dezelfde groenaanplantingen te voorzien om betreffende aan het gezicht te onttrekken – betreffende zal worden herhaal voor de bestaande cabine, aangezien uit de aangeleverde foto’s af te leiden is dat niet voldaan is aan de eerder gestelde voorwaarden.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte maar zorgt voor een wijziging van het vergunde aantal (dat gebaseerd was op een berekende behoefte voor het gehele project).

 

De aanvraag betreft het installeren van 6 laadplaatsen, waarbij 3 parkeerplaatsen verwijderd dienen te worden.

 

In het ontwerp wordt een strook van 3 plaatsen vervangen door 2 plaatsen en een blok van 6 plaatsen vervangen door 4 plaatsen.

Ten opzichte van de vergunde toestand verdwijnen er dus 3 parkeerplaatsen, dit terwijl bestaande parkeerplaatsen maximaal moeten behouden blijven.

 

De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen in mindering ten opzichte van de vergunde toestand.

 

In de gearceerde zone rechts naast de oprit werden bijkomende parkeerplaatsen voorzien, zoals zichtbaar is op de aangeleverde foto’s, maar gelet op het feit dat deze niet werden opgetekend en er geen bijkomende informatie over werd aangeleverd, kunnen zij niet mee in overweging worden genomen aangaande het nuttig zijn van hun maatvoering en dergelijke.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt in se hetzelfde als in vergunde toestand aanwezig was.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

Zo kunnen de te compenseren parkeerplaatsen voorzien worden in de zone rechts naast de oprit maar werd betreffende niet ingetekend, ook blijken zij aanwezig te zijn werkelijke toestand, gelet op de zichtbaarheid ervan op de foto’s.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 9 – 6 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9 – 6 = 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Aan straatzijde dienen beide hoogspanningscabines visueel te worden afgeschermd, zodat zij aan het gezicht worden onttrokken, door een ondoorzichtige levende haag met een hoogte van 2 m.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

15 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 oktober 2023

Verslag GOA

 28 juni 2023

naam GOA

 Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Aan straatzijde dienen beide hoogspanningscabines visueel te worden afgeschermd, zodat zij aan het gezicht worden onttrokken, door een ondoorzichtige levende haag met een hoogte van 2 m.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.