Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04746 - Vrijetijdsparticipatie - Attest voor de toepassing van het kansentarief via A-kaart. Rapportering - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04746 - Vrijetijdsparticipatie - Attest voor de toepassing van het kansentarief via A-kaart. Rapportering - Goedkeuring 2023_CBS_04746 - Vrijetijdsparticipatie - Attest voor de toepassing van het kansentarief via A-kaart. Rapportering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 januari 2008 keurde het Vlaams Parlement het decreet houdende flankerende en stimulerende maatregelen ter bevordering van de participatie in cultuur, jeugdwerk en sport goed. Het participatiedecreet beoogt de ondersteuning, verrijking en versterking van de participatie in cultuur-, jeugd- en sportbeleid. Het decreet voorziet in hoofdstuk IV, afdeling III in een regeling voor de subsidiëring van lokale netwerken voor de bevordering van vrijetijdsparticipatie van personen in armoede.

Op 30 augustus 2019 (jaarnummer 6999) keurde het college de afsprakennota 2020-2025 ter bevordering van de vrijetijdsparticipatie van mensen in armoede goed.

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1641) keurde het college de visie met betrekking tot vrijetijdsparticipatie mensen in armoede goed als basis voor het opmaken en indienen van de definitieve afsprakennota met Vlaanderen.

Op 25 januari 2021 (jaarnummer 3) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de ondersteuning kinderarmoede en vrije tijd voor OCMW gebruikers goed.

Op 12 maart 2021 (jaarnummer 1998) keurde het college de operationalisering van de visie 'naar vrijetijdsparticipatie voor iedereen' goed. De doelgroep personen in armoede wordt hierin duidelijk gedefinieerd en de daarbij gehanteerde criteria worden opgelijst. Naast drie primaire criteria: 1. mensen met recht op verhoogde tegemoetkoming, 2. mensen in actieve begeleiding bij een sociaal centrum van de stad, 3. mensen in een traject van schuldhulpbemiddeling werd een nieuw criterium toegevoegd: kwetsbare Antwerpenaren die worden toegeleid door verenigingen die personen in armoede als hun doelgroep hebben zoals bepaald in het 'Participatiedecreet'.

Op 18 oktober 2021 (jaarnummer 644) nam de gemeenteraad kennis van de overeenkomst met de Kruispuntdatabank voor Sociale Zekerheid met betrekking tot de A-kaart koppeling met de databank geharmoniseerde sociale statuten.

Op 22 april 2022 (jaarnummer 3178) keurde het college het kader voor het attest kansentarief voor kinderen en jongeren goed.

Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5451) keurde het college het kader voor het attest voor de toepassing van het kansentarief via de A-kaart goed.

Argumentatie

De stad Antwerpen zet sinds 2010 de A-kaart in, als instrument om de participatie aan activiteiten in en van de stad Antwerpen te stimuleren, de toegang tot het stedelijk aanbod te vergemakkelijken en drempels weg te werken die kansengroepen ondervinden wanneer ze willen deelnemen aan het sociaal, sportief en cultureel aanbod in de stad Antwerpen.
Het college besliste reeds eerder dat de kansengroep 'kwetsbare Antwerpenaren' daartoe het bijzonder statuut 'recht op kansentarief' kan laten aanvinken op basis van volgende criteria: 

  1. De kaarthouder heeft recht op verhoogde tegemoetkoming in de ziekteverzekering.
  2. De kaarthouder zit in een traject van schuldhulpverlening.
  3. De kaarthouder zit in een actief traject bij een sociaal centrum van de stad Antwerpen.

Op 21 februari 2020 (jaarnummer 1641) keurde het college de visie vrijetijdsparticipatie in armoede goed. De doelgroep mensen in armoede/kwetsbare Antwerpenaren werd hier in gedefinieerd. Naast de hierboven vermelde criteria werd een vierde toegevoegd:

    4. De kaarthouder wordt toegeleid door organisaties die personen in armoede als hun doelgroep hebben zoals bepaald in het 'Participatiedecreet'.

Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5451) keurde het college goed om voor de vierde categorie te werken met een attest kansentarief uitgereikt door die organisaties.

In 2022 werden twee pilootprojecten uitgevoerd waarbij de goedgekeurde werkwijze werd toegepast:

Pilootproject 1: A-kaarten met kansentarief voor bewoners opvangcentra.

Voor de geïnteresseerde bewoners van het opvangcentrum Rode Kruis Linkeroever en Fedasil Deurne werden A-kaarten met kansentarief aangemaakt. In totaal gingen hier 246 bewoners op in.

Pilootproject 2: A-kaarten met kansentarief voor OKAN-jongeren.

Voor de geïnteresseerde leerlingen van het Onthaal Onderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) werden in 2022 in totaal voor 14 scholen 1.314 A-kaarten aangemaakt waarvan 1.153 met kansentarief en 161 zonder kansentarief. Van de 1.153 A-kaarten met kansentarief gebeurde dit voor 675 jongeren op basis van statuut verhoogde tegemoetkoming (VT-statuut) en voor 478 op basis van het attest kansentarief.

Beide projecten kenden een groot succes. Door het verlagen van de drempels bereiken we meer kwetsbare Antwerpenaren die kunnen deelnemen aan vrije tijd. Het pilootproject voor de OKAN-leerlingen werd ondertussen uitgebreid met het wachtaanbod.
Het pilootproject 'OKAN-jongeren' wees uit dat er voor alle OKAN-jongeren die een A-kaart aanvroegen een attest werd aangeleverd door de school (via CLB of sociale dienst). Het aanmaken van de attesten blijkt een overbodige administratieve en bovendien tijdrovende stap, dit zowel voor de stad als voor de scholen.
In de toekomst zal de werkwijze voor het verkrijgen van een A-kaart met kansentarief voor geïnteresseerde leerlingen die recht hebben op of ingeschreven zijn in het onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN) vereenvoudigd worden. De scholen bezorgen de gegevens van de geïnteresseerde leerlingen aan de vrijetijdsbemiddelaars. Een attest kansentarief voor deze doelgroep is niet langer nodig.

Voor de OKAN-jongeren wordt de volgende werkwijze vastgelegd:

  • De school/Atlas levert de gegevens aan van geïnteresseerde leerlingen die recht hebben op of ingeschreven zijn in het onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN).
  • Op basis van deze gegevens zal het team vrijetijdsbemiddelaars het kansentarief activeren op de A-kaart of een nieuwe A-kaart aanmaken met kansentarief. 
  • De vrijetijdsbemiddelaars kijken na of de kandidaat kaarthouder niet voldoet aan één van de primaire criteria: VT-statuut, traject van schuldhulpverlening of traject bij een sociaal centrum. Indien dat niet het geval is vermelden ze bij het activeren van het kansentarief 'OKAN'. Op die manier is monitoring ten allen tijde mogelijk.
  • De A-kaart met kansentarief is één kalenderjaar geldig en moet telkens in het begin van het jaar hernieuwd worden. Ze wordt uitgereikt op verzoek en met toestemming van de kandidaat kaarthouder.
  • De stad Antwerpen gaat vertrouwelijk om met de ontvangen gegevens volgens de richtlijnen GDPR.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS05 - Armoedebestrijding
2HMS0503 - De stad investeert in een menswaardig inkomen voor Antwerpenaren die het moeilijk hebben
2HMS050303 - Zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en inburgering van OCMW-klanten versterken
8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
7 - Bruisende stad
2BRS01 - Cultuur
2BRS0101 - Cultuurhoofdstad van Vlaanderen
2BRS010107 - Cultuurparticipatie
7 - Bruisende stad
2BRS04 - Jeugd
2BRS0401 - Integraal breed jeugdbeleid
2BRS040103 - Inspraak en participatie
7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050102 - Verhogen sportparticipatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de voortgang en de resultaten van het attest kansentarief in het kader van het kansentarief via de A-kaart.

Artikel 2

Het college keurt goed dat voor de geïnteresseerde leerlingen die recht hebben op of ingeschreven zijn in het onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN) in de toekomst geen attest kansentarief nodig is.  

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.