Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04639 - Omgevingsvergunning - OMV_2023025738. Maurice Verbaetsteeg 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04639 - Omgevingsvergunning - OMV_2023025738. Maurice Verbaetsteeg 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04639 - Omgevingsvergunning - OMV_2023025738. Maurice Verbaetsteeg 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023025738

Gegevens van de aanvrager:

levi mandel met als adres maurice verbaetsteeg 15 te 2018 antwerpen

Ligging van het project:

Maurice Verbaetsteeg 15 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1417M

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een dakterras bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/04/1934: toelating (18#44) voor het bouwen van 6 huizen (Mechelsesteenweg 117-121);

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/215228.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen onder plat dak;
  • open koer van circa 10 m2;

-          voorgevelafwerking:

  • rood baksteenmetselwerk, hardstenen plint en vlakken cementbepleistering;
  • houten inkomdeuren.

 

Bestaande toestand

-          voorgevelafwerking:

  • schrijnwerk in wit PVC.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met dakterras;

-          bouwvolume:

  • verhoogde dakkoepel naar dakterras;
  • dakterras met balustrade en scheiding met beplanting.

Inhoud van de aanvraag

-          aanleggen van een dakterras bij een eengezinswoning;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

3 mei 2023

12 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De voorgestelde zonering en uitwerking van het dakterras is niet kenmerkend in de omgeving.

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde woonfunctie blijft ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het platte dak van de eengezinswoning wordt een dakterras ingericht. Hiervoor wordt een dakkoepel voorzien in het verlengde van de bestaande trap tegen de rechter perceelsgrens die een scheimuurophoging van ca. 1 m nodig maakt. De balustrade aan de voorzijde wordt voorzien op een 1 m afstand van de voorgevel maar houdt geen afstand ten opzichte van de andere perceelsgrenzen. Deze worden opgehoogd door de plaatsing van houten afscheidingen in combinatie met plantenbakken. Deze ingrepen kunnen niet gunstig geadviseerd worden.

 

Dakterrassen zijn niet kenmerkend in de omgeving (bouwcode, art. 6). Een perceelsoverschrijdende inrichtingsvisie voor dakterrassen op deze huizenrij is aan de orde om zo tot een harmonieuze inplanting te kunnen komen. Voorliggende aanvraag moet daarom beschouwd worden als pionier hiervoor. Volgende regels dienen gerespecteerd te worden om een dakterras in deze steeg, diep in het bouwblok toe te laten:

-          De daktoegang dient beperkt te worden tot het minimale (type openschuivende koepel) en dient geplaatst te worden aan de achterzijde, tegen de perceelsgrens zodanig dat de buur een gelijkaardig volume hiertegen kan voorzien. De aanvraag voldoet hier aan.

-          Een fundamenteel deel van het dak te voorzien als klimaatrobuuste daktuin. Dit gebeurt door een perceelsbrede intensieve daktuin aan te leggen aan de voorzijde van het dakoppervlak met een diepte van 2 meter die langs beide perceelszijden over een breedte van 1 m doorloopt tot achteraan, dan wel tot de daktoegang. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

-          In geen geval mogen de scheimuren verder worden opgetrokken ten behoeve van een tuinafscheiding. Dit dient eveneens als voorwaarde van vergunning te worden opgelegd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is vastgesteld in de inventaris van het bouwkundig erfgoed Vlaanderen als een geheel dat een appartementsgebouw en zes eengezinswoningen in art-decostijl omvat. Daarom werd in het kader van deze vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg: “De zes eengezinswoningen vormen een symmetrisch geheel, twee aan twee gekoppeld volgens spiegelbeeldschema, met beperkte variaties in compositie tussen de middelste en de uiterste panden. Met een gevelbreedte van elk twee ongelijke traveeën, tellen de rijhuizen twee bouwlagen onder een plat dak. Het gevelparement bestaat uit rood baksteenmetselwerk in een combinatie van halfsteens verband en rollagen, nog verlevendigd door de hardstenen plint en vlakken cementbepleistering in 'simili pierre'. Gekoppelde en hoger opgetrokken, smalle inkomrisalieten met een getrapte art-decobekroning ritmeren het gevelfront, dat verder uit registers van rechthoekige muuropeningen bestaat, afgewerkt met breed overstekende kroonlijsten. De oorspronkelijke houten inkomdeuren met typische profilering zijn bewaard in de panden 119/2, 119/5 en 119/6, al het overige schrijnwerk, zoals bij dit pand 119/3 het geval is, werd vernieuwd zonder vergunning.

 

Met een zijdelings ingeplante inkom- en traphal, omvat de begane grond een suite van salon en ‘achterkamer’ met aansluitend de keuken, en de bovenverdieping twee grote slaapkamers, één kleine en een badkamer. De bestaande trappenhal blijft bewaard en wordt doorgetrokken tot op het nieuw aan te leggen dakterras en wordt toegankelijk gemaakt via een verhoogde dakkoepel. Het dakterras wordt teruggetrokken uitgevoerd ten opzichte van de voorgevel en afgescheiden via een balustrade. De Maurice Verbaetsteeg is zoals het woord zelf aangeeft een smalle straat waardoor het dakterras geen visuele impact heeft op de beeldwaarde.

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar tegen de werken in voorliggende aanvraag: aanleggen van een dakterras en het voorzien van een verhoogde toegang via een dakkoepel. Eventuele andere wijzigingen (schrijnwerk) vormen geen onderdeel van de aanvraag en van dit advies.”

 

Dit advies wordt bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Omwille van de ophoging van de scheimuren en de afwijking t.o.v. de bepalingen inzake lichten en zichten uit het burgerlijk wetboek kan de aanvraag zoals ingediend niet gunstig geadviseerd worden. Door de korte afstanden tot de perceelsgrenzen geeft hinder naar de omliggende percelen.

Eerder in het verslag werden enkele voorwaarden geadviseerd die dit euvel verhelpen.
 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Een perceelsbrede intensieve daktuin aan te leggen aan de voorzijde van het dakoppervlak met een diepte van 2 m die langs beide perceelszijden over een breedte van 1 m doorloopt tot achteraan, dan wel tot de daktoegang.

3. In geen geval mogen de scheimuren verder worden opgetrokken ten behoeve van een afscheiding met de buren.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

3 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 september 2023

Verslag GOA

27 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Een perceelsbrede intensieve daktuin aan te leggen aan de voorzijde van het dakoppervlak met een diepte van 2 m die langs beide perceelszijden over een breedte van 1 m doorloopt tot achteraan, dan wel tot de daktoegang.

3. In geen geval mogen de scheimuren verder worden opgetrokken ten behoeve van een afscheiding met de buren.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.