Beheer stedelijk patrimonium
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de nieuwe beheersovereenkomst van AG Vespa goed. Artikel 6.6.2.3 bepaalt dat AG Vespa in uitvoering van haar taken zoals beschreven in de beheersovereenkomst stedelijk patrimonium ter beschikking stelt van Brandweerzone Zone Antwerpen.
Op 4 december 2020 (jaarnummer 9963) keurde het college de verdere uitvoering van de beheersovereenkomst goed. AG Vespa stelt daarbij alle daden van beheer en beschikking voor de contracten met een looptijd van meer dan negen jaar, voor zover deze beheerstaken betrekking hebben op beleidsuitvoerende of beleidsvoorbereidende handelingen. In het kader van de verhuur, concessieverlening of terbeschikkingstelling aan derden stelt AG Vespa alle daden van beheer en beschikking in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Verzelfstandiging Brandweer Zone Antwerpen
Op basis van de wet van 3 augustus 2012 tot wijziging van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, verkreeg de Hulpverleningszone Antwerpen 1 een eigen rechtspersoonlijkheid op 1 januari 2015.
Op 21 november 2014 (jaarnummer 11963) keurde het college goed dat het onroerend patrimonium van de stad Antwerpen dat door de hulpverleningszone Antwerpen 1 op 1 januari 2015 in gebruik wordt genomen, ter beschikking wordt gesteld tegen marktconforme huurvoorwaarden. Het college keurde ook goed dat de contracten die betrekking hebben op de kazerne aan de Noorderlaan, op een latere nog te bepalen datum worden overgedragen aan de Hulpverleningszone Antwerpen.
Op 15 december 2014 (jaarnummer 974) nam de gemeenteraad kennis van dit collegebesluit.
Huurovereenkomst Post Noord, Noorderlaan 69, 2030 Antwerpen
Op 21 maart 2005 (jaarnummer 423) keurde de gemeenteraad de erfpachtovereenkomst goed tussen nv Den Bosuil en de stad Antwerpen, waarbij nv Den Bosuil een recht van erfpacht toekende op een terrein met gebouwen en alle verdere aanhorigheden, gelegen aan de Noorderlaan 69, 2030 Antwerpen.
Op 28 maart 2006 (jaarnummer 812) keurde de gemeenteraad het bestek PO/2006/6004 goed voor de realisatie van de nieuwe centrale brandweerkazerne en machtigde de gemeenteraad het college voor een procedure via openbare aanbesteding.
Op 14 juli 2006 (jaarnummer 8580) besliste het college om aan nv Cofinimmo de opdracht te gunnen tot het financieren, bouwen en verhuren van een brandweerkazerne op de bovenvermelde grond. Bij akte van 11 oktober 2006, verleden voor notaris Jan Boeykens, kende de stad Antwerpen met het oog daarop aan nv Cofinimmo een recht van opstal toe op de bovenvermelde grond.
Via een onderhandse huurovereenkomst (met addendum) van 4 maart 2010, neergelegd onder de minuten van notaris Jan Boeykens bij akte van 11 april 2012, verhuurt nv Cofinimmo de brandweerkazerne aan de stad Antwerpen. Tevens staat de nv Cofinimmo tegen betaling in voor het huurdersonderhoud opgelijst in het addendum aan deze overeenkomst - 'Dienstenpakket' genaamd.
Op 10 maart 2017 (jaarnummer 2229) keurde het college de overdracht goed door nv Cofinimmo van haar rechten en verplichtingen aan de nv BeStone.
Artikel 56 §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Met betrekking tot Post Noord lopen de volgende vastgoedcontracten:
Brandweer Zone Antwerpen gebruikt de brandweerkazerne tot op heden zonder dat hiervoor een geschreven overeenkomst bestaat met de stad Antwerpen. Op 15 december 2014 (jaarnummer 974) keurde de gemeenteraad de overdracht goed van de voornoemde overeenkomsten van de stad Antwerpen naar Brandweer Zone Antwerpen. De formele overdracht van de contracten die betrekking hebben op Post Noord vond tot op heden nog niet plaats.
De keukenvloer van de brandweerkazerne is dringend aan vervanging toe. Door een zware degradatie van deze PVC-vloer ontstonden vele scheuren en oneffenheden. Naast gebruiksongemak, zorgden deze scheuren voor waterinfiltratie in de onderliggende wagenhal.
De oorzaak van deze schade maakt deel uit van een langlopend juridisch dispuut. Alle betrokken partijen kwamen tot een dading, welke nog voorgelegd wordt aan de gemeenteraad via aparte besluitvorming. De kostprijs van een nieuwe keukenvloer ligt echter hoger dan het bedrag van de dading.
Wegens bovenvermelde praktische redenen, dringt herstel zich op. Het is niet opportuun om te wachten tot de dading geformaliseerd is. Bovendien zijn de zomermaanden (met een beperktere personeelsbezetting) ideaal om de hinder van de werken te minimaliseren.
De werken aan de keukenvloer werden opgedeeld in twee bestelbonnen. Enerzijds voor het demonteren van de huidige keuken, en anderzijds voor het vervangen van de vloer.
Het college keurt, voor de vernieuwing van de keukenvloer, de vastlegging en uitbetaling van een bedrag van 13.958,21 EUR inclusief btw aan Devafloor bvba, Welvaartstraat 5, 2200 Herentals met ondernemingsnummer 0464 904 964, goed.
Het college keurt, voor het verplaatsen van de keukentoestellen, de vastlegging en uitbetaling van een bedrag van 10.669,18 EUR inclusief btw aan Jeka grootkeukenservice bvba, Botermelkbaan 80, 2900 Schoten met ondernemingsnummer 0829 404 042 goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
|