Op 17 juli 2020 (jaarnummer 06197) keurde het college het bestek en de gunningsprocedure van de opdracht GAC_2020_01120 - Raamovereenkomst voor het leveren en plaatsen van led schermen en LCD schermen inclusief onderhouds- en herstel contract goed.
Op 6 november 2020 (jaarnummer 09260) keurde het college de gunning van betreffende raamovereenkomst aan de firma Q-LITE BVBA, Wiekenweg 13, te 2387 Baarle Hertog met ondernemingsnummer 0460.689.028 goed.
Het Koninklijk Besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten van 14 januari 2013 is van toepassing. Artikel 38/4 bepaalt dat een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht mag worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan elk van beide volgende bedragen:
1° de drempel voor de Europese bekendmaking; en
2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.
De wijziging mag de algemene aard van de raamovereenkomst evenwel niet veranderen.
Artikel 56, § 3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Deze raamovereenkomst heeft tot doel om bewoners en bezoekers in Antwerpen gericht te kunnen informeren aan de hand van digitale schermen met LED- en LCD-technologie. Er is echter een evolutie zichtbaar in de behoefte aan en de technologie van zulke schermen. Vooral de gebruikte LED-technologie is niet meer van toepassing op de noden die zich stellen.
Zo is de context in het kader van mobiliteitstypes veranderd: waar men de voorbije jaren eerder gericht was op lange afstandscommunicatie zichtbaar vanop de rijwegen, groeit intussen de vraag naar dynamische communicatie gericht op wandelaars, fietsers en gebruikers van deelmobiliteit en openbaar vervoer.
Tegelijkertijd is er steeds minder beschikbare ruimte op het openbare domein en is de nood ontstaan om de schermen op een efficiëntere wijze te integreren in reeds bestaand straatmeubilair aan de hand van kleinere schermen die informatie bieden op meerdere locaties. Zo blijft er meer ruimte beschikbaar voor een vlotte doorgang en andere nodige infrastructuur, maar vermindert ook de impact op de burger omdat er minder werken nodig zijn op het openbaar domein.
De huidige LED-schermen van de raamovereenkomst zijn echter niet op bovenstaande evoluties voorzien: de technologie van de LED-schermen in deze overeenkomst is door zijn beperkte gezichtshoek vooral geschikt voor communicatie vanop langere afstand en dus eerder gericht op autoverkeer. De schermen zijn eveneens erg groot, waardoor ze moeilijker op het openbaar domein kunnen worden ingepast. Omwille van die redenen werd er op deze raamovereenkomst dan ook nog geen enkel LED-scherm besteld. De LCD-schermen in deze overeenkomst zijn eveneens groot, maar qua technologie beter inpasbaar in het kader van leesbaarheid. Deze werden daarom wel reeds besteld en blijven in bepaalde contexten van toepassing.
Om beter te kunnen beantwoorden aan de veranderende context wil de stad kunnen voorzien in kleinere infrastructuur die op meerdere plekken kan worden geïntegreerd en goed leesbaar is vanop korte en middellange afstand en die makkelijk kan worden geïntegreerd in de constructies van reeds bestaand meubilair.
Het bestek van deze opdracht voorziet in de mogelijkheid om de producten die in het kader van deze raamovereenkomst worden geleverd te vervangen ten gevolge van een evolutie/ontwikkeling die sinds de sluiting van de opdracht heeft plaatsgevonden in de markt of in het marktaanbod van de opdrachtnemer.
De stad wenst daarom de posten voor de aankoop en het onderhoud van de LED-schermen te vervangen door 2 nieuwe technologieën:
In het kader van bovenstaande overwegingen wordt de raamovereenkomst bijgevolg gewijzigd waarbij onderstaande posten:
worden vervangen door de posten:
De bestaande posten voor aankoop, plaatsing en onderhoud van LCD-schermen blijven onveranderd.
De schermen met E-ink- en GOB-LED-technologie worden ontworpen in het kader van deze opdracht en vallen daardoor eveneens onder de bepalingen van IV.18. Intellectuele eigendomsrechten op de resultaten van deze opdracht uit het bestek van deze raamovereenkomst.
Gelet op de vertrouwelijkheid van de eenheidsprijzen worden deze niet afzonderlijk in dit besluit vermeld. De nieuwe inventaris wordt als bijlage opgenomen in dit besluit.
Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 wordt voldaan. Het bedrag van de wijziging ligt lager dan de Europese drempelbedragen en ook lager dan 10% van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten, naar de minimis-regel voor geringe wijzigingen.
Het college keurt de bovenvermelde wijziging opdracht 1 goed voor de raamovereenkomst GAC_2020_01120 Raamovereenkomst voor de levering en plaatsing van led en LCD-schermen, inclusief onderhouds- en herstelcontract volgens de aangepaste inventaris in bijlage bij dit besluit. In de overeenkomst worden de posten voor levering, aankoop, plaatsing en onderhoud van het formaat enkelzijdige LED-schermen vervangen door nieuwe posten voor levering, montage en onderhoud van E-Ink-en GOB-LED-schermen.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving Q-LITE BVBA, Wiekenweg 13 te 2387 Baarle Hertog ondernemingsnummer 0460.689.028 Rekeningnummer BE45 2300 5689 7489 Wijziging opdracht 1: raamovereenkomst GAC_2020_01120, voor de levering en plaatsing van led en LCD-schermen, inclusief onderhouds- en herstel contract | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Levering en montage E-Ink-scherm en GOB-LED-scherm | budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2LMS030210A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2300 en 2400 | nvt | |
Jaarlijks onderhoud E-Ink-scherm en GOB-LED-scherm | budgetplaats: 5151000000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LMS030210A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA020200 budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300 en 3400 | nvt |