Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023058944. Weilandstraat 5 en 9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023058944. Weilandstraat 5 en 9. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023058944. Weilandstraat 5 en 9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023058944

Gegevens van de aanvrager:

BV Jef Meyer met als adres Weilandstraat 5 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Weilandstraat 5 en 9 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 310V6 en 310T6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een pand tot woning met atelier en samenvoegen van het atelier met het aanpalende atelier

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/10/1989: vergunning (86#890327) voor een binnenverbouwing (nrs. 3-5);

-          31/05/1946: toelating (18#20715) voor een verbouwing (nr. 5);

-          03/05/1929: toelating (192933256) voor binnenveranderingen (nr. 9);

-          19/08/1925: toelating (1925#21616) voor gevel- en binnenveranderingen (nr. 9).

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          nummer 9:

  • eengezinswoning met kamerwoningen;
  • 2 tot 3 bouwlagen onder plat dak (met hoedje);
  • gelijkvloerse inrit naar open koer;

-          nummer 5:

  • gelijkvloerse werkplaats met bureel, bergingen en koelruimte plus een inrit met poort;
  • perceel volledig bebouwd;
  • bovenliggend gedeelte met inkomdeur maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

Bestaande toestand

-          nummer 9:

  • gelijkvloerse handelsruimte met achterliggend atelier en bovenliggende kantoorruimte plus woning;
  • volumevermindering achteraan op de eerste verdieping;
  • perceel volledig bebouwd;
  • voorgevel in wit pleisterwerk met buitenschrijnwerk in blauw en donkergroen hout;

-          nummer 5:

  • gelijkvloerse atelierruimte;
  • voorgevel in beige baksteen met buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout en een garagepoort in lichtgrijs pvc.

 

-          Nieuwe toestand

-          gelijkvloerse galerij met achterliggend atelier en bovenliggende woning;

-          volume uitbreiding achteraan op de eerste (tussen)verdieping tot zelfde bouwdiepte als linkerbuur;

-          gelijkvloerse patio rechts achteraan naast het atelier;

-          samenvoeging van het atelier met het bestaande atelier van Weilandstraat 5 via een nieuwe doorgang links achteraan;

-          gewijzigde en geïsoleerde voorgevel in grijs beton met buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium (achter het metselwerk) en het hekwerk en de balustrade in zwart metaal.

Inhoud van de aanvraag

-          eengezinswoning met verruimd atelier op gelijkvloers als nevenfunctie;

-          samenvoegen en verbinden van het achterliggend atelier met het atelier van nummer 5;

-          wijzigen van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

9 mei 2023

2 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

9 mei 2023

9 juni 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 mei 2023

17 mei 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 mei 2023

10 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 mei 2023

16 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

9 mei 2023

22 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: een deel van de keuken en de volledige bureauruimte hebben een hoogte van slechts 2,40 m en 2,16 m in plaats van de minimaal vereiste 2,60 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is niet gelegen in een zone waarvoor een externe adviesinstantie aangewezen is.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde eengezinswoning met gelijkvloers atelier (huisnummer 9) wordt behouden. Er wordt een verbinding gemaakt met het aanpalende atelier (huisnummer 5). De ateliers zullen ten dienste staan van een kunstenaar. Beide ateliers zijn oorspronkelijk vergund of vergund geacht als bedrijvigheid. In het pand met huisnummer 5 was een vleesverwerkend bedrijf gevestigd en in het pand met huisnummer 9 achtereenvolgens een loodgieter en een rubberhandel met lasatelier. Een kunstenaarsatelier wordt ook beschouwd als bedrijvigheid. Op de verdieping van het pand met huisnummer 9 blijft de woonfunctie behouden. De verdiepingen van het pand met huisnummer 5 maken geen deel uit van de aanvraag. 

 

Er is dus geen functiewijziging van toepassing. Aanvullend aan het atelier wordt een kleine galerij ingericht. Deze galerij kan beschouwd worden als ondersteunende functie aan het atelier (bedrijvigheid). De aanvraag is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

De stedelijke dient Ondernemen en Stadsmarketing geeft gunstig advies: De aanvraag past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid het aspect verweving van functies. Gelet op de ontwikkelingen in de Slachthuisbuurt, is deze activiteit perfect verweefbaar in de omgeving.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers wordt een ontpitting voorzien. De ontpitting bedraagt 12 % van de perceelsoppervlakte. Dit is minder dan de minimale 20 % die wordt opgelegd door artikel 27 van de bouwcode maar aangezien de functie bedrijvigheid behouden blijft en zo ook de verweving van functies, is de oppervlakte aanvaardbaar. De ontpitting draagt hoe dan ook bij aan de belevingskwaliteit van het atelier gezien hierdoor zicht op een groene buitenruimte mogelijk wordt.

 

De uitbouw op de eerste verdieping is dieper dan de kenmerkende bouwdiepte maar staat opgetekend op een oude bouwtoelating waardoor er rechten uit geput kunnen worden. Op de tweede verdieping wordt het hoofdvolume perceelsbreed uitgebreid tot op de bouwdiepte van het linkeraanpalende pand. Deze bouwdiepte komt overeen met de kenmerkende bouwdiepte. Het rechteraanpalende pand heeft een getande uitbouw die echter niet grenst aan het pand uit de aanvraag. Gezien de eigenaar toelating geeft voor de uitbreiding en gezien de uitbouw geen grote hinder geeft naar lichtinval omdat er slechts heel kleine ramen zitten ter hoogte van de uitbreiding, kan de perceelsbrede uitbreiding op de tweede verdieping gunstig beoordeeld worden en uitbreidingskansen scheppen voor het rechteraanpalende pand.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande bepleisterde gevel is in slechte staat en wordt volgens een artistieke benadering vernieuwd. De vormgeving van de bestaande gevel fungeert als grondslag voor het nieuwe ontwerp zonder dat het een restauratie betreft die de gevel identiek in ere hersteld. De bestaande verhouding, geleding en geometrie worden op een kunstzinnige manier herdacht. De maatvoering van de bestaande gevelopeningen blijft behouden. Enkel op het gelijkvloers wordt de raamopening verlaagd tot op het maaiveld om een zichtrelatie te creëren met de galerijruimte. De gevel zal gematerialiseerd worden met betonelementen. Op het gelijkvloers wordt de horizontale geleding van de bestaande gevel in het nieuwe ontwerp intact gelaten maar gearticuleerd in beton volgens de expertise van de kunstenaar. Op de verdiepingen en aan de achtergevel wordt gewerkt met beton waarin een spel van textuur, bekistingstekeningen en de grijs-witte betonkleur de beeldkwaliteit bepalen. De ramen worden voorzien van betonnen omkaderingen.

Het smeedwerk dat ook in de bestaande gevel aanwezig is, krijgt ook in het nieuwe ontwerp een plaats. Het bestaande balkon op de eerste verdieping wordt maximaal verbreed en voorzien van een balustrade in ambachtelijk smeedwerk. Ter hoogte van het inkomportaal komt het smeedwerk als hekwerk ook terug. De frivole en elegante detaillering staat in scherp contrast met de betonnen gevel.

 

De Weilandstraat heeft een gevarieerd straatbeeld met gevels in diverse materialen. De artistieke benadering van de vernieuwde voorgevel doet geen afbreuk aan het bestaande straatbeeld. De visueel-vormelijke inpassing van de gevel is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de dienst Milieuvergunningen. Zij maken volgende kanttekening: De ambachtelijke activiteiten in het atelier lijken kleinschalig, de hinder die er van uit kan gaan is dan ook beperkt. De nodige aandacht dient uit te gaan naar het beperken van geluidsoverdracht naar de omwonenden. In het aterlier zal gewerkt worden met beton. De opslag van cement is een ingedeelde inrichtingen vanaf een opslaghoeveelheid van 200 kg. Hiervoor zal dus mogelijk nog een melding moeten gebeuren.”

 

Een beperkt deel van de keuken en de volledige bureauruimte voldoen niet aan artikel 21 dat stelt dat de vrije hoogte van verblijfsruimtes minimaal 2,60 meter moet bedragen. De woning wordt echter volledig split level uitgewerkt waarbij andere ruimtes een interne hoogte hebben tot 3,54 meter. Hierdoor zal er een andere, kwalitatieve ruimtelijkheid ontstaan. De oppervlakte van de ruimtes met een interne hoogte lager dan 2,60 meter is beperkt in verhouding tot de volledige bewoonbare oppervlakte en geeft een mate van geborgenheid in de split level woning. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

De aanvraag betreft het verbouwen van een pand tot woning met atelier en samenvoegen van het atelier met het aanpalende atelier.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. De laatst vergunde toestand van nr 5 is een werkplaats op het gelijkvloers. De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag. De laatst vergunde toestand van nr 9 is een eengezinswoning met inrit op het gelijkvloers naar de achterliggende koer.

Dit wordt verbouwd tot een atelier van een kunstenaar met bovenliggende woning (nr 9). De woning uit de laatst vergunde toestand blijft behouden. Het atelier hoort bij de woning van de kunstenaar.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er is een poort thv nr 5 die toegang geeft tot het eigen perceel waar parkeren en laden en lossen mogelijk is.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 mei 2023

Volledig en ontvankelijk

9 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 oktober 2023

Verslag GOA

30 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.