Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04804 - District Antwerpen. Sint-Aldegondiskaai/Brouwersvliet - Proefopstelling. Herlocalisatie bushaven touringcars MAS. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04804 - District Antwerpen. Sint-Aldegondiskaai/Brouwersvliet - Proefopstelling. Herlocalisatie bushaven touringcars MAS. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_04804 - District Antwerpen. Sint-Aldegondiskaai/Brouwersvliet - Proefopstelling. Herlocalisatie bushaven touringcars MAS. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Sint-Aldegondiskaai in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1178);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • heeft een lopende proefopstelling 'haalbaarheids- en potentieelstudie elektrische taxi's' dat goedgekeurd werd door het college op 5 augustus 2016 (jaarnummer 6955);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Brouwersvliet in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 18 mei 1998 (jaarnummer 569);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad"; 
  • heeft een lopende proefopstelling om vijf bijkomende plaatsen voor taxi’s in te richten in de haakse parkeervakken op de middenberm, kant Van Schoonbekeplein (goedgekeurd door het college op 13 november 2020, jaarnummer 9097);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Tijdens de Coronapandemie mochten de horecazaken hun terrassen tijdelijk vergroten. Tegenover het MAS, aan de Sint-Aldegondiskaai, werd de bushaven toen tijdelijk extra ingenomen voor meer terrasruimte. De vraag wordt vandaag opnieuw gesteld, waardoor een alternatieve locatie gezocht moet worden om bezoekers met touringcars te laten op- en afstappen. De buszone inrichten aan de Godefriduskaai is geen optie, wegens de aanwezigheid van een terras, de noodzaak van infrastructurele aanpassingen en de te krappe draaicirkel. De Oudeleeuwenrui komt ook niet een aanmerking door de aanwezigheid van een terras en op drukke dagen veel voetgangers.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Niet alle straten rondom het MAS zijn geschikt voor busverkeer.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) opteert, bij wijze van proefopstelling, voor de herlocalisatie van de bus-stopplaats naar de Brouwersvliet, kant kantoorgebouw. De voorgestelde locatie heeft een lengte van ongeveer 55 meter (de oorspronkelijke locatie heeft een lengte van ongeveer 55 meter, met ervoor en erna een invoegstrook van 10m en 15m). De maximumduur van het toegelaten parkeren bedraagt 15 min.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling herlocalisatie bushaven touringcars MAS, Sint-Aldegondiskaai/Brouwersvliet, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230630_Brouwersvliet_NT_1-1.pdf
  • 20230630_Sint-Aldegondiskaai_NT_1-1.pdf
  • 20230414_Sint-Aldegoniskaai_Verplaatsen_Bushalte.pdf