Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04696 - District Merksem. Jozef Van Gansenstraat 11 - 2022175 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04696 - District Merksem. Jozef Van Gansenstraat 11 - 2022175 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming 2023_CBS_04696 - District Merksem. Jozef Van Gansenstraat 11 - 2022175 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op datum van 19 juli 2022 vroeg Curd Vesters om het pand gelegen Jozef Van Gansenstraat 11, district Merksem, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. Hierbij werden de volgende documenten ter staving toegevoegd:

  • plannen van de huidige toestand;
  • foto’s van de huidige toestand;
  • oude privéfoto’s 1965-1970;
  • luchtfoto’s van 2017 en 2018;
  • kadastrale gegevens;
  • bewonersgegevens;
  • oude plannen van 1925 en 1932;
  • vergunning van 2 maart 1964;
  • vergunning van 1 juli 1999.

1. Bestaande juridische toestand
Kadastrale gegevens:
Het pand, Jozef Van Gansenstraat 11 district Merksem, met kadastrale ligging (afd. 41) sectie B 317 S is kadastraal gekend als huis met 1 woongelegenheid.

Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen / toelatingen verleend:
- vergunning van 2 maart 1964 voor het wijzigen van de voorgevel (1974#10192);
- vergunning van 1 juli 1999 voor het plaatsen van 2 dakramen (1974#1579). 

2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:
Het pand betreft een rijwoning met 2 bouwlagen onder een zadeldak en bestaat momenteel uit een eengezinswoning. 

Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.

Juridische grond

Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van  artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Argumentatie

Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van wonen en 1 woonentiteit. 

De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van voor 1930. 

Schil

De indeling van de voorgevel komt overeen zoals deze opgetekend was op de vergunning van 2 maart 1964.  

Op 1 juli 1999 is er een vergunning verleend voor het plaatsen van 2 Velux dakramen aan de voorgevel van het pand. In plaats van 2 dakramen aan de voorzijde, werd er 1 dakraam aan de voorgevel en 1 dakraam aan de achtergevel geplaatst. De wijziging wordt gezien als stedenbouwkundig aanvaardbaar en mee opgenomen in het vergunningenregister. 

Op de achterbouw zijn meerdere zonnepanelen geplaatst onder een hoek. De zonnepanelen steken 1.04 meter uit ten opzichte van het platte dak.
De wijziging werd besproken met de sectorconsulent en wordt als aanvaardbaar gezien. 

In de achterbouw zijn tussen september 2017 en september 2018 twee koepels geplaatst. Er is geen vergunning aangevraagd voor het plaatsen van deze koepels. 

Het plaatsen van de koepels in de achterbouw wordt uitgesloten van opname. 

Volume

Volgens oude tekeningen, aangeleverd door de aanvrager, is de achterbouw in 1925 opgericht. In 1932 is er toestemming gevraagd om een extra verdieping te plaatsen op de achterbouw, deze aanvraag werd nooit uitgevoerd.

Op privéfoto’s van 1965 en 1970, aangeleverd door de aanvrager, is de achterbouw volledig zichtbaar. 

Hiermee is het huidige volume bewezen als bestaand van voor 9 november 1979.  

Interne indeling

De huidige interne indeling wordt geacht vergund te zijn.  

Functie en aantal woonentiteiten 

Uit de kadastergegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan, reeds 1 woning aanwezig was.

Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan (9 november 1979), 1 gezin tegelijkertijd was ingeschreven.

De functie van wonen met 1 woonentiteit is voldoende bewezen als aanwezig van voor 9 november 1979. 

Voorgaande bewijst voldoende dat de constructie, inclusief de functie van wonen met 1 woonentiteit, dateert van voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962), met uitzondering van het plaatsen van 2 koepels in de achterbouw, zoals aangegeven op de plannen in het rood. 

Conclusie

Uit de bijgevoegde bewijsmaterialen blijkt dat de constructie, inclusief de functie van wonen met 1 woonentiteit in aanmerking komt voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning met uitzondering van het plaatsen van 2 koepels in de achterbouw, zoals aangegeven op de plannen in het rood. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de opname van de constructie Jozef Van Gansenstraat 11, district Merksem, inclusief de functie van wonen met 1 woonentiteit, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van het plaatsen van 2 koepels in de achterbouw, zoals aangegeven op de plannen in het rood.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg.
SW/V/SVEen duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens.