Terug
Gepubliceerd op 12/07/2023

2023_CBS_04680 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007212. Bredabaan 932. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/07/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04680 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007212. Bredabaan 932. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_04680 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007212. Bredabaan 932. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023007212

Gegevens van de aanvrager:

de heer Chih Kah met als adres Posthoornstraat 35 te 9300 Aalst

Ligging van het project:

Bredabaan 932 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nrs. 102Y4 en 102P5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

volume-uitbreiding van een eengezinswoning met wijziging van de voorgevel en interne constructieve werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Geacht vergunde toestand

-          Er werd geen laatst vergunde toestand teruggevonden.

 

Bestaande toestand

-          functie: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder schilddak;
  • kroonlijsthoogte tot op 6,47 m en nokhoogte tot op 9,48 m;
  • gevelbreedte 5,75 m;
  • bouwdiepte hoofdbouw tot op 9,16 m, bouwdiepte aanbouw tot op 17,60 m;
  • bijgebouw met functie garage van 5,10 m breed en 6,07 meter diep;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in wit geschilderde gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit pvc;
  • dakgoot in wit pvc;
  • plint in blauwsteen;
  • gevelsteen garage in wit geschilderde betonsteen;

-          inrichting:

  • verharde oprit links van het bebouwde volume;

 

Nieuwe toestand

-          functie ongewijzigd: wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak;
  • Kroonlijsthoogte tot op 6,61 m en nokhoogte tot op 9,89 m;
  • nieuwe aanbouw met bouwdiepte tot op 17,11 m;
  • uitbreiding langs de linker zijgevel tot gevelbreedte van 7,07 m;
  • verschillende interne constructieve werken;
  • bijgebouw met functie garage van 5,47 m breed en 6,70 m diep;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in grijze baksteen;
  • buitenschrijnwerk in natuurkleurig hout;
  • dakgoot in antraciet zink;
  • gevelsteen garage in grijze baksteen;

-          inrichting:

  • verhard terras achteraan het bebouwd volume;

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande achterbouw;

-          uitbreiden van het volume aan de linkerzij- en achtergevel;

-          uitbreiden van het bijgebouw;

-          wijzigen en isoleren van de voor- en zijgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

2 juni 2023

16 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 19 Tuinafsluitingen:
  • De voortuin wordt niet afgesloten door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter.
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    • De slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping heeft geen rechtstreekse lichtinval en minimale luchttoevoer.
    • De middelste slaapkamer op de eerste verdieping heeft te weinig toegang tot natuurlijk licht.
  • Artikel 27 Open ruimte:
    • Het toegangspad naar de voordeur, samen met de oprit naar de garage heeft samen een totaalbreedte van meer dan 4,5 m.
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren
    • De opstand is minder dan 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.
  • Artikel 41 Kenmerken aansluitingen van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    • De aansluitpunten van DWA en RWA zijn meer dan 0,5 m uiteen.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het project is gelegen in een zone zonder pluviale overstromingskans onder huidig klimaat. Het project is gelegen in een zone zonder fluviale overstromingskans onder huidig klimaat. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Bredabaan, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen afgewisseld met handel en KMO.

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

Door de uitbreiding aan de linker- en achterkant past het gebouw in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is in overeenstemming met deze van de omgeving.

De bestaande garage wordt eveneens vergroot. Deze wijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer voorwaardelijk gunstig. De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:

  • De ontsluiting naar de gewestweg moet beperkt worden tot een maximale breedte van 4,5 meter.
  • De rest van de perceelsgrens met het openbaar domein moet structureel worden afgesloten met een fysieke, niet-overrijdbare scheiding.
  • De voorwaarden voor afsluitingen dienen gerespecteerd te worden.“


Het ontwerp is zowel met de oprit als met de erfscheiding ook strijdig met de bouwcode. Beide zaken worden dan ook gecombineerd en als voorwaarden bij de omgevingsvergunning opgelegd.

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.

De raamverdeling in de voorgevel wordt gewijzigd naar een verticale verdeling. Deze verdeling weerspiegelt de achterliggende functies. Hierdoor is er een duidelijke uitspraak over de architectuur van de woning en de beeldkwaliteit van het gebouw is in samenhang met zijn omgeving. De gevelwijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode met betrekking tot de gelijkvloerse slaapkamer is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich in het midden van de woning een slaapkamer zonder natuurlijke lichtinval en zonder mogelijkheid tot verluchting. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van de woning met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de bewoners en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke woning.
Deze ruimte kan slechts gebruikt worden als berging en mag niet als verblijfsruimte ingericht worden. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

Naar voorwaarden wordt meegenomen dat de raamopening van de middelste slaapkamer op de tweede verdieping vergroot dient te worden zodat deze voldoet aan artikel 24 van de bouwcode. De slaapkamer heeft een oppervlakte van circa 16,15 m². De lichtdoorlatende oppervlakte van het raam is maar 1,4 m² in plaats van de vereiste 1,6 m² (minimaal 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte).

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Door de uitbreiding op de gelijkvloerse en eerste verdieping is dit het geval in het voorliggend project, waardoor de woning voldoende wooncomfort biedt.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  2. De aanvrager moet het plat dak van de uitbouw bekleden met een materiaal dat valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of is opgenomen op de lijst in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).
  3. De slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping kan enkel als berging worden gebruikt. Dit wordt in rood aangeduid op plan. 
  1. De raamopening van de middelste slaapkamer op de tweede verdieping dient vergroot te worden zodat deze voldoet aan artikel 24 van de bouwcode.
  1. De aansluitpunten van DWA en RWA aanleggen conform artikel 41 van de bouwcode.
  1. Het toegangspad naar de voordeur moet samen met de oprit naar de garage beperkt worden tot een breedte van maximum 4,5 m, conform artikel 27 van de bouwcode en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.
  1. De voortuin moet worden afgesloten door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m, conform artikel 19 van de bouwcode en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

18 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2023

Verslag GOA

30 juni 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De aanvrager moet het plat dak van de uitbouw bekleden met een materiaal dat valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of is opgenomen op de lijst in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).
  1. De slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping kan enkel als berging worden gebruikt. Dit wordt in rood aangeduid op plan.
  1. De raamopening van de middelste slaapkamer op de tweede verdieping dient vergroot te worden zodat deze voldoet aan artikel 24 van de bouwcode.
  1. De aansluitpunten van DWA en RWA aanleggen conform artikel 41 van de bouwcode.
  1. Het toegangspad naar de voordeur moet samen met de oprit naar de garage beperkt worden tot een breedte van maximum 4,5 m, conform artikel 27 van de bouwcode en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.
  1. De voortuin moet worden afgesloten door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 m, conform artikel 19 van de bouwcode en het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.