fase | actie | datum | jaarnummer |
beleidsnota fietsstraten Antwerpen | goedkeuring college | 13 mei 2016 | 4217 |
onderzoek en uitrollen rode lopers fietsstraten | goedkeuring college | 2 juni 2020 | 4697 |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Berchem | 18 september 2023 | 168 |
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen. Zo ook in de Transvaalstraat, waarvoor een projectdefinitie en concept ter goedkeuring voorligt.
Op 13 mei 2016 keurde het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 4217) de beleidsnota "Fietsstraten Antwerpen" goed.
Op 18 september 2023 (jaarnummer 168) keurde het districtscollege Berchem, de projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd. De Transvaalstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
De straat zal aangelegd worden als een fietsstraat. Er werd gezocht naar een evenwicht tussen fietsvriendelijkheid, behoud van parkeergelegenheid, groenvoorzieningen en respect voor het historische karakter van de omgeving.
De straat zal zijn dubbelrichting en dubbelzijdig parkeren behouden. Rijbaanbreedte en breedte van parkeerplaatsen wijken af van het draaiboek Openbaar Domein. Voetgangers hebben voldoende ruimte op het voetpad. De bestaande parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen blijven behouden. Er zullen extra fietsbeugels voorzien worden.
Voor de schoolomgeving wordt rekening gehouden met verkeersveiligheid.
Verkeersremmende maatregelen zullen geïmplementeerd worden door middel van een verkeersplateau aan het kruispunt Transvaalstraat-Waterloostraat en een plateau op het kruispunt Transvaalstraat-Generaal Van Merlenstraat. Deze ingreep biedt een veilige oversteekplaats voor voetgangers.
Het plantvak rond de bestaande boom op het kruispunt Transvaalstraat-Waterloostraat zal worden vergroot, waardoor deze meer ruimte krijgt om te groeien. Daar waar mogelijk worden nieuwe bomen aangeplant. De bomen worden aangeplant in ruime plantvakken met voldoende ondergrondse ruimte. Een zone waar water kan infiltreren wordt in het voorontwerp verder uitgewerkt.
Aan het begin van de Transvaalstraat met de Guldenvliesstraat is een nieuw plein ontworpen. Hierbij is rekening gehouden met de toegankelijkheid naar de inrit van Infrabel. Op het plein worden er grote plantvakken met drie nieuwe bomen aangelegd, waarvan één potentie heeft als toekomstboom. Rondom de plantvakken komen betonelementen, waarop zitmeubilair met rugleuning kan worden geïntegreerd.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 106 plaatsen in de bestaande toestand naar 102 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van het maximaal vergroenen van de straat.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van één boom in de bestaande toestand naar 19 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Transvaalstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
Het voor deze opdracht vereiste budget zal met de volgende aanpassing van het meerjarenplan (7) van het district Berchem voorzien worden op doelstelling 5012500000/224/2BER010201M02242/2500. Dit voor de heraanleg van het nieuwe plein in het begin van de straat (zijde Guldenvliesstraat).
De heraanleg van de fietsstraat Transvaalstraat wordt voorzien met bovenlokale middelen. Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402M02242/2500. Het nodige budget wordt voorzien bij aanpassing meerjarenplanning.
3 juli 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarde dat:
Het college neemt kennis van projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.