Terug
Gepubliceerd op 09/10/2023

2023_CBS_06954 - District Berchem. Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06954 - District Berchem. Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_06954 - District Berchem. Transvaalstraat. Wegeniswerken - SWPR13032 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
beleidsnota fietsstraten Antwerpengoedkeuring college13 mei 20164217
onderzoek en uitrollen rode lopers fietsstratengoedkeuring college2 juni 20204697
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Berchem18 september 2023168

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. 

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen. Zo ook in de Transvaalstraat, waarvoor een projectdefinitie en concept ter goedkeuring voorligt.

Op 13 mei 2016 keurde  het college van burgemeester en schepenen (jaarnummer 4217) de beleidsnota "Fietsstraten Antwerpen" goed.

Op 18 september 2023 (jaarnummer 168) keurde het districtscollege Berchem, de projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd. De Transvaalstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De straat zal aangelegd worden als een fietsstraat. Er werd gezocht naar een evenwicht tussen fietsvriendelijkheid, behoud van parkeergelegenheid, groenvoorzieningen en respect voor het historische karakter van de omgeving.

De straat zal zijn dubbelrichting en dubbelzijdig parkeren behouden. Rijbaanbreedte en breedte van parkeerplaatsen wijken af van het draaiboek Openbaar Domein. Voetgangers hebben voldoende ruimte op het voetpad. De bestaande parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen blijven behouden. Er zullen extra fietsbeugels voorzien worden. 

Voor de schoolomgeving wordt rekening gehouden met verkeersveiligheid.
Verkeersremmende maatregelen zullen geïmplementeerd worden door middel van een verkeersplateau aan het kruispunt Transvaalstraat-Waterloostraat en een plateau op het kruispunt Transvaalstraat-Generaal Van Merlenstraat. Deze ingreep biedt een veilige oversteekplaats voor voetgangers.

Het plantvak rond de bestaande boom op het kruispunt Transvaalstraat-Waterloostraat zal worden vergroot, waardoor deze meer ruimte krijgt om te groeien. Daar waar mogelijk worden nieuwe bomen aangeplant. De bomen worden aangeplant in ruime plantvakken met voldoende ondergrondse ruimte. Een zone waar water kan infiltreren wordt in het voorontwerp verder uitgewerkt.

Aan het begin van de Transvaalstraat met de Guldenvliesstraat is een nieuw plein ontworpen. Hierbij is rekening gehouden met de toegankelijkheid naar de inrit van Infrabel. Op het plein worden er grote plantvakken met drie nieuwe bomen aangelegd, waarvan één potentie heeft als toekomstboom. Rondom de plantvakken komen betonelementen, waarop zitmeubilair met rugleuning kan worden geïntegreerd.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • fietsstraat;
  • snelheidsregime 30 km/u;
  • snelheidsremmers nodig (verkeersplateau);
  • zebrapaden;
  • voorrangsregeling: de fietsststraat blijft een voorrangsstraat;
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer;
  • rijrichting: dubbelrichting;
  • parkeerorganisatie; langsparkeren;
  • fietsen en speedpedelecs in beide richtingen toegelaten.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 106 plaatsen in de bestaande toestand naar 102 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van het maximaal vergroenen van de straat.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van één boom in de bestaande toestand naar 19 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Transvaalstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget zal met de volgende aanpassing van het meerjarenplan (7) van het district Berchem voorzien worden op  doelstelling 5012500000/224/2BER010201M02242/2500. Dit voor de heraanleg van het nieuwe plein in het begin van de straat (zijde Guldenvliesstraat).

De heraanleg van de fietsstraat Transvaalstraat wordt voorzien met bovenlokale middelen. Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402M02242/2500. Het nodige budget wordt voorzien bij aanpassing meerjarenplanning.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

3 juli 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie op voorwaarde dat:

  • onderzocht wordt of een bijkomend verkeersplateau in functie van snelheidsremming wenselijk en haalbaar is;
  • In de volgende fase wordt onderzocht waar er een verkeersplateau voorzien kan worden.
  • onderzocht wordt of de groenstructuur gemaximaliseerd kan worden, aan weerskanten van de rijweg, rekening houdend met de bereikbaarheid van de woningen voor de hulpdiensten;
  • In het voorontwerp zal er maximaal vergroend worden.
  • in overleg met SW/Mobiliteit de inrichting van de schoolomgeving verfijnd wordt, conform de principes van het draaiboek Openbaar Domein, en onderzocht wordt of speelaanleidingen geïmplementeerd kunnen worden;
  • Bij de uitwerking van het voorontwerp zal hier rekening mee gehouden worden.
  • de inrichting van de boom- en beplantingsvakken (bovengronds en ondergronds) aan het pleintje ter hoogte van de Guldenvliesstraat in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt wordt, waarbij onderzocht wordt of toekomstbomen kunnen voorzien worden en de doorwortelbare ruimte ondergronds verbonden kan worden;
  • Dit wordt in de volgende fase uitgewerkt.
  • gelijkgrondse boomvakken worden gerealiseerd in functie van maximale waterinfiltratie;
  • Dit wordt in de volgende fase meegenomen.
  • in de objectenstrook ruimte wordt vrijgemaakt voor dropzones deelmobiliteit en laadpunten voor elektrische wagens;
  • De dropzones voor deelmobiliteit en laadpunten voor elektrische wagens worden ingetekend in het voorontwerp.
  • voldoende (verspreid) fietsenstallingen worden voozien;
  • Er zal onderzocht worden waar er nog fietsnietjes voorzien kunnen worden.
  • de aanwezige nutsleidingen en bovengrondse nutskasten in beeld worden gebracht;
  • De nutsleidingen en bovengrondse nutskasten worden ingetekend in het voorontwerp.
  • de bestaande boomvakken vergroot worden en ondergronds bodemverbetering wordt toegepast;
  • Dit wordt in de volgende fase opgenomen.
  • in overleg met Water-link wordt onderzocht op welke manier regenwater maximaal kan infiltreren;
  • Dit wordt in de volgende fase meegenomen.
  • de inplanting van de verlichting waar nodig herbekijken rekening houden met de logische vrije loopruimte van voetgangers;
  • Dit wordt herbekeken bij de uitwerking van het voorontwerp.
  • om de voortgang van het project niet te hypothekeren, en gezien het project binnen het goedgekeurde herwaarderingsplan "Zurenborg" valt, een melding van "werkzaamheden binnen beschermde stads- of dorpsgezichten" wordt ingediend, in functie van toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen.


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02242 - SWPR13032 Transvaalstraat (fietsstraten)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230622_13032_PD_COD.pdf