Terug
Gepubliceerd op 09/10/2023

2023_CBS_06818 - Omgevingsvergunning - OMV_2023059725. Bloemenveld 56. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 06/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_06818 - Omgevingsvergunning - OMV_2023059725. Bloemenveld 56. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_06818 - Omgevingsvergunning - OMV_2023059725. Bloemenveld 56. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023059725

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nicolas De Coninck met als contactadres Amerikalei 108 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Bloemenveld 56 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 140K

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren met voorgevelwijziging en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

-          slopen van niet-vergunde constructies in de tuin;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          plaatsen van een vrijstaand bijgebouw achteraan in de tuin;

-          aanleggen van verhardingen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Bloemenveld, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 7 april 2006. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen in het groen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg BPA Bloemenveld op volgende punten:

  • artikel 7.1.3 Bebouwing:

De afstand tussen de rooilijn en de voorgevel bedraagt minimaal 3 m en maximaal 5 m. De afstand tussen de nieuwe aanbouw en de rooilijn bedraagt circa 13 m;

  • artikel 7.1.5 Tuinen:

De kroonlijsthoogte van de tuinberging aan de voorzijde bedraagt 4m48.

De kroonlijsthoogte van de tuinberging aan de achterzijde bedraagt ‘+-‘ 3m00.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    Het is onduidelijk of er wijzigingen aan de tuinafsluitingen worden voorzien;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De vrije hoogte van de verblijfsruimten op de eerste verdieping wordt verlaagd van 2m66 naar 2m48.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Met voorliggende aanvraag wordt de woning uitgebreid. Aan de linkerzijde wordt er een volume voorzien van 1 bouwlaag met deels een hellend dak en deels een plat dak. In het volume wordt een garage en bureau voorzien. Dit volume wordt niet voorzien op een afstand van minimaal 3m en maximaal 5m met van de rooilijn zoals gevraagd in het geldend BPA.

Op 12/02/2010 besliste het college een vergunning te verlenen voor een uitbreiding van de eengezinswoning. Een afwijking op artikel 7.1.3 van het geldend BPA is toen toegestaan.

Hierdoor kan geoordeeld worden dat de gewenste uitbreiding eveneens op een afwijkende afstand van de rooilijn geplaats kan worden.

De uitbreiding springt beperkt naar voor tegenover het bestaande volume. Het volume wordt ook een bouwlaag lager voorzien. Hierdoor wordt dit volume gelezen als een uitbreiding die geen woonfunctie heeft maar een toevoeging in functie van parkeren. Er wordt bijgevolg geoordeeld dat deze uitwerking aanvaardbaar is.

 

Verder wordt de vrije hoogte van de eerste verdieping verlaagd en worden aan de achterzijde van het dak twee dakkapellen toegevoegd om zo de ruimtes onder het dak te voorzien als fitness en badkamer.

Er is geen aanleiding om een afwijking op artikel 21 van de bouwcode toe te staan.

In de omgeving zijn reeds dakkapellen aanwezig om de ruimtes onder het dak te optimaliseren. Het voorzien van grote dakkapellen die starten vanuit de nok en gaan tot aan de gevellijn zijn echter niet kenmerkend in de omgeving en hebben ook een schaal die niet gebruikelijk is voor dakkapellen. De vergunde zolderruimte voorzien van kleinschalige dakkapellen om deze ruimte optimaler te kunnen gebruiken zou wel mogelijk zijn.

Het verlagen van de vrije hoogte van de eerste verdieping en het voorzien van dakkapellen zal daarom uitgesloten worden van vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van de woning worden gekaleid in witte kleur. In de ruime omgeving zijn reeds meerdere panden geschilderd in een witte kleur. De aanpassingen aan de gevels hebben geen negatief effect op het straatbeeld en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In bestaande toestand bevinden zich verschillende constructies in de tuinzone. De beslissing van 12/02/2010 vermeldt duidelijk dat de aanwezige constructies niet geregulariseerd kunnen worden. Deze aanpassing kan bijgevolg gunstig beoordeeld worden.

 

In de voortuin blijft veel verharding aanwezig om de nieuwe garage te kunnen bereiken. Het zou logisch zijn om de oprit in een rechte lijn te voorzien tussen de straat en de garage om zo de voortuin beperkt te verharden. De straat is echter maar aangelegd tot aan de bestaande oprit waardoor het verleggen niet mogelijk is. Omwille van deze reden is het aanvaardbaar dat de oprit wordt voorzien zoals opgetekend.

In voorwaarde zal wel opgenomen worden om de nieuwe oprit te beperken tot een breedte van 3 meter en bestaande grasdallen naar de te slopen stalling/berging/afdak (voorbij de nieuwe oprit) in de voortuin te verwijderen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe oprit te beperken tot een breedte van 3 meter en bestaande grasdallen naar de te slopen stalling/berging/afdak (voorbij de nieuwe oprit) in de voortuin te verwijderen.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de tuinafsluitingen worden uitgesloten van vergunning.

4. Het verlagen van de vrije hoogte van de eerste verdieping wordt uitgesloten van vergunning.

5. Het voorzien van de twee dakkapellen aan de achterzijde wordt uitgesloten van vergunning.

6. De tuinberging te voorzien van een centrale nok en van een kroonlijsthoogte van 3m aan de voorzijde en de achterzijde.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 april 2023

Volledig en ontvankelijk

13 juni 2023

Start openbaar onderzoek

22 juni 2023

Einde openbaar onderzoek

21 juli 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

26 september 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 december 2023

Verslag GOA

26 september 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 juni 2023

21 juli 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De nieuwe oprit te beperken tot een breedte van 3 meter en bestaande grasdallen naar de te slopen stalling/berging/afdak (voorbij de nieuwe oprit) in de voortuin te verwijderen.

3. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de tuinafsluitingen worden uitgesloten van vergunning.

4. Het verlagen van de vrije hoogte van de eerste verdieping wordt uitgesloten van vergunning.

5. Het voorzien van de twee dakkapellen aan de achterzijde wordt uitgesloten van vergunning.

6. De tuinberging te voorzien van een centrale nok en van een kroonlijsthoogte van 3m aan de voorzijde en de achterzijde.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.