Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

2023_CBS_03600 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Sint-Andriesrun. 4 juni 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03600 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Sint-Andriesrun. 4 juni 2023 - Goedkeuring 2023_CBS_03600 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Sint-Andriesrun. 4 juni 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 30 januari 2023 diende Sportief Sint Andries, Augustijnenstraat 25, 2000 Antwerpen, een aanvraag in om de Sint-Andriesrun te organiseren op zondag 4 juni 2023 op en rond het Sint-Andriesplein in Antwerpen.

Het gaat hier om de elfde editie van de Sint-Andriesrun, een gratis stratenloop met een groot wijkfeest in de wijk Sint-Andries. De organisatie hiervan gebeurt in samenwerking met District Antwerpen, jeugdcentrum Costa, lokale scholen en Habbekrats.

Opbouw en afbraak

  • Het evenement start op zondag 4 juni 2023 om 11.00 uur en eindigt om 18.00 uur.
  • De opbouw start op zondag 4 juni 2023 om 07.00 uur. 
  • De afbraak eindigt op zondag 4 juni 2023 om 21.00 uur.

Kidsrun

De eerste kidsrun start om 13.00 uur en de tweede om 13.30 uur.

Het parcours loopt als volgt:

  • Buurtpark Munthof, 2000 Antwerpen;
  • Kloosterstraat, 2000 Antwerpen;
  • Korte Vlierstraat, 2000 Antwerpen;
  • Lange Riddersstraat, 2000 Antwerpen;
  • Sint-Andriesplaats, 2000 Antwerpen;
  • Muntstraat, 2000 Antwerpen;
  • Munthof, 2000 Antwerpen;
  • Maarten Lutherplein, 2000 Antwerpen.

Volwassenen run

De run start om 15.15 uur. 

Het parcours loopt als volgt:

  • Munthof, 2000 Antwerpen;
  • Prekersstraat, 2000 Antwerpen;
  • Korte Riddersstraat, 2000 Antwerpen;
  • Van Craesbeeckstraat, 2000 Antwerpen;
  • Muntstraat, 2000 Antwerpen;
  • Korte Vlierstraat, 2000 Antwerpen;
  • Lange Vlierstraat, 2000 Antwerpen;
  • Willem Lepelstraat, 2000 Antwerpen;
  • Drukkerijstraat, 2000 Antwerpen;
  • Sint-Andriesplaats, 2000 Antwerpen;
  • Kloosterstraat, 2000 Antwerpen;
  • Makelarenplaats, 2000 Antwerpen;
  • Buurtpark Munthof, 2000 Antwerpen;
  • Kronenburgstraat, 2000 Antwerpen;
  • Steenhouwersvest, 2000 Antwerpen;
  • Buurtpark Prekersstraat, 2000 Antwerpen;
  • Lange Riddersstraat, 2000 Antwerpen;
  • Maarten Lutherplein, 2000 Antwerpen;
  • Augustijnenstraat, 2000 Antwerpen.

De organisatie verwacht 2400 bezoekers die dag. 

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.  

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle  Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 2 (publieke evenementen in co-organisatie met de groep Stad Antwerpen) en wordt dus vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).

Adviezen

BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig advies
BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden
PZA - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

De organisator doet er alles aan om er voor te zorgen dat de toegankelijkheid naar de handelszaken gevrijwaard blijft.

SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

SB - EFMF - Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

AG Vespa Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van de Sint-Andriesrun, zoals hierboven beschreven, op 4 juni 2023 op en rond het Sint-Andriesplein in Antwerpen goed. Sportief Sint-Andries dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld, na te leven, alsook de voorwaarden in de evenemententoelating.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen. DUM dossier D16273  en D16277.
LP/OO/EV
om toezicht te houden op het evenement.
SO/B&Oafsluiten velostations.