Terug
Gepubliceerd op 01/06/2023

2023_CBS_03555 - Bestek GAC_2022_02180. Raamovereenkomst voor asbestverwijdering en -sanering - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03555 - Bestek GAC_2022_02180. Raamovereenkomst voor asbestverwijdering en -sanering - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_03555 - Bestek GAC_2022_02180. Raamovereenkomst voor asbestverwijdering en -sanering - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Om de gebouwen van het stedelijk patrimonium van de groep Antwerpen in een goede staat te houden en de gezondheid van personeel en burgers te garanderen, dienen de gebouwen asbestveilig gemaakt te worden. Deze raamovereenkomst omvat dan ook het verwijderen van asbesthoudende materialen en/of het saneren van met asbest gecontamineerde lokalen/ruimten.

In het verleden werd voor de uitvoering van deze werken raamovereenkomst GAC_2018_00556 uitgeschreven, welke op 24 juni 2023 afloopt. Om de continuïteit van de werking te garanderen, is het noodzakelijk om een nieuwe overeenkomst op te maken. De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze opdracht vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02180 uit te schrijven.

    Juridische grond

    In toepassing van artikel 41, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht zonder belasting over de toegevoegde waarde lager ligt dan 750.000 euro.

    In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

    Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

    In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

    In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

    Regelgeving: bevoegdheid

    Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

    Argumentatie

    1. Om zijn technische bekwaamheid of beroepsbekwaamheid aan te tonen, dient de inschrijver per verwerkingsmethode 3 referenties voor te leggen betreffende asbestsanering en verwijdering van asbesthoudende materialen, uitgevoerd tijdens de laatste vijf jaar. Dit voor de volgende werkingsmethoden:

    • eenvoudige handelingen;
    • couveusezakmethode;
    • hermetisch afgesloten zone.

    Deze referenties moeten vergezeld zijn van getuigschriften van goede uitvoering en hebben elk een waarde van minimaal 5.000 euro (excl. btw).

    2. De inschrijver heeft een geldige erkenning voor het uitvoeren van afbraakwerken of verwijdering van asbest en/of materialen die asbest bevatten. Dit attest dient afgegeven te zijn door de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

    De opdracht wordt gegund aan de drie inschrijvers die de economisch meest voordelige offertes hebben ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium prijs.

    Algemene financiële opmerkingen

    Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt bestek GAC_2022_02180 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor asbestverwijdering en -sanering goed en keurt eveneens goed dat:

    • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
    • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving

    Bedrag

    Boekingsadres

    Bestelbon

    Raamovereenkomst voor asbestverwijdering en -sanering


    budgetplaats: meerdere (532...)
    budgetpositie: 6103
    functiegebied: 2SBS070101A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: INTERN
    begrotingsprogramma: 2SA080119
    budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700

    met orderbons



    Bijlagen

    • 02180_bestek_administratieve bepalingen.pdf
    • 02180_bestek_technische_bepalingen.pdf
    • 02180_bijkomende_bijlagen_toelichtingen.pdf
    • 02180_samenvattende opmeting.xlsx