Terug
Gepubliceerd op 08/06/2023

2023_CBS_03501 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2023 FIH Hockey Pro League. Overeenkomst en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03501 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2023 FIH Hockey Pro League. Overeenkomst en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring 2023_CBS_03501 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2023 FIH Hockey Pro League. Overeenkomst en uitbetaling. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 15 april 2022 (jaarnummer 3016) de ondersteuning en organisatie van de FIH Hockey Pro League 2022 goed.

De gemeenteraad keurde op 28 november 2022 (jaarnummer 665) de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020 - 2025 goed.

De gemeenteraad keurde op 24 april 2023 (jaarnummer 197) de extra nominatieve toekenning voor de organisatie van de Hockey Pro League goed.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages goed.

Argumentatie

De Belgische hockeyfederatie en organisatiebureau Golazo Sports nv staan in voor de organisatie van de Hockey Pro League (mannen en vrouwen) op de hockeyterreinen van het Wilrijkse Plein. Concreet gaat het over volgende wedstrijden:

  • vrijdag 16 juni 2023: Argentinië - Nieuw-Zeeland (mannen);
  • vrijdag 16 juni 2023: België - Australië (vrouwen);
  • zaterdag 17 juni 2023: België - Australië (mannen);
  • zaterdag 17 juni 2023: Argentinië- Nieuw-Zeeland (vrouwen);
  • zondag 18 juni 2023: België - Nieuw-Zeeland (mannen en vrouwen);
  • maandag 19 juni 2023: Argentinië - Nieuw-Zeeland (mannen);
  • maandag 19 juni 2023: België - Australië (vrouwen);
  • dinsdag 20 juni 2023: Argentinië- Nieuw-Zeeland (vrouwen);
  • dinsdag 20 juni: België - Australië (mannen);
  • woensdag 21 juni 2023: België - Nieuw-Zeeland (mannen en vrouwen);
  • vrijdag 30 juni 2023: Duitsland - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • vrijdag 30 juni 2023: België - Spanje (mannen);
  • zaterdag 1 juli 2023: België - Nederland (mannen en vrouwen);
  • zondag 2 juli 2023: Duitsland - Spanje (mannen);
  • zondag 2 juli 2023: België - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • maandag 3 juli 2023: Duitsland - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen);
  • maandag 3 juli 2023: België - Spanje (mannen);
  • dinsdag 4 juli 2023: België - Nederland (mannen en vrouwen);
  • woensdag 5 juli 2023: Duitsland - Spanje (mannen);
  • woensdag 5 juli 2023: België - Verenigde Staten van Amerika (vrouwen).

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek, promotioneel en financieel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • gratis ter beschikking stellen van het Wilrijkse Plein volgens het goed te keuren plan op de voornoemde speeldata;
  • gratis ter beschikking stellen en leveren van feestmateriaal;
  • vrijstelling van retributie voor nutsverbruik en afvalcontainers;
  • bekendmaking van het evenement door inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • financiële ondersteuning ten bedrage van 40.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality).

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023 (jaarnummer 00082) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement) en wordt dus vrijgesteld van:  

  • retributie inname openbaar domein; 
  • retributie logistiek materiaal; 
  • retributie nutsverbruik; 
  • retributie lediging en reiniging afvalcontainers. 

 

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig: 

  • ligplaats in de stadshaven; 
  • opkuis; 
  • retributie parkeerverbodsborden; 
  • verwijderen straatmeubilair; 
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water). 

 

Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed.

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Uit de door de cel prioritaire partners sport uitgevoerde eerstelijnscontrole blijkt dat de vereniging alle ter verantwoording gevraagde documenten heeft aangeleverd.

-    De laatst goedgekeurde jaarrekening is deze van 2021 en werd ter beschikking gesteld van de stad Antwerpen. Uit de jaarrekening 2021 blijkt dat naamloze vennootschap Golazo Sports het boekjaar 2021 met een positief resultaat van 4.342.402 EUR afsluit.

-    Het financieel plan 2021 werd bezorgd en aanvaard. In dit financieel plan van 2021 staat de ondersteuning van de stad Antwerpen vermeld.

De verantwoording van de ontvangen ondersteuning van 2023 wordt ten laatste op 5 oktober 2023 aan de stad Antwerpen bezorgd.

Het bedrag van de ondersteuning wordt volgens onderstaand schema verdeeld over de verschillende edities:

2023: €40.000,00

2024: €40.000,00

De ondersteuning voor de editie 2024 wordt enkel opgenomen onder voorbehoud van latere goedkeuring van nominatieve toekenning door de gemeenteraad aangezien ze nog niet is voorzien.

 

Adviezen

TV - Breedtesport Geen advies ontvangen
district Antwerpen Gunstig advies

Met standaardvoorwaarden

SW - Mobiliteit Geen advies ontvangen
Groendienst Middelheim Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het inplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau afkomstig van de muziek (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A). Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A).

BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

Extra aandacht voor standaardvoorwaarde nr. 2324 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m² (meer dan 100 personen) of – voor een tribune – met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De tribunes dienen ontworpen en uitgevoerd te worden conform NBN EN 13200. Er dient een attest voorgelegd te kunnen worden dat hieraan voldaan wordt.

Een gedeelte van de tribunes wordt boven een ondergrondse constructie (waterbekken) geplaatst. De draag-kracht van de ondergrondse constructie(s) dient gecontroleerd te worden door een erkend stabiliteits-ingenieur om na te gaan of de desbetreffende tribune hierop afgesteund kan worden en welke maatregelen er al dan niet genomen dienen te worden om de globale stabiliteit van zowel de tribune als de ondergrondse constructie te garanderen.

De tribunes en de evacuatiewegen dienen uitgerust te worden met veiligheidsverlichting en de nodige picto-grammen. Op de evenementensite dienen de uitgangen en evacuatierichtingen duidelijk zichtbaar (waar nodig op hoogte) met de nodige pictogrammen aangeduid te worden. De pictogrammen dienen ook bij duisternis duidelijk zichtbaar te zijn en dienen indien nodig verlicht te worden.

Onder de tribunes mogen geen brandbare materialen gebruikt worden. Er mogen bijvoorbeeld geen brandbare doeken gebruikt worden als aankleding van de wanden van de evacuatiewegen onder de tribunes.

Het aantal en de afmetingen van de nooduitgangen van de (VIP)-tenten dient te voldoen aan de standaard-voorwaarden.

Indien er terrassen voorzien worden aan de VIP-lounge of aan andere constructies dienen er voldoende ba-lustrades - die hoog genoeg zijn - voorzien te worden zodat er geen valgevaar is.

Alle tijdelijke constructies (tribunes, tenten, overkappingen, …) dienen na plaatsing gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme. Op vraag dienen de gunstige keuringsattesten voorgelegd te kunnen worden.

Eventuele reclamezeilen rondom de tribunes dienen voldoende verankerd te worden, de stabiliteit van de tribunes dient gegarandeerd te zijn na plaatsing van bijkomende trussconstructies met winddichte reclame-doeken.

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 - potentieel risico-evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd con-trol) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig onge-daan te maken. De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenemen-tensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschil-lende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).

De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheer-sing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.

G Opmerkingen

De zoneraad van Brandweer Zone Antwerpen keurde het retributiereglement goed dat van toepassing is op brandpreventieopdrachten uitgevoerd door de hulpverleningszone. Voor aanvragen ontvangen vanaf 1 januari 2021 geldt het retributiereglement voor 2021-2025. De aanvrager zal een onkostennota ontvangen a rato van de door Brandweer Zone Antwerpen gepresteerde tijd voor het behandelen van deze aanvragen. Om een vlot verloop van de facturatie te kunnen garanderen, gelieve uw bestelbonnummer - indien gewenst en nog niet vermeld op uw aanvraag - binnen de 14 dagen na verzendingsdatum van dit verslag te melden aan preventie@bza.be. Dit document is een “signed pdf”. Dit wil zeggen dat het een elektronische handtekening bevat. De “originele ondertekende versie” is de digitale versie waarin alle nodige gegevens over de handtekening digitaal terug te vinden zijn. U kan deze info enkel zien indien u het document opent met Adobe Acrobat. Bij het afdrukken van een elektronisch ondertekend document verliest de elektronische handtekening zijn waarde volledig.

Politiezone Antwerpen - Openbare Orde Gunstig advies

met standaardvoorwaarden

MV - volksgezondheid Geen advies ontvangen

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS05 - Sport
2BRS0501 - Sporthoofdstad Vlaanderen
2BRS050104 - Sportevenementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Golazo Sports nv van het evenement FIH Hockey Pro League op datum van 16 juni 2023 tot en met 21 juni 2023 en van 30 juni 2023 tot en met 05 juli 2023 op het Wilrijkse Plein in Antwerpen goed. Golazo Sports nv dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college keurt de overeenkomst die loopt van 26 mei 2023 tot en met 31 december 2024 goed met de organisator van het evenement, Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8 te 3583 Paal-Beringen.

Artikel 3

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 40.000,00 EUR voor 2023 aan Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8 te 3583 Paal-Beringen goed.

Artikel 4

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 9823) het ondersteuningsbedrag van 2023 in één keer volledig uit te betalen na de controle van de inhoudelijke en financiële rapportage.

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Uitbetaling ondersteuning FIH Pro League Hockey
Golazo Sports nv
Schoebroekstraat 8
3583 Paal - Beringen
Ondernemingsnummer: 0442.115.211
Rekeningnummer: BE64 0016 2999 3252
40.000,00 EURbudgetplaats: 5115100000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS050104A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070741
budgetperiode: 2300
4505150323

Artikel 6

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal
  • gratis te beschikking stellen van het gevraagde materiaal volgens het reglement van BOF;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens reglement BOF.
TV/Sport en Recreatie
  • gratis ter beschikking stellen van de ruimten op het Wilrijkse Plein voorzien in het goed te keuren inplantingsplan.
OS/Marketing en Communicatie 
  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen.
SR/BIT
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens reglement BOF.