Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023016917 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Symbiosis met als adres Onderheide 36 te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: | Gouverneur Holvoetlaan 28 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nrs. 569D3 en 572B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | oprichten van een nieuwe dakconstructie, interne werken en wijzigingen ten opzichte van vergunning OMV_2020057821 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/09/2020: vergunning (OMV_2020057821) voor het wijzigen van functie naar co-housing met 9 wooneenheden;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/100057;
- 03/09/1992: vergunning (629#1369) voor de verbouwing van een kinderinstelling (home Boekenberg);
- 23/01/1974: beschermd als monument: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/5843;
- 23/01/1974: beschermd als cultuurhistorisch landschap: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/4894;
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning/co-housing met 9 wooneenheden en gemeenschappelijke ruimtes;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met schilddak;
- gevels:
- inrichting: fietsenstalling aan rechterzijde.
Bestaande toestand
- vergunning OMV_2020057821 in uitvoering;
- dakconstructie en traphal vernietigd door een brand.
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning/co-housing met 9 wooneenheden en gemeenschappelijke ruimtes;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met schilddak (nieuwe dakconstructie);
- gevels:
- inrichting: fietsenstalling aan rechterzijde.
Inhoud van de aanvraag
- oprichten van een nieuwe dakconstructie;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 6 april 2023 | 8 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 6 april 2023 | 27 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 6 april 2023 | 8 mei 2023 | Gunstig |
Water-link | 6 april 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 6 april 2023 | 11 april 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 6 april 2023 | 7 april 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 april 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op vlak van bestemming maar de woonfunctie is reeds vergund op 18/09/2020 in dossier OMV_2020057821.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het project omvat de wederopbouw van een deel van het kasteel na een brand. Op 18/09/2020 werd een omgevingsvergunning met dossiernummer OMV_2020057821 bekomen voor het wijzigen van de functie van het kasteel naar co-housing met 9 wooneenheden. De reeds vergunde functie en het aantal woongelegenheden wijzigt niet in deze aanvraag. Bijgevolg is de woonfunctie vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Schaal - visueel-vormelijke elementen - cultuurhistorische aspecten
Tijdens de brand werden een aantal delen van het kasteel vernietigd. Er is vooral schade geleden aan het dak van het kasteel en de traphal. De buitenzijde van het gebouw (voornamelijk het dak) wordt volledig op identieke wijze heropgebouwd zoals in de laatst vergunde toestand, met dezelfde materialen en afmetingen.
Aangezien de originele trappen volledig vernietigd zijn door de brand, worden nieuwe trappen geplaatst. Er wordt gekozen voor stalen trappen die voldoen aan de huidige normeringen.
Verder worden een aantal beperkte interne aanpassingen doorgevoerd voor de optimalisaties van de binneninrichting.
De aanvraag is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
De aanvraag heeft betrekking op een monument gelegen in een beschermd landschap, bijgevolg werd het Agentschap Onroerend Erfgoed en de stedelijke dienst Monumentenzorg om advies gevraagd. Deze diensten verlenen een gunstig advies voor de werken in deze aanvraag.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er is een afwijking vastgesteld op artikel 15 uit de verordening toegankelijkheid. Door de nieuwe inrichting op de gelijkvloerse verdieping is de breedte van het looppad naar woongelegenheid 003 op het gelijkvloers minder dan 1,50 m breed. Dit voldoet strikt genomen niet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Het gaat hier echter om een bestaande vergunde situatie waarbij er geen wijzigingen aangebracht worden aan de positie van de muur. Daarenboven hebben de werken betrekking op een pand met erfgoedwaarde waardoor de afwijking gunstig beoordeeld kan worden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan AG VESPA, dat een voorwaardelijk gunstig advies verleent: “AG VESPA en Vastgoed geven voorwaardelijk gunstig advies op deze omgevingsvergunning op voorwaarde dat de aanvrager contact opneemt met AG VESPA over de regeling rond de zakelijke rechten (erfpacht of andere) van de zone naast het kasteel waar de aanvrager gebruik van wenst te maken voor het bouwen van een fietsenparking en een parkeerplaats voor andersvalide personen.
De brug is in eigendom van de stad Antwerpen, maar er wordt, ter voorkoming van onkruid en verval, aanbevolen om deze door de bewoners van het kasteel mee te laten gebruiken.
De technische installatie van het sproeisysteem van de fontein bevindt zich in het kasteel en dient toegankelijk te blijven voor onderhoud.”
De voorwaarde omtrent de technische installatie zal mee opgenomen worden in de beslissing.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 februari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 6 april 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 september 2023 |
Verslag GOA | 11 mei 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.