Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

2023_CBS_02663 - Omgevingsvergunning - OMV_2022158137. Bredabaan 730. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02663 - Omgevingsvergunning - OMV_2022158137. Bredabaan 730. District Merksem - Goedkeuring 2023_CBS_02663 - Omgevingsvergunning - OMV_2022158137. Bredabaan 730. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022158137

Gegevens van de aanvrager:

de heer Musa Celik met als adres waaslandstraat 27 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Bredabaan 730 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 207W6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van magazijn naar gemeenschapsvoorziening

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/08/2010: vergunning (uitbreiden van een commercieel gelijkvloers) 3473#10629.

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • gemengd gebouw: magazijn op de gelijkvloerse verdieping en appartementen op de verdiepingen.

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder een plat dak;
  • tuin van circa 45 m².

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers:
    • voorgevel in gele baksteen met houten schrijnwerk en rolluik.
  • verdiepingen:
    • voorgevel in wit bepleisterde voorgevel met wit schrijnwerk.

Bestaande toestand

-          functie:

  • gemeenschapsvoorziening op de gelijkvloerse verdieping met magazijn/berging achteraan de ontmoetingsruimte;
  • appartementen op de verdiepingen.

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder een plat dak;
  • tuin van circa 45 m².

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers:
    • voorgevel in bepleistering met aluminium antraciet schrijnwerk.
  • verdiepingen:
    • voorgevel in wit geschilderde gevelsteen met wit schrijnwerk.

Nieuwe toestand

-          functie en bouwvolume: in overeenstemming met de bestaande toestand.

-          gevelafwerking:

o        gelijkvloers:

-          voorgevel in witte bepleistering met aluminium antraciet schrijnwerk. 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van magazijn naar gemeenschapsvoorziening;

-          wijzigen van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

6 maart 2023

20 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

6 maart 2023

30 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

6 maart 2023

15 maart 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

6 maart 2023

8 maart 2023

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

6 maart 2023

22 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 maart 2023

13 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

-          de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

-          de eigen aard van het betrokken gebied;

-          de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via
https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten):

o        Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
de ontmoetingsruimte/gebedsruimte heeft geen rechtstreekse luchttoetreding;

o        Artikel 27 Open ruimte:
bij een functiewijziging moet er ontpit worden. Er moet 20% open ruimte worden aangeboden. De buitenruimte bedraagt minder dan 20% van het perceel;

o        Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
er wordt een fietsenberging voorzien van circa 14m²

o        Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
er worden geen autoparkeerplaatsen voorzien.

o        Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit
er wordt onvoldoende informatie gegeven over het reclamebord.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
 Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
 (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
 De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
 Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Bredabaan, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen, met handel en gemeenschapsvoorzieningen op de gelijkvloerse verdieping.

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van magazijn wordt gewijzigd naar gemeenschapsvoorziening. De aanvraag is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende functies in de omgeving.
 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst sociale levensbeschouwing. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig.

 

Het ontwerp voldoet aan de verordening op toegankelijkheid.


Verder werd het dossier voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
 

De afwijking op artikel 27 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Bij een functiewijziging moet er ontpit worden. Er dient normaal 20% open ruimte te worden aangeboden.
Indien er een deel zou moeten worden afgebroken, is het pand niet meer geschikt voor de nieuwe functie. Verder is de bestaande bouwdiepte in harmonie met de overige diepe bebouwing in de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

Echter zijn er onduidelijkheden met de zaak-gebonden publiciteit. Er wordt onvoldoende informatie gegeven over het reclamebord.

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het Agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:
- De publiciteit dient geweerd te worden uit de vergunning. Er wordt geen inhoud weergegeven op de plannen, het Agentschap kan dan ook geen beoordeling maken wat betreft de publiciteit.

- Bij de uitvoering van de vergunning dient de aanvrager rekening te houden met de hierna omschreven aandachtspunten.“

Met betrekking tot de publiciteit wordt het advies niet gevolgd. De bouwcode bepaalt echter wel duidelijke voorwaarden voor publiciteit. Daarom wordt naar voorwaarden meegenomen om de publiciteit te plaatsen conform artikel 33 van de bouwcode. Verder moet de aanvrager rekening houden met de aandachtspunten zoals opgenomen in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De ontmoetingsruimte/gebedsruimte heeft geen rechtstreekse luchttoetreding. Echter bevinden zich er wel koepels in het plat dak waarlangs lichtinval mogelijk is. Verder is er de mogelijk om ventilatie te voorzien langs de voordeur en op mechanische wijze.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen.

 

Voor een gebedsruimte is de parkeernorm 0.15PP/maximaal toegelaten personen. Gezien het

maximaal aantal toegelaten personen 49 is, is de parkeerbehoefte: 

49 x 0,15 = 7

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 7 – 0 = 7 .
 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7 – 0 = 7 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande magazijn functie op beperkte oppervlakte genereert geen parkeerbehoefte. Bijgevolg kan er niet bijgesteld worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 7 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor een gebedsruimte is de fietsparkeerbehoefte 1/3 van het totaal aantal toegelaten personen. Dit komt neer op een fietsparkeerbehoefte van 16 plaatsen. Er werd een kleine ruimte ingetekend als fietsberging, maar deze kan de totale fietsparkeerbehoefte niet opvangen.

Hiervoor is een oppervlakte van minimaal 24 m² nodig. Er moet dus een bijkomende fietsenberging voorzien worden zoals aangeduid op het plan BA_P_N_GELIJKVLOERS_GRONDPLAN_IN_ROOD. De deuropeningen naar alle fietsenbergingen moeten ook een netto doorgangsbreedte van 110 cm hebben.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De publiciteit moet geplaatst worden conform artikel 33 van de bouwcode.

3. De aanvrager dient rekening te houden met de aandachtspunten uit het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

4. Er moet een bijkomende fietsenberging voorzien worden zoals aangeduid op het plan BA_P_N_GELIJKVLOERS_GRONDPLAN_IN_ROOD.

5. De deuropeningen naar de fietsenbergingen moeten ook een netto doorgangsbreedte van 110 cm hebben.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 november 2022

Volledig en ontvankelijk

6 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 augustus 2023

Verslag GOA

11 april 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De publiciteit moet geplaatst worden conform artikel 33 van de bouwcode.

3. De aanvrager dient rekening te houden met de aandachtspunten uit het advies van het Agenstschap Wegen en Verkeer.

4. Er moet een bijkomende fietsenberging voorzien worden zoals aangeduid op het plan BA_P_N_GELIJKVLOERS_GRONDPLAN_IN_ROOD.

5. De deuropeningen naar de fietsenbergingen moeten ook een netto doorgangsbreedte van 110 cm hebben.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.