Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022170225 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Yusuf Bicer met als adres Sint-Lambertusstraat 9 bus 6 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Patriottenstraat 3-5 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 21 sectie B nrs. 54B6 en 54S5 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een handelspand met 2 woonentiteiten naar 3 woonentiteiten (huisnummer 3) en aanleggen van dakterrassen voor huisnummer 3 en 5 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Huisnummer 3
- 14/02/2022: proces-verbaal (11002_2022_15525_VPV) voor werken uitvoeren in strijd met de op 11 juni 2021 verleende omgevingsvergunning met referte OMV_2021054672 afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen;
- 11/06/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021054672) voor verbouwen van een handelspand met 2 woonentiteiten en uitbreiden met een dakverdieping;
- 27/02/2020: weigering (OMV_2019110214) voor het verbouwen van een handelspand en omvormen naar 3 appartementen;
- 21/09/1955: toelating (957#4003) vergroten (aanbouwen van een slaapkamer);
- 14/05/1947: toelating (961#5559) voor gevelveranderingswerken.
- Huisnummer 5
- 25/10/1912: toelating (956#3540) voor vergrotings- en verbouwingswerken aan het huis.
Vergunde toestand
- Huisnummer 3
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
- gevelafwerking:
- Huisnummer 5
- functie en bouwvolume:
- geen informatie over de voorgevelafwerking gekend.
Bestaande toestand
- Huisnummer 3
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting: gelijkvloerse koer verkleind tot circa 6 m²;
- gevelafwerking:
- Huisnummer 5
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking: voorgevel in grijs geschilderd pleisterwerk met schrijnwerk in witte pvc maakt geen onderdeel uit van de aangevraagde werken.
Nieuwe toestand
- Huisnummer 3
- behoud van de huidige toestand met uitzondering van volgende punten:
- Huisnummer 5
- behoud van de huidige toestand met uitzondering van volgende punten:
Inhoud van de aanvraag
- Patriottenstraat nr. 3:
- Patriottenstraat nr. 5:
- wijzigen van de scheidingsmuur tussen nr. 3 en nr. 5 ter hoogte van de dakterrassen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 8 maart 2023 | 5 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 8 maart 2023 | 16 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 maart 2023 | 20 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
huisnummer 3
huisnummer 5
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Patriottenstraat nr. 3
De aanvraag betreft het wijzigen van de gelijkvloerse functie van detailhandel naar wonen.
Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.
Geen bezwaar tegen de functiewijziging naar wonen, op voorwaarde dat de nieuwe woningentiteit voldoende kwalitatief is.
Patriottenstraat nr. 5
Het pand betreft een grondgebonden eengezinswoning, gelegen in woongebied. Dit is aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Patriottenstraat nr. 3
Het gelijkvloerse bouwvolume links wordt uitgebreid tot circa 13,6 meter. Hierbij wordt de gelijkvloerse koer verkleind van circa 8,5 m² naar slechts 6 m². Dit wordt ongunstig geadviseerd.
De ideale daglichttoetreding van het gelijkvloerse appartement wordt gehinderd door het uitbreiden van de totale bouwdiepte links tot 13,6 meter. Ook wordt het gelijkvloers opgedeeld doormiddel van een deur tussen de keuken achteraan en een slaap/leefruimte vooraan met een diepte van circa 8 meter. Ook dit heeft een ongunstige invloed op de daglichttoetreding van de verblijfsruimtes. Het uitbreiden van het gelijkvloers dient uitgesloten te worden uit de vergunning en de gelijkvloerse woonentiteit moet als een studio met doorzontypologie voorzien worden.
De badkamer achteraan de eerste verdieping wordt overhangend over de koer uitgebreid. Bovendien wordt hierbij de hoge scheidingsmuur met het achterliggende perceel nog verder vergroot. Dit heeft een ongunstige invloed op de ideale daglichttoetreding van de gelijkvloerse koer. Dit bouwvolume is niet afgestemd op de kenmerkende bebouwing in de omgeving en heeft een ongunstige invloed op de ontpittingsmogelijkheden in de omgeving. Dit is niet aanvaardbaar.
Patriottenstraat nr. 5
Het bouwvolume van het gelijkvloers en specifieke indeling van de gelijkvloerse en eerste verdieping werd niet vergund. Deze huidige toestand heeft een ongunstige invloed op de ideale daglichttoetreding van deze eengezinswoning en is niet aanvaardbaar. Echter vermelden de plannen van de aanvraag dat de gelijkvloerse en eerste verdieping geen onderdeel zijn van de aanvraag. Deze dienen dus uitgesloten te worden uit de vergunning.
Ook het bestaande bouwvolume van de tweede verdieping vooraan dat ingericht is met 2 slaapkamers is onvoldoende kwalitatief, maar maakt geen onderdeel van de aanvraag.
Dakterrassen
Achteraan de tweede verdieping van nr. 3 en achteraan de tweede verdieping van nr. 5 wordt een dakterras aangelegd. Tussen beide terrassen wordt de scheidingsmuur opgehoogd zodat de privacy van beide terrassen voldoende gegarandeerd blijft. Inzake het dakterras van nr. 3 en de wijzigingen aan de scheidingsmuur geen bezwaar.
Het dakterras van nr. 5 wordt perceelsbreed voorzien. Hierdoor zal er echter privacy-hinder ontstaan naar de links aanpalende woning (Patriottenstraat nr. 7). Om de privacy van de aanpalende woning te garanderen dient er een ontoegankelijk groendak met een breedte minimaal 1,9 meter aangelegd te worden. Dit wordt in voorwaarden opgelegd.
Het dakterras van nr. 5 werd volledig van een afdak voorzien. Het bouwvolume van dit afdak heeft een ongunstige invloed op de daglichttoetreding van het terras en is niet in harmonie met de omgeving. Het afdak dient afgebroken te worden.
Visueel-vormelijke elementen
Patriottenstraat nr. 3
De architect verwijst dat de geschilderde arduin hersteld zal worden naar de oorspronkelijke toestand. Deze oorspronkelijke toestand waarnaar verwezen wordt betreft de niet-vergunde toestand van voor 2021 en niet de oorspronkelijke vergunde toestand van het gebouw.
De wijzigingen aan de voorgevel betreffen een verarming van het gevelontwerp ten opzichte van de vergunningsvoorwaarden van 2021. Het uitvoeren van de voorgevel conform de vergunning van 2021 (inclusief de bijhorende voorwaarden) wordt in voorwaarden opgelegd.
Patriottenstraat nr. 5
De voorgevel werd volledig groen geschilderd. Deze kleurstelling houdt geen rekening met de stedelijke context van het gebouw. Het overschilderen van de natuurstenen gevelelementen betreft een verarming van het straatbeeld. Dit wordt ongunstig geadviseerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Patriottenstraat nr. 3
Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval bij de gelijkvloerse entiteit en de entiteit op de eerste verdieping, waardoor deze woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.
In tegenstelling tot de voorwaarden uit de vergunning werd de woonentiteit op de eerste verdieping niet als een studio, maar als een éénslaapkamerappartement ingericht. Dit wordt ongunstig geadviseerd.
De gelijkvloerse woonentiteit wordt voorzien als een mengvorm tussen een éénslaapkamerappartement en een studio. (De slaapkamer en de leefruimte vormen samen 1 doorlopende verblijfsruimte en de keuken en eetruimte vormen samen een doorlopende verblijfsruimte.) Deze indeling is onvoldoende om een aangename woonbeleving te garanderen. Deze woonentiteit met een netto-oppervlakte van 53,3 m² zou (mits verwijderen van de dubbelde deur wel) voldoende groot zijn om als studio gebruikt te kunnen worden.
Patriottenstraat nr. 5
Het bouwvolume en de ruimtelijke indeling van de gelijkvloerse en eerste verdieping voldoen niet aan de voorschriften en de principes van de goede ruimtelijke ordening. Dit wordt ongunstig geadviseerd. Deze delen dienen uitgesloten te worden uit de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van detailhandel naar woonst. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 De parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor dit project dienen er te Patriottenstraat nr. 3 twee overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden. Deze werden niet ingetekend.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorgevel van Patriottenstraat nr. 3 uit te voeren conform de vergunning van 2021 (OMV_2021054672). Dit inclusief de bijhorende voorwaarden van de vergunning:
2. Het uitbreiden van het bouwvolume van de gelijkvloerse verdieping van Patriottenstraat nr. 3 en het verkleinen van de koer wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Het uitbreiden van het bouwvolume van de eerste verdieping van Patriottenstraat nr. 3 en bijhorende wijzigingen aan de scheidingsmuur wordt uitgesloten uit de vergunning.
4. De gelijkvloerse woonentiteit te Patriottenstraat nr. 3 als een studio met doorzontypologie te voorzien door het verwijderen van de dubbele deur tussen de keuken en de leefruimte/slaapkamer.
5. Bij de woonentiteit op de eerste verdieping te Patriottenstraat nr. 3 te voorzien als een studio in overeenstemming met de vergunning uit 2021.
6. Het rioolstelsel gescheiden te voorzien te Patriottenstraat nr. 3 tot aan de straat. Het gescheiden rioolstelsel moet voldoen aan artikel 40 en 41 van de bouwcode.
7. Het gebouw te Patriottenstraat nr. 3 van een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode.
8. Het platte dak van de derde verdieping te Patriottenstraat nr. 3 als een groendak te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.
9. Binnen de gelijkvloerse woonentiteit te patriottenstraat nr. 3 moeten twee overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien worden.
10. Het wijzigen van de voorgevel te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
11. Het bouwvolume en interne indeling van de gelijkvloerse en eerste verdieping te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
12. Het inrichten van slaapkamers ter hoogte van de tweede verdieping te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
13. De luifel boven het dakterras te Patriottenstraat nr. 5 volledig af te breken.
14. De toegangen van de dakterrassen te Patriottenstraat nr. 3 en Patriottenstraat nr. 5 zonder opstand aan te leggen conform 25 van de bouwcode.
15. Links achteraan het dakterras te Patriottenstraat nr. 5 een ontoegankelijk groendak aan te leggen met een breedte van minimaal 1,9 meter (ten opzichte van de perceelgrens) en een diepte van minimaal 2,4 meter.
16. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
17. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 december 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 8 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 5 augustus 2023 |
Verslag GOA | 16 mei 2023 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorgevel van Patriottenstraat nr. 3 uit te voeren conform de vergunning van 2021 (OMV_2021054672). Dit inclusief de bijhorende voorwaarden van de vergunning:
2. Het uitbreiden van het bouwvolume van de gelijkvloerse verdieping van Patriottenstraat nr. 3 en het verkleinen van de koer wordt uitgesloten uit de vergunning.
3. Het uitbreiden van het bouwvolume van de eerste verdieping van Patriottenstraat nr. 3 en bijhorende wijzigingen aan de scheidingsmuur wordt uitgesloten uit de vergunning.
4. De gelijkvloerse woonentiteit te Patriottenstraat nr. 3 als een studio met doorzontypologie te voorzien door het verwijderen van de dubbele deur tussen de keuken en de leefruimte/slaapkamer.
5. Bij de woonentiteit op de eerste verdieping te Patriottenstraat nr. 3 te voorzien als een studio in overeenstemming met de vergunning uit 2021.
6. Het rioolstelsel gescheiden te voorzien te Patriottenstraat nr. 3 tot aan de straat. Het gescheiden rioolstelsel moet voldoen aan artikel 40 en 41 van de bouwcode.
7. Het gebouw te Patriottenstraat nr. 3 van een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode.
8. Het platte dak van de derde verdieping te Patriottenstraat nr. 3 als een groendak te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.
9. Binnen de gelijkvloerse woonentiteit te patriottenstraat nr. 3 moeten twee overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien worden.
10. Het wijzigen van de voorgevel te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
11. Het bouwvolume en interne indeling van de gelijkvloerse en eerste verdieping te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
12. Het inrichten van slaapkamers ter hoogte van de tweede verdieping te Patriottenstraat nr. 5 wordt uitgesloten uit de vergunning.
13. De luifel boven het dakterras te Patriottenstraat nr. 5 volledig af te breken.
14. De toegangen van de dakterrassen te Patriottenstraat nr. 3 en Patriottenstraat nr. 5 zonder opstand aan te leggen conform 25 van de bouwcode.
15. Links achteraan het dakterras te Patriottenstraat nr. 5 een ontoegankelijk groendak aan te leggen met een breedte van minimaal 1,9 meter (ten opzichte van de perceelgrens) en een diepte van minimaal 2,4 meter.
16. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
17. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.