Terug
Gepubliceerd op 30/05/2023

2023_CBS_03420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023027700. Falconplein 40. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023027700. Falconplein 40. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03420 - Omgevingsvergunning - OMV_2023027700. Falconplein 40. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023027700

Gegevens van de aanvrager:

VZW Breaking Chains Network met als adres Waterloose Steenweg 45 te 1640 Sint-Genesius-Rode

Ligging van het project:

Falconplein 40 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 540B

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie detailhandel naar reca

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/3973;

-          24/02/2006: vergunning (545#1140) voor het verbouwen van een woning tot appartementen.

 

Vergunde toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;
  • gelijkvloerse functie detailhandel;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een zadeldak; 
  • perceel volledig bebouwd op de gelijkvloerse verdieping;
  • entresol over drie bouwlagen aan de rechterzijde tot achteraan het perceel;

-          gevelafwerking:

  • gevelpleister lichtgrijs geschilderd;
  • buitenschrijnwerk aluminium wit.

 

Bestaande toestand

-          gevelafwerking:

  • cementering zandkleurig en bruin geschilderd;
  • buitenschrijnwerk aluminium zwart en wit.

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;
  • gelijkvloerse functie reca;

-          gevelafwerking:

  • cementering zandkleurig en bruin geschilderd;
  • buitenschrijnwerk aluminium zwart en wit;
  • zonneluifel aan de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Oost

18 april 2023

26 april 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

18 april 2023

2 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 april 2023

25 april 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

18 april 2023

28 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 26 Afvalverzameling

Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is.

Er is geen afvalberging met verluchting voorzien.

  • Artikel 27 Open ruimte

Bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Deze 20 % dient zich te bevinden in de zone voor zij-, achtertuinen en binnenplaatsen.

Het perceel blijft volledig bebouwd.

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen

Er worden geen autostalplaatsen voorzien

  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders

Horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

Het is niet duidelijk of vetafscheiders voorzien zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In toepassing van artikel 27 van de bouwcode dient de open ruimte op het perceel bij een functiewijziging minimaal 20 % van de perceelsoppervlakte te bedragen. Er wordt geen open ruimte voorzien. Het perceel is echter klein en ondiep. Een eventuele open ruimte zou geen enkele verblijfskwaliteit hebben. Voor het ontbreken van een open ruimte kan volgens artikel 3 van de bouwcode in alle redelijkheid een afwijking toegestaan worden op artikel 27.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften.

 

Gezien de gelijkvloerse functiewijziging van handel naar reca werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie (OS/BI). Dit advies is gunstig omwille van de ligging ervan in de strategische horecakern Schipperskwartier-Koepoortbrug. In deze zones wordt er gestreefd wordt naar een clustering van reca om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijfstijd van de bezoekers te verhogen.

 

Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke aspecten

Aan de stedelijke dienst Monumentenzorg werd advies gevraagd omdat de aanvraag gelegen is in CHE-gebied en is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed als ‘neoclassicistisch burgerhuis’. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in dergelijk gebied dient immers onderworpen te worden aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Zij geven een gunstig advies voor de gevelwijziging op het gelijkvloers. Tegelijk merken ze op dat de bovenliggende verdiepingen ook gewijzigd zijn en die wijzigingen zijn vanuit erfgoedoogpunt niet wenselijk.

 

Het advies leest als volgt:

“Het burgerhuis dat dateert van eind 19de-eeuw werd op het gelijkvloers oorspronkelijk voorzien van een pleisterwerk bossage op een hardstenen plint.

Deze werd later verbouwd tot handelsruimte en voorzien van een typerende begin 20ste-eeuwse houten winkelpui met tegen de rechterperceelgrens een aparte toegangsdeur tot de bovenliggende woongelegenheden.

Een variant op deze houten winkelpui werd vergund op 24/02/2006 (20053975). Een houten pui met een wit aluminium uitstalraam en houten toegangsdeuren. De gevelafwerking werd vergund in een licht grijze gevelpleister met wit aluminium schrijnwerk en een geschilderde kroonlijst met erker in hout.

Enkel het schrijnwerk werd uitgevoerd conform de vergunde toestand. De houten pui werd verwijderd en vervangen door aluminium schrijnwerk in antraciet. De bepleisterde bovengevel werd geschilderd in een bruintint en de cementmolures werden wit geschilderd.

De voorgevel is visueel opgedeeld door middel van de bestaande cementering in zandkleur op de gelijkvloerse verdieping. De hardstenen gevelplint werd gesupprimeerd. 

 

Voorliggende aanvraag handelt over het behoud van het bestaande geveluitzicht, het plaatsen van een zonneluifel en het wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping.

Voor het wijzigen van het schrijnwerk naar antracietkleurig aluminium, het plaatsen van een zonneluifel en het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping is geen bezwaar vanuit oogpunt monumentenzorg.

Geen gunstig advies wordt verleend voor het wijzigen van de voorgevel en de visuele opdeling door de uitvoering in zandkleurige cementering. De volledige gevelafwerking met uitzondering van de pui dient conform de verleende vergunning in 2006 uitgevoerd te worden, namelijk vlak bepleisterd en geschilderd in een lichte kleurstelling op een hardstenen plint.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies gevolgd. Alle handelingen aan de voorgevel met uitzondering van deze aan de gelijkvloerse gevelpui worden daarom expliciet uitgesloten van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Zoals aangegeven in de toetsing aan de regelgeving is de aanvraag op enkele punten strijdig met de bouwcode. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan en zullen in voorwaarde worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers naar reca. Voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Laden en lossen moet gebeuren op laad- en loszones in de omgeving.

2. Alle handelingen met betrekking tot de voorgevel, met uitzondering van de gelijkvloerse gevelpui, worden uitgesloten van vergunning.

3. Er moet een afvalberging met verluchting voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.

4. Er moet een vetafscheider voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

18 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 september 2023

Verslag GOA

19 mei 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Laden en lossen moet gebeuren op laad- en loszones in de omgeving.

2. Alle handelingen met betrekking tot de voorgevel, met uitzondering van de gelijkvloerse gevelpui, worden uitgesloten van vergunning.

3. Er moet een afvalberging met verluchting voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.

4. Er moet een vetafscheider voorzien worden, conform de bepalingen van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.