Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022172246 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Yannick De Wael met als adres Vloeyenbergdreef 22b te 2970 Schilde |
Ligging van het project: | Italiëlei 33 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1301C7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Bouwen van een nieuwe meergezinswoning na sloopwerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/01/2016: weigering (20152411) voor het bouwen van een appartementsgebouw;
- bouwovertreding (2015719);
- 04/04/1953: toelating (18#30780) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande meergezinswoning;
- bouwen van een nieuwe meergezinswoning;
- wijzigen van de scheimuren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 16 maart 2023 | 17 maart 2023 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 16 maart 2023 | 3 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal | 16 maart 2023 | 4 mei 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 16 maart 2023 | 22 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 maart 2023 | 23 maart 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 16 maart 2023 | 16 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 16 maart 2023 | 21 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 16 maart 2023 | 23 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- Artikel 1.7.1 open ruimte, tuinen en terrassen:
Volgens de meting op het plan van de gelijkvloerse verdieping heeft de voorziene open ruimte een oppervlakte die kleiner is dan 20 % van de perceeloppervlakte. Voor een perceelsoppervlakte van 86 m2 dient een open ruimte voorzien te worden van minstens 17,2 m2.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Het is onduidelijk of de ingetekende lift voldoet aan de normering. Liften in een afgesloten koker moeten minstens liften zijn van het type 2 zoals omschreven in de EN 81-70. Daarnaast is het onduidelijk of de bediening van de lift aan de buitenzijde voorzien wordt conform de voorschriften. De branddeuren die voor de liftdeuren geplaatst worden dienen ook te voldoen aan de voorschriften omtrent toegankelijkheid, dit is nu niet het geval;
De deuren naar de gemeenschappelijke fietsenstalling voldoen niet. Bij manueel te bedienen deuren moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de deur, het draaivlak van de deur raken en moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de duwzijde van de deur, het gesloten deurvlak raken. Ook de branddeuren voor de lift voldoen niet aan dit voorschrift.
Verschillende deuren, zoals de branddeuren voor de lift, zijn niet voorzien van voldoende wand- en vloerbreedte naast de deur.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De lichtdoorlatende oppervlaktes van de ramen die voorzien worden voor de slaapkamers ter hoogte van de achtergevel op de 2de, 3de, 4de, 5de en 6de verdieping zijn te klein (1,04 m2);
Er wordt geen 20 % open ruimte voorzien op het perceel;
Er worden geen autostalplaatsen voorzien;
De inhoud van de septische put is te klein. Voor 13 gebruiksequivalenten dient een put met minimale inhoud van 4175 l voorzien te worden.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans onder toekomstig (2050) klimaat.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijking van de voorschriften
De voorziene open ruimte bedraagt slechts 16,3 m² ipv 17,2 m². Mogelijk werd er bij de berekening geen rekening gehouden met de oppervlakte ingenomen door de halve scheidsmuren. Gezien het een klein perceel betreft en het minimale verschil kan een afwijking worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De Italiëlei wordt gekenmerkt door hoofdzakelijk meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De beoogde meergezinswoning met 6 entiteiten is dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.
In het verleden was er op het gelijkvloers een handelspand. Het betreft hier geen strategische locatie dus vanuit de dienst OS/BI is er geen bezwaar op het supprimeren van deze functie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het nieuwbouwvolume sluit aan bij de gebouwentypologie van de omgeving. Door het voorzien van een woonprogramma met 6 entiteiten wordt de draagkracht van de site niet overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
Voor de nieuwe gevelafwerking wordt een grijze gevelsteen voorgesteld. Onder en boven de ramen worden prefab betonnen gevelelementen voorzien. Ook de gelijkvloerse pui wordt voorzien in prefab betonnen elementen. Het aluminium buitenschrijnwerk wordt net als de borstweringen voorzien in een brons-beige kleur.
Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en -geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de oppervlakte van de appartementen: - 4 studio’s/appartementen < 60 m² met parkeernorm 1,05 = 4,2 - 2 appartementen tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2 = 2,4
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.
In de laatst vergunde toestand zijn er 3 appartementen met een handelsgelijkvloers. De parkeerbehoefte van het gebouw dat gesloopt wordt is 3. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 3
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 3 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de appartementen en studio’s moeten 13 fietsenstallingen voorzien worden:
- 1 appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3
- 5 appartementen met 1 slaapkamer : 5 x 2 = 10
In de kelder wordt een fietsenstalling voor 15 fietsen ingericht. Deze is bereikbaar via een trap met fietsgoot.
De ruimte tussen deur en trap is zowel onderaan als bovenaan de trap te beperkt om een fiets te zetten en de deur te openen. Deze deuren naar de fietsenstalling moeten hierom automatisch open gaan, wat in voorwaarde zal worden opgelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Zoals opgemerkt in de toetsing aan de regelgeving voldoet de aanvraag op enkele punten niet aan de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Zo is het onduidelijk of de lift van het type 2 is, zoals omschreven in de EN 81-70. Verder werd opgemerkt dat de branddeuren voor de lift te diep in het vlak staan, komende vanuit de lift en dat hier eveneens komende vanuit de lift geen vrije en vlakke vloerbreedte aanwezig is. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd dat ook de branddeuren voor de lift automatisch zullen moeten open gaan.
De ramen van de slaapkamers achteraan staan niet in verhouding tot de oppervlaktes van ruimtes waardoor deze mogelijk niet voldoende daglicht ontvangen. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd de ramen 15 cm breder uit te voeren.
De septische put is ondergedimensioneerd. In voorwaarde wordt opgelegd een septische put te voorzien voor 13 gebruiksequivalenten wat overeenkomt met een inhoud van 4175 liter.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van de Vlaamse Waterweg moeten strikt worden nagekomen.
3. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van Fluvius moet worden nagekomen.
4. Onder en bovenaan de trap naar de kelder/fietsenstalling moet een automatische deur worden voorzien.
5. De lift moet conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid van het type 2, zijn zoals omschreven in de EN81-70.
6. De branddeuren voor de lift moeten op elke verdieping i.f.v. toegankelijkheid automatisch open gaan.
7. De ramen van de slaapkamers achteraan op de 2de, 3de, 4de, 5de en 6de verdieping moeten 15 cm breder worden uitgevoerd.
8. Er moet een septische put worden voorzien met een inhoud van 4175 liter.
9. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 januari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | 27 maart 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 25 april 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 september 2023 |
Verslag GOA | 19 mei 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 maart 2023 | 25 april 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van de Vlaamse Waterweg moeten strikt worden nagekomen.
3. De voorwaarden in het bijgevoegde advies van Fluvius moet worden nagekomen.
4. Onder en bovenaan de trap naar de kelder/fietsenstalling moet een automatische deur worden voorzien.
5. De lift moet conform de bepalingen van de verordening toegankelijkheid van het type 2, zijn zoals omschreven in de EN81-70.
6. De branddeuren voor de lift moeten op elke verdieping i.f.v. toegankelijkheid automatisch open gaan.
7. De ramen van de slaapkamers achteraan op de 2de, 3de, 4de, 5de en 6de verdieping moeten 15 cm breder worden uitgevoerd.
8. Er moet een septische put worden voorzien met een inhoud van 4175 liter.
9. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.