Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05259 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruispunt Julius De Geyterstraat - VII-de Olympiadelaan. Fietscomfort verkeerslichten. Rechtsaf voor rood. SWOU12693 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05259 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruispunt Julius De Geyterstraat - VII-de Olympiadelaan. Fietscomfort verkeerslichten. Rechtsaf voor rood. SWOU12693 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_05259 - Districten Antwerpen en Wilrijk. Kruispunt Julius De Geyterstraat - VII-de Olympiadelaan. Fietscomfort verkeerslichten. Rechtsaf voor rood. SWOU12693 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Onderzoek rechtsaf voor roodGoedkeuring college5 juni 20204900
Definitief ontwerpGoedkeuring district Antwerpen
Goedkeuring district Wilrijk
5 december 2022
26 juni 2023
605
125

Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht. Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligst en comfortabelst is voor de fietser. Stad Antwerpen wil dit principe “rechtsaf voor rood” dan ook zoveel mogelijk toepassen.

Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4900) besliste het college om een aantal projecten “rechtsaf voor rood” verder uit te werken, waaronder het kruispunt Julius De Geyterstraat- VII-de Olympiadelaan. 
Op 5 december 2022 (jaarnummer 605) keurde het districtscollege Antwerpen het definitief ontwerp goed.
Op 26 juni 2023 (jaarnummer 125) keurde het districtscollege Wilrijk het definitief ontwerp niet goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

 In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.

 De VIIde-Olympiadelaan is een bovenlokale weg. De Julius De Geyterstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.

Argumentatie

Aan het kruispunt VIIde-Olympiadelaan - Julius De Geyterstraat wordt aan de noordzijde van het kruispunt een bypass voor fietsers gecreëerd, zodat ze vóór het verkeerslicht de Julius De Geyterstraat in kunnen rijden en dus niet onnodig moeten wachten. Er wordt een veilige inweefzone voorzien, zodat fietsers zich veilig kunnen mengen in het verkeer. 

Aan de zuidzijde van het kruispunt wordt het fietspad verder doorgetrokken tot aan het fietslicht. Mits implementatie van een signalisatiebord vrij rechtdoor voor fietsers (B23) ter hoogte van het driekleurige verkeerslicht, kunnen fietsers zo verder doorrijden en zich opstellen ter hoogte van het fietslicht om verder rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan. Dit geeft deze fietsers, die tegelijk groen hebben met recht doorgaand en rechts afslaand autoverkeer een ruimtelijke voorsprong bij begin groen, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.

Met de nieuwe verkeerslichtenregeling voor dit kruispunt die geïmplementeerd zal worden binnen het project van de verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC), worden ook de fietsopstelstroken in de De Bruynlaan en de VIIde-Olympiadelaan verwijderd, waardoor conflicten tussen linksafslaande fietsers en rechtdoorgaand verkeer vermeden worden. De nieuwe verkeerslichtenregeling en de uitvoering van de infrastructurele wijziging zullen op elkaar afgestemd worden.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Niet goedkeuring district Wilrijk

Het districtscollege Wilrijk gaat niet akkoord met de principes die door dit ontwerp in voege zouden gaan op het grondgebied van het district Wilrijk. Vandaar blijft het district bij haar principieel standpunt om geen rechtsaf of rechtdoor bij rood op Wilrijkse grondgebied te introduceren. Dit omwille van een uniforme omgang met de wegcode en de leesbaarheid van de wegen te kunnen blijven garanderen. Welk nog meer geldt vanuit een educatief en pedagogisch perspectief, zeker gelet op het feit dat desbetreffend kruispunt dicht bij een schoolomgeving gelegen is, waardoor het college van het district Wilrijk van oordeel is dat dergelijke situatie (die maar uitzonderlijk wordt ingericht en dus onbekend is voor nagenoeg alle weggebruikers) net tot gevolg zou hebben dat dit meer verwarring bij kinderen en jongeren zou veroorzaken en dus de verkeersveiligheid net niet ten goede zou komen.

  • Het district Wilrijk gaf een ongunstig advies voor het voorliggende ontwerp, omdat er ook gebruikt wordt gemaakt van het verkeersbord B23 (vrij rechtdoor voor fietsers).
    Binnen het ontwerp en de beschikbare ruimte was het niet mogelijk het verkeerslicht links van het fietspad te plaatsen, waardoor het gebruik van het verkeersbord B23 vermeden zou kunnen worden. Fietsers en auto’s krijgen op de as VIIe Olympiadelaan immers samen groen. Een conflictvrije regeling zou de wachttijden voor fietsers, wagens en het openbaar vervoer te hoog doen oplopen.
    Het is daarom veiliger om fietsers reeds tot aan het fietslicht op de hoek van het kruispunt te kunnen laten verder rijden bij rood. Op die manier hebben wachtende fietsers een ruimtelijke voorstart wanneer ze samen met het autoverkeer groen krijgen. Op deze manier worden conflicten tussen rechtsafslaande (vracht)wagens en rechtdoorgaande fietsers in de mate van het mogelijke beperkt.
    Voor deze locatie past het gebruik van het verkeersbord B23 binnen de stadsbrede visie. Waar er geen andere ruimtelijke mogelijkheden zijn, het zónder gebruik van het verkeersbord eerder een ‘absurde’ situatie oplevert voor fietsers en wanneer het een situatie betreft waar de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt, wil de stad  Antwerpen het gebruik van het verkeersbord B22/B23 bekijken.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2300/5153000000/224/2LMS010402M01862/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M01862 - SWOU12693 Julius De Geyterstraat, VIIde-Olympiadelaan (rechtsaf voor rood)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp voor rechtsaf voor rood, kruispunt Julius De Geyterstraat - VIIde- Olympiadelaan - De Bruynlaan, districten Antwerpen en Wilrijk, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221019_12693_BT_NT.pdf
  • 20221124_12693_ 500 B23 1-1.pdf
  • 20221122_planB23_12693_sign.pdf
  • 20221124_12693_ 250 mark 1-1.pdf
  • 20221019_12693_BT_NT_districtsgrens.pdf