Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Onderzoek rechtsaf voor rood | Goedkeuring college | 5 juni 2020 | 4900 |
Definitief ontwerp | Goedkeuring district Antwerpen Goedkeuring district Wilrijk | 5 december 2022 26 juni 2023 | 605 125 |
Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht. Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligst en comfortabelst is voor de fietser. Stad Antwerpen wil dit principe “rechtsaf voor rood” dan ook zoveel mogelijk toepassen.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4900) besliste het college om een aantal projecten “rechtsaf voor rood” verder uit te werken, waaronder het kruispunt Julius De Geyterstraat- VII-de Olympiadelaan.
Op 5 december 2022 (jaarnummer 605) keurde het districtscollege Antwerpen het definitief ontwerp goed.
Op 26 juni 2023 (jaarnummer 125) keurde het districtscollege Wilrijk het definitief ontwerp niet goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De VIIde-Olympiadelaan is een bovenlokale weg. De Julius De Geyterstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.
Aan het kruispunt VIIde-Olympiadelaan - Julius De Geyterstraat wordt aan de noordzijde van het kruispunt een bypass voor fietsers gecreëerd, zodat ze vóór het verkeerslicht de Julius De Geyterstraat in kunnen rijden en dus niet onnodig moeten wachten. Er wordt een veilige inweefzone voorzien, zodat fietsers zich veilig kunnen mengen in het verkeer.
Aan de zuidzijde van het kruispunt wordt het fietspad verder doorgetrokken tot aan het fietslicht. Mits implementatie van een signalisatiebord vrij rechtdoor voor fietsers (B23) ter hoogte van het driekleurige verkeerslicht, kunnen fietsers zo verder doorrijden en zich opstellen ter hoogte van het fietslicht om verder rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan. Dit geeft deze fietsers, die tegelijk groen hebben met recht doorgaand en rechts afslaand autoverkeer een ruimtelijke voorsprong bij begin groen, waardoor de verkeersveiligheid toeneemt.
Met de nieuwe verkeerslichtenregeling voor dit kruispunt die geïmplementeerd zal worden binnen het project van de verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC), worden ook de fietsopstelstroken in de De Bruynlaan en de VIIde-Olympiadelaan verwijderd, waardoor conflicten tussen linksafslaande fietsers en rechtdoorgaand verkeer vermeden worden. De nieuwe verkeerslichtenregeling en de uitvoering van de infrastructurele wijziging zullen op elkaar afgestemd worden.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Niet goedkeuring district Wilrijk
Het districtscollege Wilrijk gaat niet akkoord met de principes die door dit ontwerp in voege zouden gaan op het grondgebied van het district Wilrijk. Vandaar blijft het district bij haar principieel standpunt om geen rechtsaf of rechtdoor bij rood op Wilrijkse grondgebied te introduceren. Dit omwille van een uniforme omgang met de wegcode en de leesbaarheid van de wegen te kunnen blijven garanderen. Welk nog meer geldt vanuit een educatief en pedagogisch perspectief, zeker gelet op het feit dat desbetreffend kruispunt dicht bij een schoolomgeving gelegen is, waardoor het college van het district Wilrijk van oordeel is dat dergelijke situatie (die maar uitzonderlijk wordt ingericht en dus onbekend is voor nagenoeg alle weggebruikers) net tot gevolg zou hebben dat dit meer verwarring bij kinderen en jongeren zou veroorzaken en dus de verkeersveiligheid net niet ten goede zou komen.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2300/5153000000/224/2LMS010402M01862/2SA020200.
Het college keurt het definitief ontwerp voor rechtsaf voor rood, kruispunt Julius De Geyterstraat - VIIde- Olympiadelaan - De Bruynlaan, districten Antwerpen en Wilrijk, goed.