Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05223 - Bestek GAC_2022_02181. Raamovereenkomst voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05223 - Bestek GAC_2022_02181. Raamovereenkomst voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_05223 - Bestek GAC_2022_02181. Raamovereenkomst voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De aanstelling van een veiligheidscoördinator op bouwplaatsen is een wettelijke verplichting wanneer werken op eenzelfde werf gelijktijdig of achtereenvolgens worden uitgevoerd door twee of meerdere aannemers. Om aan deze verplichting te voldoen, wenst de stad Antwerpen de raamovereenkomst GAC_2022_02181 uit te schrijven.

Deze raamovereenkomst is de vernieuwing van de bestaande raamovereenkomst GAC_2018_00557, welke ten einde liep op 29 juni 2023.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

Selectiecriterium 1:

De inschrijver stelt voor wie hij voor de uitvoering van de opdracht inzet. Hierbij moet het team minimaal voldoen aan volgende eisen:

1. Elk teamlid dient cumulatief in het bezit te zijn van een diploma/getuigschrift/certificaat van volgende vormingen:

  • industrieel ingenieur, burgerlijk ingenieur of (burgerlijk ingenieur-)architect en;
  • preventieadviseur niveau 1 en;
  • aanvullende vorming veiligheidscoördinator A of B.

2. Minstens 1 teamlid moet bovendien bijkomend minimum 10 jaar professionele ervaring hebben in de bouwwereld. Deze persoon beschikt ook minimaal over de kwalificaties zoals vermeld in de artikels 56, 57, 58 en 59 van het koninklijk besluit van 25 januari 2001 betreffende tijdelijke of mobiele werkplaatsen.

3. Het team dient minimaal uit 2 personen te bestaan.

Selectiecriterium 2:

De inschrijver moet 1 relevante en gelijkwaardige referentie voorleggen per klasse (zie verder in bestek: 7 klassen) betreffende opdrachten uitgevoerd of in uitvoering tijdens de laatste drie jaar in binnen- of buitenland, met inbegrip van:

  • Indien de werken reeds werden uitgevoerd: de processen-verbaal van de opleveringen.
  • Indien de werken nog in uitvoering zijn: een verklaring van de opdrachtgever waarin wordt afgebakend welke concrete prestaties werden verricht en waaruit de correcte betrokkenheid als veiligheidscoördinator blijkt (verklaring van de opdrachtgever).

In totaal dienen er dus 7 referentieprojecten toegevoegd te worden met of een proces-verbaal van oplevering, of een verklaring van de opdrachtgever.

De referentieprojecten moeten, teneinde aan de kwalitatieve selectievereisten te voldoen, zowel naar inhoud (d.i. veiligheidscoördinatie) als naar omvang (d.i. budget) als gelijkwaardig aan onderhavige opdracht kunnen worden beschouwd. Als een referentieproject betrekking heeft op werken die nog in uitvoering zijn, moeten de reeds uitgevoerde prestaties aan de voormelde eisen inzake inhoud, omvang en gelijkwaardigheid voldoen.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met het gunningscriterium 'Prijs'.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02181 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator, goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor het aanstellen van een veiligheidscoördinator


budgetplaats: alles startend met 532
budgetpositie: 613, 221, 220, 260
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700

met orderbons



Bijlagen

  • 02181_bestek.pdf
  • 02181_bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02181_inventaris.xlsx