Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05186 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028088. Heistraat 240. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05186 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028088. Heistraat 240. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_05186 - Omgevingsvergunning - OMV_2023028088. Heistraat 240. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023028088

Gegevens van de aanvrager:

de heer Vincent De Clippele met als adres Heistraat 240 te 2610 Wilrijk

Ligging van het project:

Heistraat 240 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie B nr. 189T10

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van verharding en het plaatsen van een tuinberging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/05/2003: vergunning (222#14947) voor het bouwen van een openluchtzwembad.

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/11588.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met zadeldak; 
  • bouwdiepte circa 9,6 m tot circa 14,6 m;
  • kroonlijsthoogte circa 4,6 m;

-          inrichting:

  • terras aansluitend aan de woning;
  • zwembad.

 

Bestaande toestand

-          verharding uitgebreid;

-          tuinberging geplaatst.

 

Nieuwe toestand

-          functie en bouwvolume: 

  • conform vergunde toestand;

-          inrichting:

  • slopen van de bestaande tuinberging;
  • oprichten van een tuinberging met een grootte van circa 7,3 m op circa 4,5 m;
  • uitbreiden van het terras.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande tuinberging;

-          oprichten van een tuinberging;

-          uitbreiden van het terras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone a voor woningen en zone voor privaat groen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          Artikel 7 Zone voor privaat groen, Hoofdstuk II Bebouwingsvoorschriften, 1. – Bebouwing: Alle constructies zijn verboden. Er wordt een tuinberging geplaatst in de tuin.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt. 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

  

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het plaatsen van een tuinberging met overdekt winterras na sloop van een niet vergund tuinhuis. De tuinberging met een oppervlakte van 32,8 m² wordt op 1 meter van de linker perceelgrens met huisnummer 244 geplaatst. Verder wenst een uitbreiding van de eerder vergunde verhardingen te regulariseren, een uitbreiding van het terras en de gewijzigde inplanting en verharding rondom het zwembad.

 De aanvraag wijkt echter af van het bijzonder plan van aanleg artikel 3 Heistraat en omgeving zone A voor woningen – artikel 7 zone voor privaat groen waar dat staat dat alle constructies verboden. Aangezien de gezamenlijke constructies in de tuin meer dan 80 m² bedragen, wordt er een Omgevingsvergunning aangevraagd en wordt er voor de afwijking op het bijzonder plan van aanleg een openbaar onderzoek gehouden.

 

De bouwheer vraag hiervoor een afwijking aan als volgt:

De zone waar de tuinconstructie wordt voorzien, is volgens het BPA ingekleurd als ‘privaat groen’. Het perceel heeft een totaaloppervlakte van 2552 m2 en een zeer grote diepte van 107.4 m. Het betreft dus een zeer groot perceel, waarbij de gevraagde constructie en bebouwing in verhouding staat tot de grond- en tuinoppervlakte. We vragen daarom voor deze constructie een afwijking van de voorschriften BPA ‘zone privatief groen’ ons inziens is dit verenigbaar met de beschikbare ruimte . We zien eveneens in de onmiddellijke omgeving en bij de aanpalende percelen dat er zich ook diverse andere constructies bevinden in deze zone voor privaat groen, zoals garages/tuinbergingen/zwembaden).

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is de plaatsing van een tuinberging in deze context te verantwoorden. Het betreffen inderdaad zeer diepe percelen met grote tuinzones waardoor een constructie van deze relatief beperkte omvang in de tuinzone te verantwoorden is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken situeren zich aan de achterzijde van de woning waardoor dit geen impact heeft in het straatbeeld.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het erfgoedobject, ’rij stadswoningen’ Heistraat 240, onder object ID 11588, staat vermeld dat het erfgoedobject geen erfgoedwaarde meer heeft.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

11 mei 2023

Start openbaar onderzoek

24 mei 2023

Einde openbaar onderzoek

22 juni 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 november 2023

Verslag GOA

14 juli 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 mei 2023

22 juni 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens het openbaar onderzoek werd er 1 bezwaarschrift ingediend dat zich laat samenvatten als volgt:

  1. Fijnstof: Het feit echter dat er voorzien wordt in een haard met een schouw die tot net geen 4 meter hoog is, dit valt mijns inziens niet te rijmen met de functie berging. Indien er toch voorzien dient te worden in een verwarmingswijze zijn er in deze tijd vele andere opties, het verbranden van hout levert fijn stof op in de gehele omgeving en in het bijzonder voor de aangrenzende percelen. Het zou immers vreemd zijn dat Europa met de recente ecodesign regelgeving voor haarden en kachels allerlei eisen oplegt om het fijn stof terug te dringen en dat er hier toelating wordt gegeven voor een klassieke open haard die een minimum aan rendement levert en een maximum aan fijn stof.

Beoordeling: vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat de plaatsing van de schouw voldoet aan artikel 35 van de bouwcode en de hinder van de open haard naar de omgeving eerder beperkt zal zijn. De haard zal immers privaat en eerder sporadisch worden gebruikt. Bovendien wordt het tuinhuis met winterterras centraal in de tuinzone geplaatst en op 1 meter van de perceelgrens met palend hieraan op het aangrenzend perceel garageboxen. Uiteraard zal er voor het type en de plaatsing van de haard moeten worden voldaan aan mogelijke andere wetgeving die buiten het stedenbouwkundig luik vallen. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.