Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05159 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050612. Micheletstraat 25-29. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05159 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050612. Micheletstraat 25-29. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05159 - Omgevingsvergunning - OMV_2023050612. Micheletstraat 25-29. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023050612

Gegevens van de aanvrager:

NV BEMALO met als adres Blancefloerlaan 50 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Micheletstraat 25-29 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nrs. 880L, 880M en 880N

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en renoveren van een meergezinswoning met 18 wooneenheden en ondergrondse parking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/03/1974: vergunning (18#56113) voor een flatgebouw.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 18 zelfstandige wooneenheden;

  • type woning (complementaire functie);

-          bouwvolume:

  • pand in open bebouwing met 3 bouwlagen onder plat dak;
  • ondergrondse bouwlaag ingericht als parking, inrit zijde Micheletstraat;
  • kroonlijsthoogte 9 m;
  • voetafdruk 13 op 50 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel in bruine gevelsteen en witte fasal platen;
  • buitenschrijnwerk (inclusief sandwichpanelen) en balustrade in natuurkleurig aluminium;
  • plint, uitkragende terrassen en detaillering in beton.

 

Bestaande toestand

-          functie en aantal wooneenheden conform vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • aangepaste vormgeving technische bouwlaag;
  • aantal bouwlagen, kroonlijsthoogte en voetafdruk ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • gewijzigde raamindeling en balustrades;
  • overige materialen conform vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie en aantal wooneenheden conform vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • aantal bouwlagen en kroonlijsthoogte ongewijzigd;
  • voetafdruk 13,5 op 50,5 m;

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen met detaillering in vierkante rode tegels;
  • overige materialen ongewijzigd.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevelafwerking (materialen en raamindeling);

-          isoleren van de gevels en het dak;

-          aanpassen van de technische daklaag;

-          doorvoeren van constructieve wijzigingen aan interieur en gevels.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

6 juni 2023

14 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

6 juni 2023

28 juni 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

6 juni 2023

13 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 10:
    Conform artikel 10 van het toepassingsgebied moet minstens 1 toegangspad heraangelegd worden conform de normbepalingen vastgelegd in de verordening. Echter wordt bij de toegangspaden naar de wooneenheden onvoldoende rekening gehouden met de overbrugging van de niveauverschillen (artikels 18; 19 en 20);
  • artikel 18:
    De toegangspaden tot de wooneenheden worden heraangelegd waarbij de overbrugging van het niveauverschil herzien wordt. Aan de zijde van de Micheletstraat wordt deze overbrugd door een helling, aan de zijde Victor Hugostraat door een trap. Gezien het niveauverschil groter is dan 18 cm dient echter aan beide straten een combinatie tussen trap en helling, helling en lift of lift en trap voorzien te worden;
  • artikel 19:
    De nieuwe helling aan de zijde Micheletstraat heeft een hellingspercentage van 6% en strekt zich uit over een afstand van 9 m. Echter wordt op de plannen vermeld dat de helling slechts 50 cm overbrugd. Het is dan ook niet duidelijk of de lengte van de helling foutief werd opgetekend, of dat het niveauverschil niet correct benoemd werd. Het hellingspercentage zal voorzien moeten worden conform de richtlijnen van dit artikel.
    Bovendien zal de nieuwe helling voorzien moeten worden van een afrijdbeveiliging, leuningen en een vrije en vlakke draaicirkel aan het begin en het einde van de helling.
    Tussen de nieuwe helling en de toegangsdeuren tot het gebouw worden bijkomende hellingen voorzien. Deze hellingen moeten voorzien worden conform de voorschriften van dit artikel;
  • artikel 20:
    De trap ter hoogte van de Victor Hugostraat werd niet voorzien van een trapleuning conform de voorschriften van dit artikel;
  • artikel 27:
    De kelder wordt heringericht. Echter wordt geen nieuwe aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte: De toegangspaden moeten beperkt blijven tot een maximumbreedte van 1,50 m;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: Er wordt een fietsenstalling ingericht met een dubbel systeem in de ondergrondse parking. Niet alle fietsen kunnen gebruik maken van een dubbel systeem.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Provincie Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie. Zij hebben geen bezwaar tegen de aanvraag.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar. De bestaande vergunde meergezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De schaal van het bestaande vergunde meergezinsgebouw blijft ongewijzigd. De drie uitgesproken inkomgehelen worden gesupprimeerd. Enkel de luifels boven de inkomdeuren blijven behouden.

 

De toegangspaden worden heraangelegd in een meer organische vormgeving waardoor er plaatselijke verbredingen ontstaan en waardoor de verharde oppervlakte toeneemt ten opzichte van de vergunde situatie. Conform artikel 27 van de bouwcode moeten toegangspaden beperkt blijven tot een maximumbreedte van 1,50 m. De organische vormgeving met plaatselijke verbredingen creëert echter ruimte voor ontmoeting en verpozing voor de bewoners en ruimte voor het stallen van fietsen voor bezoekers. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking worden toegestaan.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gewijzigde gevelbeeld is een moderne interpretatie van de bestaande geleding. Er wordt een rode baksteen gebruikt, naar analogie van de achterliggende wijk. De terrassen en kroonlijst in de zuidgevel worden bekleed met uitgewassen architectonisch beton in combinatie met een borstwering in staal. De inkomgehelen aan de noordzijde en de dieper liggende raamgehelen aan de zuidzijde worden afgewerkt met terracottategels als accent. De visueel-vormelijke inpassing is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag omvat een herindeling van de appartementen. In de bestaande toestand zijn er achttien identieke appartementen aanwezig met twee slaapkamers. Zes van de achttien appartementen worden omgevormd tot drie drieslaapkamerappartementen en drie éénslaapkamerappartementen. Dit geeft een gevarieerder aanbod aan wooneenheden binnen het meergezinsgebouw. Deze ingreep wordt geapprecieerd.

 

De aanvraag voldoet niet volledig aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid en moet hiermee in overeenstemming gebracht worden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Fietsvoorzieningen:

Het advies van de stedelijke dienst mobiliteit omvat volgende opmerking met betrekking tot de fietsenstalling: “In de bestaande toestand is er geen fietsenstalling. Er wordt een fietsenstalling ingericht voor 50 fietsen met een dubbel systeem in de ondergrondse parking. Deze is bereikbaar via de inrit voor auto’s. Niet alle fietsen kunnen gebruik maken van een dubbel systeem. Een inrichting met een mix van fietsenstalplaatsen is aangewezen.”

Het advies wordt bijgetreden. Het aantal wooneenheden blijft behouden ten opzichte van de vergunde toestand. De inrichting van een fietsenstalling wordt geapprecieerd maar vormt geen uitdrukkelijke voorwaarden in voorliggende aanvraag. Een inrichting met een mix van fietsenstalplaatsen (enkel en dubbel systemen) zal leiden tot minder fietsstalplaatsen maar zorgt er wel voor dat ook bakfietsen, transportfietsen, … een stallingsplek kunnen vinden. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld. De uitbreiding van de oppervlakte voor fietsstalplaatsen zal ten koste gaan van autostalplaatsen en wordt bijgevolg niet opgelegd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De aanvraag moet in overeenstemming gebracht worden met de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

3. De fietsenstalling moet ingericht worden met een mix aan fietsenstalplaatsen (enkel en dubbel) en conform de inrichtingsprincipes uit artikel 29 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 april 2023

Volledig en ontvankelijk

6 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 november 2023

Verslag GOA

14 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De aanvraag moet in overeenstemming gebracht worden met de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

3. De fietsenstalling moet ingericht worden met een mix aan fietsenstalplaatsen (enkel en dubbel) en conform de inricihtingsprincipes uit artikel 29 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.