Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05167 - Omgevingsvergunning - OMV_2022161868. Van Eycklei 27, Rembrandtstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05167 - Omgevingsvergunning - OMV_2022161868. Van Eycklei 27, Rembrandtstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05167 - Omgevingsvergunning - OMV_2022161868. Van Eycklei 27, Rembrandtstraat ZN. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022161868

Gegevens van de aanvrager:

BVBA FREEMARK PROJECTS met als adres Belgiëlei 173 bus 4 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Eycklei 27, Rembrandtstraat ZN te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1447D4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een erfgoedwoning met 2 wooneenheden en het bouwen van 2 meergezinswoningen met in totaal 11 wooneenheden (2 en 9), beide verbonden via een ondergrondse parking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/02/2022: weigering deputatie na weigering college (OMV_2020142311) voor het slopen van een erfgoedwoning met 2 appartementen en het bouwen van een meergezinsgebouw met 13 appartementen;

-          14/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Eclectisch burgerhuis: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/104391;

-          16/10/1997: vergunning (19962384) voor het slopen en heropbouwen van een autobergplaats met tuinberging;

-          04/11/1985: vergunning (19851466) voor het verbouwen van een woonhuis;

-          14/04/1905: toelating (1905#604) voor het overdekken van de koer.

 

Vergunde toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • zijde Van Eycklei: 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • zijde Rembrandtstraat: 1 bouwlaag onder plat dak;
  • open ruimte tussen hoofdgebouw en garages/tuinberging zijde Rembrandtstraat;

-          gevelafwerking:

  • gevel in natuursteen;
  • arduinen plint, dorpels en terras;
  • houten buitenschrijnwerk en kroonlijst, kleur niet gekend;
  • smeedijzeren traliewerk.

 

Bestaande toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw;

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen:

  • blok A (zijde Van Eycklei): meergezinswoning met 9 wooneenheden:

-          1 eenslaapkamerappartement;

-          7 tweeslaapkamerappartementen;

-          1 drieslaapkamerappartement (duplex);

  • blok B (zijde Rembrandtstraat): meergezinswoning met 2 wooneenheden:

-          1 vierslaapkamerappartement (triplex);

-          1 drieslaapkamerappartement (duplex);

-          bouwvolume blok A:

  • pand in gesloten bebouwing met 9 bouwlagen en teruggetrokken daklaag onder plat dak;
  • maximale bouwhoogte van circa 30 m;
  • bouwdiepte aansluitend bij bouwdiepte linker- en rechterbuur, met een maximale bouwdiepte van 19 m;

-          bouwvolume blok B:

  • pand in gesloten bebouwing met 5 bouwlagen onder plat dak;
  • maximale bouwhoogte van 15,5 m;
  • L-vormige voetafdruk met variërende bouwdiepte;

-          gevelafwerking:

  • gevel hoofdvolume in grijs/beige natuursteen, teruggetrokken daklaag in bronskleurige aluminium gevelbekleding;
  • verdiepingshoge plint in grijze prefab beton;
  • buitenschrijnwerk in brons/beige gelakt aluminium;
  • poort in brons/beige sandwichpanelen;
  • borstwering in glas of brons/beige staal;

-          inrichting:

  • 2 panden verbonden via een gemeenschappelijke ondergrondse parking met private bergingen;
  • 2 ondergrondse bouwlagen bereikbaar via de verticale circulatieassen van de meergezinswoningen en via de autolift aan de zijde Rembrandtstraat.


Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een inventarispand en de bijbehorende garage en tuinberging;

-          bouwen van 2 meergezinswoningen met in totaal 11 wooneenheden, verbonden via een gemeenschappelijke ondergrondse parking en kelder;

-          wijzigen van de scheidingsmuren.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

12 april 2023

10 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

12 april 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

12 april 2023

3 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

12 april 2023

18 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

12 april 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

12 april 2023

19 april 2023

Gunstig

PROXIMUS/ Proximus

12 april 2023

30 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

12 april 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

12 april 2023

12 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 april 2023

25 april 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

12 april 2023

18 april 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 april 2023

1 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 22:
    De deuropeningen die uitgeven op de private bergingen en de gesloten trappenhallen beschikken niet over een minimale vrije breedte van 100 cm zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 85 cm gegarandeerd kan worden;
  • artikel 24:
    De dikte van de muur en de plaatsing van de deur naar berging 11 zorgen ervoor dat er geen vrije en vlakke draaicirkel voorzien kan worden die de duwzijde van het deurblad raakt;
  • artikel 25:
    Naast de toegang tot het tellerlokaal wordt aan de zijde van de gang geen minimale vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 cm na afwerking) voorzien naast de krukzijde van de deur.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:
    Bij nieuwbouw moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Er wordt echter geen 20% open ruimte voorzien;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    Het aantal fietsstalplaatsen voldoet niet.
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    Er worden slechts 8 parkeerplaatsen voorzien terwijl de werkelijke parkeerbehoefte 14 parkeerplaatsen bedraagt.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De scheidingsmuren worden niet voorzien van een minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken:
    Er wordt boven de ondergrondse parking geen grondlaag met minimale dikte van 1 m voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Van Eycklei wordt gekenmerkt door meergezinswoningen van 9 bouwlagen. De Rembrandtstraat wordt gekenmerkt door meergezinswoningen van 5 bouwlagen, afgewisseld met eengezinswoningen, voornamelijk historische herenwoningen.
Het voorgestelde project met bebouwing in de Van Eycklei en de Rembrandtstraat is functioneel inpasbaar in zijn omgeving.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde volume en programma overschrijdt de draagkracht van het perceel en de omgeving niet en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

De volumes van beide gebouwen, 9 volwaardige bouwlagen met een 10de teruggetrokken bouwlaag in de Van Eycklei en 5 bouwlagen in de Rembrandtstraat, zijn qua bouwhoogte aanvaardbaar in de omgeving. Ook de bouwdieptes sluiten aan op de aanwezige bebouwing in beide straten en zorgen zo voor een harmonische inpassing.


In de Van Eycklei worden 9 appartementen voorzien:

-          1 gelijkvloers eenslaapkamerappartement van 80 m².

-          7 tweeslaapkamerappartement van ruim 83 m² op de 1ste tot de 7de verdieping

-          1 duplexappartement met 3 slaapkamers van 140 m²

In de Rembrandtstraat worden er 2 appartementen voorzien:

-          1 triplexappartement met 4 slaapkamers van 175 m² op het gelijkvloers, de 1ste en 2de verdieping;

-          1 duplexappartement met 3 slaapkamers van 123 m² op de 3de en 4de  verdieping.

Het aantal woningen staat in verhouding tot de grootte van het perceel en overschrijdt ook de draagkracht van de omgeving niet. Eveneens wordt er een evenwichtige mix voorzien qua appartementen. Daarom wordt het programma gunstig geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel in de Van Eycklei wordt opgebouwd uit drie delen:

-          een plint, gevormd door het gelijkvloers voorzien in het gevelvlak;

-          bovenliggende verdiepingen, vormgegeven als “erkergevel”: een beperkte  uitsprong van 60 cm waar de inpandige terrassen in verwerkt worden;

-          een teruggetrokken dakverdieping.

De gevel wordt afgewerkt in een lichte grijsbruine natuursteen met brons beige aluminium raamprofielen en glazen balustrades. De daklaag wordt afgewerkt in aluminium plooiwerk in dezelfde kleurstelling als het schrijnwerk.

De klassieke opbouw van een plint, middengedeelte en daklaag past zich qua materialisatie en gevelgeleding harmonisch in de omgeving in en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.


De voorgevel in de Rembrandtstraat wordt uitgewerkt in dezelfde materialisatie als deze in de Van Eycklei. De regelmatige gevelopbouw wordt gekenmerkt door verticale ramen en lange ondiepe balkons die een horizontale geleding aan het gebouw geven.
Op deze manier wordt aangesloten bij de repetitieve gevelopbouw van de gebouwen in de straat.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. De dienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies betreffende de sloop van het pand, op voorwaarde dat er een sloopdossier wordt opgemaakt zodat het geheel geïnventariseerd wordt tijdens de sloopwerken: “Voor het pand werd een bouwhistorische studie opgemaakt. Het pand is sterk verbouwd doorheen de tijd en er zijn amper nog waardevolle interieurelementen aanwezig, de gevel bleef bewaard, met uitzondering van het schrijnwerk. Het pand refereert naar de 19e eeuwse bebouwing rondom het park, echter aan de zijde van de Van Eycklei is deze context volledig verdwenen. Er werd een afweging gemaakt en beslist dat sloop in dit geval te verantwoorden is. Het nieuwbouwproject dient naar welstand beoordeeld te worden door de dienst omgeving. Als voorwaarde zal wel opgelegd worden een sloopdossier op te maken zodat het geheel geïnventariseerd is tijdens de sloopwerken.”

 

Dit advies wordt bijgetreden. De voorwaarde die door de stedelijke dienst monumentenzorg wordt geformuleerd wordt overgenomen en tot voorwaarde bij de vergunning gemaakt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. De aanvraag toont afwijkingen op artikel 22, 24, 25 in de kelder zoals reeds vermeld onder ‘toetsing aan de regelgeving’.

Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen dienen voorwaarden bij de vergunning opgenomen te worden.

Verder wijkt de aanvraag ook af van de bouwcode. Zo wijkt de aanvraag af van artikel 27 van de bouwcode dat vooropstelt dat bij nieuwbouw minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn. Er wordt echter geen 20% kwalitatieve open ruimte voorzien door de volledige onderkeldering van het perceel. Gelet op de harmonische inpassing van de bouwvolumes in de omgeving, de atypische vorm van het perceel en de nood tot het opvangen van de eigen parkeerbehoefte wordt geoordeeld dat hiervoor uitzonderlijk een afwijking kan worden toegestaan op basis van artikel 3 van de bouwcode. Een belangrijke minimale voorwaarde voor deze afwijking is een voldoende gronddekking boven de parkeerkelder. Deze dient volgens artikel 38 van de bouwcode minimaal 1 meter te bedragen. Dat is in de aanvraag niet het geval. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen dient het voorzien van een gronddekking van minstens 1m boven de parking als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd te worden. Om deze voorwaarde te kunnen uitvoeren dient ook de verlaging van de passen van de parkeerlagen met 40 cm als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd te worden.
Tot slot worden de scheidingsmuren niet voorzien van een minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Ook hiervoor wordt een voorwaarde bij de vergunning geformuleerd.

In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst milieuvergunningen: “Het project is onderworpen aan de m.e.r.-screeningsplicht volgens rubriek 10b) van bijlage III van het MER-besluit, m.n. stadsontwikkelingsprojecten, met inbegrip van de bouw van winkelcentra en parkeerterreinen (projecten die niet onder bijlage II vallen). De toegevoegde m.e.r.-screening in het dossier is toereikend. Er wordt geoordeeld dat het project geen aanzienlijke gevolgen heeft voor het milieu en dat het project niet MER-plichtig is. Bij deze beoordeling wordt rekening gehouden met de criteria van bijlage II van het DABM waaronder de kenmerken van het project, de locatie van het project en de soort en de kenmerken van het potentieel effect. 

Uit de m.e.r.-screening blijkt dat bemaling noodzakelijk zal zijn om het project te realiseren. De bemalingsaanvraag vormt echter geen onderdeel van voorliggende aanvraag. De exploitant dient een afzonderlijke melding/vergunning aan te vragen alvorens de bemaling te starten. Het is uit de huidig beschikbare plannen niet op te maken of er indelingsplichtige activiteiten van toepassing zijn, zoals warmtepompen, stookinstallaties, koelsystemen, etc. Het is aan te raden dat de exploitant dit nagaat en zich indien nodig in regel stelt met de Vlarem-wetgeving. 

Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen vanuit milieutechnisch standpunt mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarde: 

De exploitant dient een toelating voor de bemaling te bekomen alvorens de werken te starten. 

Het advies van de stedelijke dienst milieu wordt integraal bijgetreden en de voorgestelde voorwaarde wordt als voorwaarde bij de vergunning overgenomen.

 

Verder wordt geoordeeld dat de aanvraag voorziet in kwalitatieve en ruime woningen die voorzien in hedendaags gebruiksgenot zonder hierbij hinder te genereren naar de omgeving. Vanuit hinderaspecten kan de aanvraag bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 14 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de oppervlaktes van de appartementen:

-          8 appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1,2 = 9,6

-          3 appartementen > 90m² met parkeernorm 1,35 =  4,05

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 14 (afgerond)

 

De plannen voorzien in 8 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er wordt een ondergrondse parking ingericht met 8 plaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag dat een een lang smal perceel betreft tussen de Van Eycklei en de Rembrandstraat. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe. Er is gezien de ruimtelijke context maximaal getracht te voorzien in de eigen parkeerbehoefte.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 6.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Het gebouw dat gesloopt wordt omvat 2 appartementen met garage. Deze wooneenheden voldeden dus in eigen parkeerbehoefte. Er kan daarom geen bijstelling gebeuren.

 

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 6 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de appartementen moeten 36 fietsenstallingen voorzien worden:

-          1 appartementen met 1 slaapkamer : 1 x 2 = 2

-          7 appartementen met 2 slaapkamers : 7 x 3 = 21

-          2 appartementen met 3 slaapkamers : 2 x 4 = 8

-          1 appartement met 4 slaapkamers : 1 x 5 = 5

 

Er worden 2 fietsenstallingen ingericht op -1 en -2 voor telkens 14 fietsen. De overige fietsenstallingen worden voorzien in afgesloten bergingen. Deze worden niet mee geteld bij de nodige fietsenstallingen, conform het advies van mobiliteit hierover.

De kelder is bereikbaar via de autolift.

 

Als voorwaarde van de vergunning zou moeten opgelegd worden om voldoende fietsstalplaatsen te voorzien.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen nageleefd te worden.

4. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Proximus dienen nageleefd te worden.

5. Er dient een erfgoedkundig sloopdossier opgemaakt te worden zodat het geheel geïnventariseerd wordt tijdens de sloopwerken.

6. De deuropeningen die uitgeven op de private bergingen en de gesloten trappenhallen moeten over een minimale vrije breedte van 100 cm beschikken zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 85 cm gegarandeerd kan worden in overeenstemming met artikel 22 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

7. De deur naar berging 11 moet voorzien worden van een vrije en vlakke draaicirkel die de duwzijde van het deurblad raakt in overeenstemming met artikel 24 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

8.  Naast de toegang tot het tellerlokaal moet aan de zijde van de gang een minimale vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 cm na afwerking) voorzien worden naast de krukzijde van de deur in overeenstemming met artikel 25 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

9. Er dient een gronddekking van minstens 1m voorzien te worden boven de parking in overeenstemming met artikel 38 van de bouwcode.

10. De passen van de parkeerlagen dienen met 40 cm verlaagd te worden om een gronddekking van 1m boven de parking te kunnen voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.

11. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

12. De exploitant dient een toelating voor de bemaling te bekomen alvorens de werken te starten.

13. De gemeenschappelijke fietsenstalling moet voldoende groot zijn om 36 fietsen te stallen.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

12 april 2023

Start openbaar onderzoek

21 april 2023

Einde openbaar onderzoek

20 mei 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 oktober 2023

Verslag GOA

17 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

21 april 2023

20 mei 2023

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Sloop inventarispand: Het bezwaar tegen de afbraak van het pand aan de Van Eycklei. Alvorens de sloop van het historische pand kan toegelaten worden met oog op de realisatie van een nieuwbouwproject, dient de erfgoedwaarde eerst gescreend te worden. Hierbij dient behoud steeds voorop te staan.
    Beoordeling: Voor het pand werd een bouwhistorische studie opgemaakt. Tijdens de aanvraag werd het dossier ook ter advies voorgelegd aan de dienst monumentenzorg. Zij geven omwille van de vele verbouwingen doorheen de tijd en het ontbreken van resterende waardevolle elementen in het interieur en de gevel een gunstig advies voor sloop. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies gevolgd.
    Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Fluvius dienen nageleefd te worden.

4. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Proximus dienen nageleefd te worden.

5. Er dient een erfgoedkundig sloopdossier opgemaakt te worden zodat het geheel geïnventariseerd wordt tijdens de sloopwerken.

6. De deuropeningen die uitgeven op de private bergingen en de gesloten trappenhallen moeten over een minimale vrije breedte van 100 cm beschikken zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van 85 cm gegarandeerd kan worden in overeenstemming met artikel 22 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

7. De deur naar berging 11 moet voorzien worden van een vrije en vlakke draaicirkel die de duwzijde van het deurblad raakt in overeenstemming met artikel 24 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

8.  Naast de toegang tot het tellerlokaal moet aan de zijde van de gang een minimale vrije en vlakke opstelruimte van 45 cm (50 cm na afwerking) voorzien worden naast de krukzijde van de deur in overeenstemming met artikel 25 van de verordening inzake integrale toegankelijkheid.

9. Er dient een gronddekking van minstens 1m voorzien te worden boven de parking in overeenstemming met artikel 38 van de bouwcode.

10. De passen van de parkeerlagen dienen met 40 cm verlaagd te worden om een gronddekking van 1m boven de parking te kunnen voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.

11. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

12. De exploitant dient een toelating voor de bemaling te bekomen alvorens de werken te starten.

13. De gemeenschappelijke fietsenstalling moet voldoende groot zijn om 36 fietsen te stallen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.