Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05173 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030763. Rysheuvelsstraat 82. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05173 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030763. Rysheuvelsstraat 82. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_05173 - Omgevingsvergunning - OMV_2023030763. Rysheuvelsstraat 82. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023030763

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Christine De Backer met als adres Rysheuvelsstraat 82 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Rysheuvelsstraat 82 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 279P6 en 279S7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/10/1937: toelating (1275#4704) voor het bouwen van een huis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 9 m;

-          uitbouw aan de linkerzijde tot circa 19 m;

-          koer van circa 18 m²;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelmetselwerk beige;
  • buitenschrijnwerk hout.

 

Bestaande toestand

-          buitenschrijnwerk gewijzigd;

-          kleine gelijkvloerse uitbreiding links achteraan;

-          verharde koer van circa 30 m².

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 9 m;

-          uitbouw op de gelijkvloerse verdieping tot circa 12,5 m;

-          uitbouw op de eerste verdieping aan de linkerzijde tot circa 12,5 m;

  • terras van circa 16 m²;
  • tuin van circa 23 m²;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelmetselwerk beige;
  • buitenschrijnwerk hout en pvc donker;

-          deels gesloopte achterbouw;

-          gewijzigde scheimuren.

 

Inhoud van de aanvraag

-          deels slopen van de achterbouw;

-          renoveren van de achterbouw;

-          bouwen van een 3de bouwlaag op het hoofdvolume;

-          wijzigen van de scheimuren.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden.

 

De dakopstand van de nieuwe bouwlaag voldoet niet overal aan dit minimum.
 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande woning telt twee bouwlagen met plat dak. Het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van 8,80 m. Een achterbouw van twee bouwlagen tegen de linker perceelsgrens sluit aan op het hoofdvolume en heeft een bouwdiepte van 10,20 m gemeten vanaf de achtergevel. Door de aanwezigheid van de achterbouw is de open ruimte beperkt in breedte en weinig divers.

 

Naast interne constructieve werken die een beter ruimtegebruik beogen, voorziet de aanvraag ook het creëren van een 3de bouwlaag op het hoofdvolume. De kroonlijsthoogte wordt hierdoor van 6,45 m tot 9,55 m gebracht. Deze kroonlijsthoogte ligt tussen deze van de rechterbuur, die al van een 3de bouwlaag voorzien werd en een kroonlijsthoogte van 9,85 m heeft en de kroonlijsthoogte van de linkerbuur. Deze telt eveneens 3 bouwlagen een heeft een kroonlijsthoogte van ca. 8,75 m. Het voorzien van een extra 3de bouwlaag op de woning van de aanvraag is hier bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De achteraanbouw wordt afgebroken en vervangen door een compacter volume wat aansluit op het hoofdvolume. Hierdoor ontstaat meer aaneensluitende open ruimte op het perceel. Deze ingreep wordt gunstig beoordeeld.

 

In de nieuwe tuinzone van ca. 37 m² wordt ca.16 m² terras voorzien. Dit is minder dan 20 m² en bijgevolg in overeenstemming met artikel 27 van de bouwcode.

 

De aanvraag voorziet een perceelsbrede uitbreiding van 3,90 m diep op het gelijkvloers. Op de verdieping wordt tegen de opgaande scheimuur met de buur eveneens een volume voorzien maar dit beperkt zich tot een breedte van 2,99 m waardoor er nog 2,38 m vrij blijft ten opzichte van de rechterperceelsgrens.

 

De gelijkvloerse uitbreiding heeft een hoogte van 3,24 m en impliceert een scheimuurwijziging. Over een lengte van 3,90 m en een hoogte van 3,24 m verdwijnt de betonplaten tuinmuur. Het aanpalende perceel is echter niet dat van het rechter buurpand maar van een aanpalende woning in de Floraliënlaan. De scheimuurwijziging gebeurt dus ter hoogte van een achterperceelsgrens en niet aan een zijperceelsgrens waardoor de mogelijke nadelige gevolgen naar bezonning toe beperkt zijn. De afstand tot de achtergevel van het pand in de Floraliënlaan bedraagt minimaal ca. 6,40 m en maximaal ca. 8,50 m. Geoordeeld wordt dat deze uitzonderlijke situatie de gelijkvloerse uitbreiding hier stedenbouwkundig mogelijk maakt.

 

Alle daken worden voorzien als groendak.

 

De voorziene uitbreidingen voldoen aan de bebouwingsvoorschriften en zijn bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De bijkomende bouwlaag wordt als een volwaardige bouwlaag uitgewerkt waarbij ook de materialisatie en de positie van de raamopeningen van de onderliggende gevel overgenomen wordt.

 

De uitbreiding aan de achtergevel wordt uitgevoerd in licht gekleurde gevelsteen met donker PVC buitenschrijnwerk. Een natuurstenen plint wordt voorzien. De achtergevel van het hoofdvolume wordt voorzien van grijs getint gevelpleisterwerk.

Door het volume op de 1ste verdieping te beperken in de breedte blijft de leesbaarheid van het hoofdvolume en ondergeschikte achterbouw behouden.

 

Door het doortrekken van de materialisatie van de bestaande en vergunde gevel in de nieuwe bouwlaag blijft het pand zich inpassen in het straatbeeld. De materialisatie van de achtergevel strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het creëren van meer en beter bruikbare open ruimte op het perceel en het verdubbelen van het aantal slaapkamers leidt tot meer woonkwaliteit en een beter gebruik van de beschikbare ruimte.

 

Omdat de dakopstand ter hoogte van de nieuwe achterbouw op het gelijkvloers en 1ste verdieping niet de minimaal 0,30 m voorzien t.o.v. het hoogst aangrenzende dakvlak, wordt dit mee in voorwaarden opgenomen. (bouwcode, art. 34)
 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

7 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 november 2023

Verslag GOA

24 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.