Terug
Gepubliceerd op 31/07/2023

2023_CBS_05148 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166063. Blauwtorenplein 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 28/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Karim Bachar, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05148 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166063. Blauwtorenplein 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05148 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166063. Blauwtorenplein 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022166063

Gegevens van de aanvrager:

BVBA SvZ Antwerpen met als contactadres Frans Van Hombeeckplein 33 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Blauwtorenplein 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 1031N2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een appartementsgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/05/1986: vergunning (18#67525) voor het veranderen van het raam in de voorgevel;

-          20/01/1967: vergunning (18#49882) voor het bouwen van een liftcabine.

Vergunde toestand en bestaande toestand  

-          functie:

  • triplex-woning met complementaire functie kantoor;
  • kantoor op gelijkvloers en de 1ste verdieping;
  • woning op 2de, 3de en 4de verdieping;

-          bouwvolume:

  • 5 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte 13,05 m;
  • hoogte van de dakrand op 15,35 m;
  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • op de verdiepingen is een schacht van 2,90 x 1,72 meter;

-          gevelafwerking:

  • gevel deels bekleed met donkere graniet (thv gelijkvloers, 1ste en 2de  verdieping) en deels met lichte natuursteen (thv 3de en 4de verdieping);
  • het buitenschrijnwerk is deels uitgevoerd in witte aluminium en deels in zwarte aluminium.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • in overeenstemming met de vergunde toestand;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloers en 1ste verdieping volledig bebouwd;
  • schacht op 2de verdieping is verkleind tot 2 x 1,72 meter;

-          gevelafwerking:

  • de donkere graniet wordt vervangen door lichte natuursteen aansluitend aan de bestaande natuursteen;
  • buitenschrijnwerk op gelijkvloers en eerste verdieping in zwart aluminium;
  • ter hoogte van de tweede verdieping worden in de voorgevel raamopeningen met daarachter een inpandig terras voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

6 april 2023

16 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

6 april 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - reca (r) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht.

-          de vergaderruimte op de 1ste verdieping heeft geen rechtstreekse toevoer van lucht;

-          de kitchennette op het gelijkvloers (horende bij het kantoor) is niet rechtstreeks voorzien van licht en lucht.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet geen wijzigen van de vergunde functies, waardoor de kantoorfunctie op de 1ste verdieping kan behouden blijven, hoewel in strijd met de bestemmingsvoorschriften van RUP.

Zowel de kantoorfunctie als de woonfunctie zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De uitbreidingen op de 1ste en 2de verdieping zijn aanvaardbaar aangezien de bebouwing op de aanpalende percelen ook werd voorzien tot op de perceelgrenzen.

Hoewel het beter zou zijn om ramen te voorzien naar een lichtschacht verslechterd de situatie niet ten opzichte van de vergunde situatie.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassingen aan de voorgevel komen het gevelbeeld ten goede. De aanpassingen zijn aanvaardbaar. In voorwaarden zal worden opgelegd dat het patroon van de natuursteenbekleding op de verdiepingen moet worden doorgetrokken in de nieuwe bekleding op de onderste verdiepingen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De kitchenette op het gelijkvloers en de vergaderruimte op de 1ste verdieping beschikken niet over een raamopening die rechtstreeks uitgeeft in de buitenlucht.

In voorwaarden zal worden opgenomen dat deze ruimten moeten worden voorzien van mechanische verluchting en dat deze niet mogen worden afgesloten ten opzichte van de aansluitende bureelruimten.

 

Het voorzien van een terras op de 2de verdieping komt de woonkwaliteit van de woonvertrekken op de verdiepingen ten goede.

 

De woonverdiepingen worden enerzijds opgetekend als 1 grote verblijfsruimte. Anderzijds worden ze benoemd als bijvoorbeeld “slaapruimten”, in het meervoud dus. Aangezien deze ruimten enkel vooraan lichttoetreding hebben, is het niet wenselijk om deze ruimten op te delen, zowel niet in de breedte als in de diepte. Het is immers omwille van de grote, vrije oppervlakte dat deze diepe kamers ook achteraan nog enigszins voldoende licht krijgen en daarom als verblijfsruimte gunstig geadviseerd kunnen worden. Als voorwaarde van de vergunning wordt daarom opgelegd dat het niet toegelaten is om de verblijfsruimten verder op te delen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.    De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2.    Het patroon van de natuursteenbekleding op de verdiepingen moet worden doorgetrokken in de nieuwe bekleding op de onderste verdiepingen. 

3.    De kitchenette op het gelijkvloers en de vergaderruimte op de 1ste verdieping te voorzien van mechanische verluchting.

4.    De kitchenette op het gelijkvloers en de vergaderruimte op de 1ste verdieping niet af te sluiten ten opzichte van de aansluitende bureelruimten.

5.    Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

6.    De verblijfsruimten van de woning mogen niet verder opgedeeld worden door het aanbrengen van tussenwanden. 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 december 2022

Volledig en ontvankelijk

6 april 2023

Start openbaar onderzoek

18 april 2023

Einde openbaar onderzoek

17 mei 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 oktober 2023

Verslag GOA

21 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 april 2023

17 mei 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

  1. Het patroon van de natuursteenbekleding op de verdiepingen moet worden doorgetrokken in de nieuwe bekleding op de onderste verdiepingen.
  1. De kitchenette op het gelijkvloers en de vergaderruimte op de 1ste verdieping te voorzien van mechanische verluchting.
  1. De kitchenette op het gelijkvloers en de vergaderruimte op de 1ste verdieping niet af te sluiten ten opzichte van de aansluitende bureelruimten.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De verblijfsruimten van de woning mogen niet verder opgedeeld worden door het aanbrengen van tussenwanden.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.