Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04204 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Antwerp Urban Walk. Binnenstad Antwerpen. 18 juni 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04204 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Antwerp Urban Walk. Binnenstad Antwerpen. 18 juni 2023 - Goedkeuring 2023_CBS_04204 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Antwerp Urban Walk. Binnenstad Antwerpen. 18 juni 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 6 april 2023 diende Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8, 3583 te Paal een evenementenaanvraag in voor de Antwerp Urban Walk op zondag 18 juni 2023.

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.  

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages goed. 

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.

Argumentatie

Op 6 april 2023 diende Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8, 3583 te Paal de aanvraag in voor de organisatie van de Antwerp Urban Walk op zondag 18 juni 2023. Deze unieke wandeling van ongeveer 10 kilometer start en eindigt op de Verviersstraat, gelegen op de Gedempte Zuiderdokken. Er zal door volgende bijzondere locaties gewandeld worden:

  • Bank van Breda;
  • Play Zuid;
  • 't Antwerps Amusements Theater;
  • Sint-Ludgardisschool;
  • Den Botaniek;
  • Stadsschouwburg;
  • Horta Grand Cafe;
  • Museum Mayer van den Bergh;
  • Oudaan;
  • Kavka;
  • AMUZ;
  • Handelsbeurs;
  • Hendrik Conscienceplein;
  • Stadhuis;
  • Modemuseum;
  • Muhka.

De 3.500 deelnemers starten in zes aparte reeksen. Deze maatregel is bevorderlijk voor het wandelcomfort van de deelnemers en voor de mobiliteit rond het parcours omwille van gecoördineerde oversteken. De deelnemers wandelen op de voetpaden.

  • Het evenement vindt plaats op zondag 18 juni 2023 van 08.00 uur tot 18.00 uur.
  • De opbouw start op vrijdag 16 juni 2023 om 08.00 uur op de Verviersstraat.
  • De afbraak zal uiterlijk op maandag 19 juni 2023 om 18.00 uur afgerond zijn.

Programma:

  • 08.00 uur: opening registraties en afhalen deelnamepakket;
  • 08.30 uur - 11.30 uur: start in zes waves;
  • 17.30 uur: finish laatste deelnemer en einde.

Het parcours werd in samenwerking met de dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren, Politiezone Antwerpen en Brandweer Zone Antwerpen uitgewerkt waarbij de veiligheid van de deelnemers en de impact voor de stad Antwerpen steeds kritisch werden afgewogen. Om de doortocht bij de bijzondere locaties vast te leggen, zijn er steeds duidelijke afspraken gemaakt met de beheerder of verantwoordelijke per locatie.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd: 

  • gebruik van het verharde deel van de Gedempte Zuiderdokken als evenementenzone;
  • ter beschikking stellen en leveren van het beschikbare feestmateriaal;
  • leveren, ledigen en reinigen van afvalcontainers;
  • inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en aankondigingsborden;
  • afvaardiging van de burgemeester en schepen voor sport voor het startschot van Antwerp Urban Walk 2023.

Een veiligheidsdossier werd opgemaakt volgens de richtlijnen van Politiezone Antwerpen en Brandweer Zone Antwerpen.

Urban Walk is een bovenlokaal sportevenement dat volgens de organisatie een uitgebreide deelnemersopkomst en een interessante communicatie- en mediawaarde garandeert.

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement komt tevens in aanmerking voor het ontlenen van promotioneel materiaal van stad Antwerpen en Sporting A (in kader van de returnafspraken met de organisator).

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen.

De afgelopen edities werden positief geëvalueerd door de betrokken stadsdiensten. Het heeft een bovenlokale en positionerende uitstraling en brengt een kwalitatief en laagdrempelig aanbod. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement en extern georganiseerd), hierbij zal volgende ondersteuning vanuit de stad aangeboden worden:

  • vrijstelling retributie inname openbaar domein;
  • geen vrijstelling retributie inname ligplaats in de stadshaven;
  • gratis ontlening logistiek materiaal (zowel promotioneel als niet promotioneel);
  • vrijstelling retributie nutsverbruik;
  • vrijstelling retributie lediging en reiniging afvalcontainers;
  • opkuis 100% betalend voor externe organisator;
  • retributie parkeerverbodsborden 100% betalend voor externe organisator;
  • kosten voor het verwijderen straatmeubilair 100% betalend voor externe organisator;.
  • kosten voor transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, communicatiedragers, bulkmateriaal, elektriciteit, water) 100 % betalend voor externe organisator.

Adviezen

SB - EFMF - Ambulante handel Gunstig advies
SW - Mobiliteit en Verkeer Gunstig onder voorwaarden

Bereikbaarheidsinformatie opnemen op de website van het evenement en aanleveren voor Slim naar Antwerpen.

BZ - Administratie District Antwerpen Gunstig advies
OS - Business en Innovatie Gunstig advies
SB - Groendienst Antwerpen Centrum Gunstig onder voorwaarden

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het ingeplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De dienst Brandweerpreventie zal de definitieve adviezen bezorgen op basis van de nog aan te leveren informatie. Het finale advies van de dienst Brandweerpreventie zal toegevoegd worden aan de toelatingsbrief.

Onderstaande informatie dient aangeleverd te worden door de organisatie zodat de dienst brandweerpreventie een advies kan geven. Er zal enkel een toelating opgemaakt worden mits de dienst brandweerpreventie een finaal advies kan bezorgen. 

De informatie die nog aangeleverd dient te worden is de volgende

Concreet dient u mij te bezorgen:

  1. voor elke locatie het aantal toegelaten personen per gebouw;
  2. voor elke locatie het verwachte aantal wandelaars aanwezig in het gebouw op basis van uw berekening; 
  3. grondplannen/ inplantingsplan van de locaties met looproute, in-en uitgangen

Informatie per locati

  • De locatiefiche moet duidelijkheid geven betreffende looproutes, in-en uitgang en eventueel andere informatie betreffende de bereikbaarheid of toegankelijkheid van de gebouwen.  
  • Er dient een risisco-analyse te worden gemaakt per gebouw/locatie. 
  • Voor elk gebouw dient er een getal worden aangegeven die de capaciteit van het gebouw aangeeft. 

 Extra informatie

Het maximaal aantal toegelaten personen van een gebouw kan teruggevonden worden in een vergunning of via een berekening aan de hand van de politiecodex:
https://www.antwerpen.be/info/52d5051f39d8a6ec798b47be/politiecodex.

Artikel 298. De uitbater stelt op eigen verantwoordelijkheid het maximaal aantal aanwezige personen vast, binnen de volgende grenzen

§1. op basis van volgende parameters: Als er geen vaste zitplaatsen zijn, geldt als algemene regel in inrichtingen toegankelijk voor het publiek: één persoon per één m² totale publiek toegankelijke oppervlakte.
Uitgezonderd:
 
· in winkels: één persoon per één m² totale publiek toegankelijke oppervlakte;
 
· in zalen: twee personen per één m² totale publiek toegankelijke oppervlakte;
 
· op dansvloeren: drie personen per één m² totale publiek toegankelijke oppervlakte;
 
· als er uitsluitend vaste zitplaatsen zijn: er mogen zoveel mensen aanwezig zijn als het aantal zitplaatsen. 

§2. op basis van het aantal uitgangen (voor de berekening: zie verder, artikel 343 en verder); §3. op basis van de nuttige breedte van de uitgangen (voor de berekening: zie verder).

PZA - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

Alle deelnemers dienen zich te houden aan de geldende wegcode en dienen gebruik te maken van voet- en zebrapaden.

AG Vespa Geen advies ontvangen

Het bezorgde advies zal integraal toegevoegd worden aan de toelatingsbrief.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Golazo Sports nv van het evenement Antwerp Urban Walk op zondag 18 juni 2023 in Antwerpen goed. Golazo Sports nv dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester en de schepen voor sport voor het startschot van Antwerp Urban Walk 2023 volgens protocollaire afspraken.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
SB/BOF
  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • betalend transport voor het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis opbouw en afbouw van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF ;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens reglement BOF;
  • reinigen van de evenementenzone en bevoorradingsposten volgens reglement BOF;
SW - Milieuvergunningen
  • toelating geven voor het spelen van muziek op 18 juni 2023 van 08.00 uur tot 17.00 uur tot maximaal 85 dB (A);