Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04206 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Wielerwedstrijd Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne op 9 juli 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04206 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Wielerwedstrijd Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne op 9 juli 2023 - Goedkeuring 2023_CBS_04206 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Wielerwedstrijd Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne op 9 juli 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 maart 2023 diende Het Klein Verzet vzw, Stanislas Meeuslei 57, 2900 Schoten, vertegenwoordigd door Patrick Schollaert, een aanvraag in om de wielerwedstrijd Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne op 9 juli 2023 van 10.00 uur tot 20.00 uur te organiseren in de districten Ekeren, Deurne, Merksem en de gemeente Wijnegem.

Het evenement bestaat uit drie wielerwedstrijden:

  • De 2 Districtenpijl - Ekeren-Deurne Beker van België Elite2 en beloften; 
  • De 2 Districtenpijl - Ekeren-Deurne UCI 1.1 Women Elite;
  • Jeugdwedstrijd heren Nieuwelingen U17. 

Het parcours van de wielerwedstrijd Beker van België Elite2 en UCI 1.1 Women Elite loopt niet volledig over Antwerps grondgebied. Naast de start in Ekeren en aankomst in Deurne rijden de renners door het district Merksem en de gemeente Wijnegem. De rest van het parcours bestaat uit plaatselijke rondes. In totaal rijden de heren 155 km en de vrouwen 140 km. Het parcours van de nieuwelingen U17 bestaat uit plaatselijke rondes enkel in Ekeren. In totaal rijden de nieuwelingen 63 km.

Elke straat op het parcours zal verkeersvrij zijn tijdens de doortochten. In enkele straten geldt een parkeerverbod dat na de wedstrijd onmiddellijk wordt opgeheven.

Politiezone Antwerpen zal de grote en belangrijke kruispunten voorzien van postbezetting in overeenstemming met de terreinanalyse van de dienst Verkeerstoezicht. Zij voorzien tevens in een escortering van het openings- en sluitingsvoertuig door middel van motorrijders. 

De opbouw start op zondag 9 juli 2023 om 6.00 uur en de afbraak start meteen na afloop van het evenement.

De organisatoren, Het Klein Verzet vzw en Royal Antwerp Bicycle Club vzw, hebben reeds meer dan 30 jaar ervaring met de inrichting van wielerwedstrijden. Zo hebben ze acht edities van de Antwerpse Havenpijl georganiseerd. Op 4 juli 2021 vond de eerste editie van de 2 districtenpijl plaats. De organisatie verwacht voor deze derde editie 5.000 bezoekers.

De organisatie heeft al toestemming van het Agentschap wegen en verkeer voor het gebruik van de gewestwegen en van de gemeente Wijnegem voor de doortocht op hun grondgebied.

De Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne wordt financieel ondersteund door de districten Deurne en Ekeren. Het districtscollege van Deurne bekrachtigde op 11 april 2022 (jaarnummer 119) de afsprakennota voor de ondersteuning aan Het Klein Verzet vzw met looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 voor de organisatie van de 2-Districtenpijl Ekeren-Deurne. Het districtscollege van Ekeren bekrachtigde op 21 juni 2022 (jaarnummer 173) de afsprakennota voor de ondersteuning aan Het Klein Verzet vzw met looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2025 voor de organisatie van de 2-Districtenpijl Ekeren-Deurne.

In Ekeren en Deurne vinden er tegelijkertijd randactiviteiten plaats, georganiseerd door het district zelf. Hierdoor wordt de wielerwedstrijd ook mee opgenomen in de communicatie van het district.

Juridische grond

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 28 november 2022 (jaarnummer 667) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van  het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed. 

Op 14 december 2022 (jaarnummer 753) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed. 

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. 

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023 (jaarnummer 00082) ingedeeld in categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) en wordt dus vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, bulkmateriaal, elektriciteit, water), nutsverbruik, lediging en reiniging afvalcontainers, opkuis, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).  

Adviezen

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Er moet extra informatie komen over de bereikbaarheid met de fiets, samen met aanduiding van de extra voorziene fietsenstallingen. 

De bereikbaarheidsinformatie moet apart weergeven worden op de website van het evenement.

OS - Business en innovatie Gunstig advies
MV - Bevolkingszorg Geen advies ontvangen
SW - Milieuvergunningen Gunstig advies

Gunstig voor de gevraagde geluidsnorm.

Brandweer - preventie Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Volgende politionele voorwaarden worden opgelegd aan organisatie :

  • Organisatie brengt de buurtbewoners die langs de omloop wonen door middel van een bewonersbrief vooraf op de hoogte van het evenement, meer bepaald over de te verwachten impact op het vlak van:
    • Parkeerverboden – takelingen mogelijk vanaf 06:00 uur.
    • Mobiliteit: woningen zijn tijdens het evenement moeilijk bereikbaar.
  • Aangezien de wedstrijd op een open parcours wordt verreden, voorziet de organisatie in:
    • een openingsvoertuig met een daksignalisatie bestaande uit een voor tegenliggers goed zichtbaar gevaarsbord A51 boven een rechthoekig blauw bord met de vermelding “WEDSTRIJD”, een rode vlag en een in alle richtingen zichtbaar oranjegeel knipperlicht.
    • Een sluitingsvoertuig met een daksignalisatie bestaande uit een voor het achteropkomend verkeer goed zichtbaar gevaarsbord A51 boven een rechthoekig blauw bord met de vermelding “EINDE WEDSTRIJD”, een groene vlag en een in alle richtingen zichtbaar oranjegeel knipperlicht.
  • Aangezien het een open parcours betreft, is tussen de passage van het sluitingsvoertuig (groene vlag) en de passage van het openingsvoertuig (rode vlag) verkeer op het parcours toegelaten, maar dan wel enkel met de rijrichting van de wielerwedstrijd mee.
  • Organisatie voorziet voldoende seingevers in overeenstemming met de terreinanalyse, die zal worden opgesteld door de dienst Verkeerstoezicht van de Politiezone Antwerpen.
  • Politiezone Antwerpen zal de grote en belangrijke kruispunten voorzien van postbezetting in overeenstemming met de terreinanalyse die zal worden opgesteld door de dienst Verkeerstoezicht.
  • Politiezone Antwerpen voorziet in een escortering van het openings- en sluitingsvoertuig door middel van motorrijders.
  • Organisatie voorziet in de aankomstzone een adequaat uitgeruste hulppost met minimaal twee hulpverleners. Tijdens de wedstrijd dient één ziekenwagen de wedstrijd te volgen. Wanneer de ziekenwagen wordt ingezet voor het vervoer van gewonden, dient de situatie zo snel mogelijk genormaliseerd te worden.
  • Bij passage langs wegen met meer dan één rijbaan wordt steeds de rechtse rijbaan gevolgd, zodat de wedstrijd steeds verloopt in de rijrichting van het reguliere verkeer.
  • De organisatie is in kennis dat het tramverkeer een minimale hinder mag ondervinden, deze afspraken werden gemaakt tussen de organisator en de Lijn.

SB - EFMF - district Ekeren Gunstig advies
SB - EFMF - district Deurne Gunstig advies
SB - EFMF - evenementen Gunstig onder voorwaarden

Mits naleving van het evenementenkader en de politiecodex.

TV_S_MIdden Gunstig advies
SB - Groendienst Begraafplaatsen Gunstig advies
SB - Groendienst Merksem Gunstig advies
MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 16 mei 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

SB - Groendienst - Borgerhout Geen advies ontvangen
SB - EFMF - Markten en Foren Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie goed van de wielerwedstrijd Argenta Classic - 2 Districtenpijl Ekeren - Deurne, zoals hierboven beschreven, op 9 juli 2023 in de districten Ekeren, Deurne en Merksem en de gemeente Wijnegem.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SB/BOF om logistieke ondersteuning te verlenen volgens orders: 15784, 15783, 15781
LP/OO/E
  • om parkeerverbodsborden te plaatsen op delen van het parcours;
  • om op de grote en belangrijke kruispunten te voorzien van postbezetting in overeenstemming met de terreinanalyse van de dienst Verkeerstoezicht; 
  • om te voorzien in een escortering van het openings- en sluitingsvoertuig door middel van motorrijders.