Terug
Gepubliceerd op 26/06/2023

2023_CBS_04173 - Bestek GAC_2023_02640. Consultancy inzake procesmanagement en organisatiedesign van de afdeling Handhaving binnen het stedelijk bedrijf Maatschappelijke Veiligheid en het procesmanagement m.b.t. het juridische sluitstuk van handhavingsprocessen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04173 - Bestek GAC_2023_02640. Consultancy inzake procesmanagement en organisatiedesign van de afdeling Handhaving binnen het stedelijk bedrijf Maatschappelijke Veiligheid en het procesmanagement m.b.t. het juridische sluitstuk van handhavingsprocessen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_04173 - Bestek GAC_2023_02640. Consultancy inzake procesmanagement en organisatiedesign van de afdeling Handhaving binnen het stedelijk bedrijf Maatschappelijke Veiligheid en het procesmanagement m.b.t. het juridische sluitstuk van handhavingsprocessen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Vanuit het beleid is er een hoog verwachtingspatroon naar Maatschappelijke Veiligheid om maximale efficiëntie en effectiviteit na te streven met betrekking tot het gevoerde veiligheidsbeleid. Eén van de cruciale elementen zijn soepel functionerende handhavingsprocessen,

Om de effectiviteit en efficiëntie van de handhavingsprocessen te verhogen is er nood aan administratieve eenvoud, heldere end-to-end processen en bedrijfscontinuïteit. Strategische indicatoren waarop gestuurd en geëvalueerd kan worden, zijn een bijkomende noodzaak.

Met de huidige bezetting en workload is het voor het bedrijf Maatschappelijke Veiligheid onmogelijk om een doorgedreven analyse van de verschillende processen op te nemen en is er nood aan externe consultancy om deze processen degelijk te analyseren en nieuwe en soepel lopende handhavingsprocessen te implementeren, waarbij een lik-op-stuk beleid effectief en efficiënt kan uitgevoerd worden, aanklampend én sanctionerend.

Juridische grond

In toepassing van artikel 42, §1, eerste lid, 1°, a) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 90, eerste lid, 1° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 vastgelegd bedrag van 140.000 EUR (zonder belasting over de toegevoegde waarde), met name de drempel vermeld in artikel 11, eerste lid, 2° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. prijs op een totaal van 30 punten.
  2. plan van aanpak – methodologie op een totaal van 35 punten.
  3. plan van aanpak – timing  op een totaal van 15 punten.
  4. plan van aanpak - team op een totaal van 20 punten.

Beleidsdoelstellingen

3 - Veilige stad
2VGS01 - Veiligheid
2VGS0103 - Leefbaarheid
2VGS010301 - Reguliere werking Maatschappelijke Veiligheid.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2023_02640 voor "Consultancy inzake procesmanagement en organisatiedesign van de afdeling Handhaving binnen het stedelijk bedrijf Maatschappelijke Veiligheid en het procesmanagement m.b.t. het juridische sluitstuk van handhavingsprocessen goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Consultancy inzake procesmanagement en organisatiedesign van de afdeling Handhaving binnen het stedelijk bedrijf Maatschappelijke Veiligheid en het procesmanagement m.b.t. het juridische sluitstuk van handhavingsprocessen


budgetplaats: 5364000000
budgetpositie: 613
functiegebied: 2vgs010301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA030490
budgetperiode: 2300, 2400

volgt later



Bijlagen

  • 02640_20230524_Bestek.pdf
  • 02640_Bijkomende_bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02640_Inventaris.xls