Op 25 januari 2016 (jaarnummer 9) keurde de gemeenteraad de invoering van een lage-emissiezone vanaf 1 februari 2017 in het gebied tussen Ring en Schelde en op Linkeroever goed.
Op 25 mei 2016 (jaarnummer 313) keurde het managementteam de aanpak voor de piekbelasting ten gevolge van de invoering van de lage-emissiezone goed. Deze aanpak omvatte de doorrekening van 12 VTE van de stad Antwerpen aan GAPA, nu Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (verder MPA genoemd).
Op 20 december 2016 (jaarnummer 334) bekrachtigde het directiecomité van MPA de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 13 januari 2017 (jaarnummer 302) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 oktober 2016 tot en met 31 december 2017.
Op 12 december 2017 (jaarnummer 314) keurde het directiecomité van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 goed.
Op 12 januari 2018 (jaarnummer 259) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) met ingang van 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018 .
Op 2 oktober 2018 (jaarnummer 227) besliste het directiecomité van MPA om de dienstverlengingsovereenkomst met de stad Antwerpen aangaande de piekbelasting voor de lage-emissiezone voor de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 te verlengen.
Op 16 november 2018 (jaarnummer 9740) keurde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 goed.
Op 16 oktober 2020 (jaarnummer 8581) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 goed.
Op 22 januari 2021 (jaarnummer 516) bekrachtigde het college van burgemeester en schepenen de verlenging van de dienstverleningsovereenkomst tussen stad Antwerpen en MPA, met ingang van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
Op 19 januari 2021 (jaarnummer 16) keurde het directiecomité van MPA de dienstverleningsovereenkomst met stad Antwerpen voor de lage-emissiezone - parkeervergunningen, met ingang van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025, goed.
De dienstverleningsovereenkomst tussen de stad Antwerpen (dienstverlener) en MPA (dienstverkrijger) had tot doel de werklast ten gevolge van de LEZ en parkeervergunningen bij Ondernemen en Stadsmarketing (Loketwerking) door te rekenen aan AG MPA. Naar aanleiding van de verdere digitalisering van het aanvraag-, wijzigings- en stopzettingsproces van (onder andere) parkeervergunningen voor bewoners en de voortdurende verbeteringen aan het vergunningenbeheersysteem, is de noodzaak aan een fysieke frontoffice aanzienlijk minder geworden. Ook in recente wijzigingen van het parkeerbeleid, zoals onder meer de registratie van personen met een handicap in functie van een vrijstelling op betalend parkeren, wordt al rekening gehouden met een aanvraagprocedure zonder tussenkomst van een fysieke frontoffice (loket).
Om deze reden wordt de huidige dienstverleningsovereenkomst vroegtijdig beëindigd, met ingang van 1 januari 2023.
Het wegvallen van de ontvangsten op budgetadres 2SBS059901A00000/5318600000/74632/746 werd reeds voorzien in aanpassing 6 van het meerjarenplan.
Het college bekrachtigt de stopzetting van de dienstverleningsovereenkomst 'lage-emissiezone en parkeervergunningen' tussen de stad Antwerpen en MPA en dit met ingang van 1 januari 2023.