Het bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) stelt dat de stad streeft naar een optimale mix van vervoersmiddelen waarbij elk vervoermiddel op zijn sterke punten wordt uitgespeeld. Zo kunnen mensen de beste keuze maken in functie van hun verplaatsingsmotieven. Er wordt voorzien in voldoende alternatieven opdat de Antwerpenaar zich op andere manieren dan met de auto kan verplaatsen binnen de stad. Hiervoor zet het bestuursakkoord in op het wandelverkeer als volwaardige verplaatsingsmodus om zo Antwerpen verder te vervoetgangeren.
In de bestuursakkoorden van de verschillende districten wordt er aangegeven dat men zich de volgende jaren wil inzetten voor de voetganger. Er worden verschillende concrete acties met betrekking tot de voetganger opgelijst. In de districten wordt aandacht gegeven aan het beheer en onderhoud van de voetpaden, conflictvrije kruispunten, toegankelijk openbaar domein voor senioren, ouders met kinderwagens en andere of mindermobiele mensen.
De afgelopen jaren heeft het college al verschillende acties goedgekeurd die een impact hebben op het wandelen in stad Antwerpen, onder andere de volgende:
Opmaak van een voetgangersprogramma
Het voetgangersprogramma biedt een overzicht van de strategische lijnen die nodig zijn om van Antwerpen een stad te maken van en voor de voetganger. Het voetgangersprogramma geeft daarenboven een duidelijk beeld (van de aard) van de korte en lange termijnacties die nodig zijn om dit effectief te realiseren. Hiervoor geeft het beleidsplan een antwoord op vier vragen:
Het waarborgen van de veiligheid voor voetgangers is een essentiële randvoorwaarde. Stad Antwerpen beschikt al over verschillende studies en data (Stad in Cijfers) in functie van voetgangers en wandelen, die kunnen dienen als vertrekbasis voor het uitwerken van het voetgangersprogramma.
Proces opmaak voetgangersprogramma
A. Plan van aanpak: 3 sporen en 4 fasen
Het project bestaat uit twee onderdelen, met eerst de opmaak van een voetgangersprogramma (stappersplan), om daarna te kunnen starten aan de opmaak van een voetgangersplan op districtsniveau. De opmaak van het voetgangersprogramma zal volgens drie sporen uitgewerkt worden, maar verschillende opleveringstermijnen bevatten (mijlpalen):
In de eerste fase worden de randvoorwaarden, visie, doelstellingen en criteria van het voetgangersprogramma bepaald. Volgende acties worden hiervoor ondernomen:
Deze fase wordt opgestart door voorliggende procesnota voor te leggen aan het college als officiële start van het proces dat moet resulteren in een voetgangersprogramma.
In de tweede fase wordt een eerste draft van het voetgangersprogramma opgemaakt. In deze fase wordt ook een antwoord gegeven op de vier vragen die de aanzet vormen voor de opmaak van de lange termijn acties. Deze draft wordt gestructureerd door de volgende voetgangerscriteria:
De eerste draft van het voetgangersprogramma vormt de basis voor overleg met externe (Inter, Trage Wegen, voetgangersbeweging) en interne stakeholders (betrokken stadsdiensten: Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving, Sociale Dienstverlening, Stadsontwikkeling, Maatschappelijke Veiligheid, …) en de districten.
Gelijktijdig met de opmaak van het eerste ontwerp wordt er onderzocht welke korte termijn acties er geformuleerd kunnen worden om deze in november 2023 te laten goedkeuren door het college.
In de vierde fase wordt de formele goedkeuringsprocedure doorlopen. Het voetgangersprogramma wordt formeel goedgekeurd door het college. Voorafgaand wordt het geagendeerd op een InterKabinetten Werkgroep (IKW) en zal er een inspraakprocedure zijn van de belangengroepen en districten.
B. Overlegstructuur
C. timing
In de procesnota wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van de timing voor de uitwerking van het voetgangersprogramma en de relatie tot de besluitvorming. De totale doorlooptijd van het proces – inclusief de formele goedkeuringsprocedure – bedraagt twee jaar.
Het college keurt de procesnota voor de opmaak van het voetgangersprogramma goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/MOB | studieopdracht uitschrijven en studiebureau aanstellen |