Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04076 - Omgevingsvergunning - OMV_2023021290. Moretuslei 11. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04076 - Omgevingsvergunning - OMV_2023021290. Moretuslei 11. District Ekeren - Goedkeuring 2023_CBS_04076 - Omgevingsvergunning - OMV_2023021290. Moretuslei 11. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023021290

Gegevens van de aanvrager:

de heer Steven Pepermans met als adres Moretuslei 11 te 2180 antwerpen (belgie)

Ligging van het project:

Moretuslei 11 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 71E2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van het volume van een eengezinswoning met interne constructieve werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/06/1955: toelating (802#6678) voor vergrotingswerken en het bouwen van een stal.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • kroonlijsthoogte op 6,40 m, nokhoogte op 8,50 m;
  • bouwdiepte hoofdgebouw tot 8 m, bouwdiepte aanbouw tot 14 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in lichtrode gevelsteen;
  • dakgoot in grijs pvc;
  • plint in witte cementering;
  • buitenschrijnwerk in grijze kleur;
  • mozaïek sierelement aan de voorgevel;

-          inrichting:

  • verhard pad tegen de rechter perceelsgrens;
  • stal in betonplaten achteraan het perceel.

 

Bestaande & nieuwe toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • verruimde bouwdiepte gelijkvloerse aanbouw, tot 17,50 m, met vrije binnenhoogte achterste deel op slechts 2,20 m;
  • verscheidene uitgevoerde interne constructieve werken;

-          gevelafwerking:

  • in grijze kunststof uitgevoerd buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • bijkomend verhard terras, achter gebouwd volume;
  • verkleind en tot tuinhuis omgevormde stalling achteraan het perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van deel bestaande aanbouw en van een deel van de stal achteraan het terrein;

-          uitbreiden van de gelijkvloerse verdieping;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheidsmuren;

-          regulariseren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de bouwdiepte van de aanbouw komt dieper dan de aanbevolen en doorgaans gehanteerde maatvoering van 17 m;
  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: het achterste deel van de gelijkvloerse bouwlaag beschikt slechts over een hoogte van 2,20 à 2,25 m, wat eenduidig lager is dan de vereiste minimumhoogte van 2,60 m;
  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidingsmuren: de nieuwe delen van de scheidingsmuur hebben een dikte van respectievelijk 14 en 17 cm. Het is echter niet voldoende eenduidig opgetekend om te kunnen oordelen of hier sprake is van een enkelvoudige of van een ontkoppelde versie (hetgeen gevolgen kan hebben voor de minimaal op te leggen dikte ervan);
  • artikel 38 – Groendaken: het nieuwe platte dak van de uitbouw werd niet uitgevoerd als groendak.
     

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal strijdigheden met de geldende voorschriften en voor een deel daarvan kunnen in het eindadvies voorwaarden worden opgenomen, zodat het project na uitvoering alsnog aan de artikels in kwestie zal voldoen.

Aangaande echter het artikel inzake vrije plafondhoogte blijkt dat het achterste deel van de woning ruim te laag uitvalt (namelijk slechts 2,25 m in plaats van het minimum van 2,60 m). Er is voor het gelijkvloers van de woning evenwel sprake van 1 doorlopende leefruimte, van geheel vooraan tot gans achteraan en waar zowel de zithoek als de eethoek, keuken en de veranda achteraan deel van uitmaken – deze ruimte beschikt over een wisselende plafondhoogte, gaande van ruim 3 m tot ± 2,25 m, maar de gemiddelde hoogte komt daarbij, mede door hoger uitgevoerde dakkoepels, wel degelijk boven het opgelegde minimum van 2,60 m uit (zijnde 2,74 m).

Ook inzake de gehanteerde bouwdiepte, 17,50 m, kan geargumenteerd worden dat dit ruimer is dan wat doorgaans gunstig wordt geadviseerd maar betreffende kan hier worden toegelaten aangezien enerzijds de overschrijding beperkt is en zij geen nadelige impact heeft voor de aanpalenden (net omwille van de beperkte hoogte, zoals hierboven omschreven) en dat er anderzijds in se sprake is van een halfopen typologie, dewelke toelaat om ook aan de zijkant licht in het gebouw te trekken, zodat alle lokalen wel degelijk over voldoende lichtinval en een degelijke woonkwaliteit kunnen beschikken.

Er wordt dan ook geadviseerd betreffende onregelmatigheden als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter de verbouwing en beperkte uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De te regulariseren volumetrie is, zoals hierboven reeds vermeld, ietwat aan de ruime kant maar kan gelet op de argumentatie in de eerste paragraaf als ruimtelijk aanvaardbaar worden gezien en als dusdanig gunstig worden geadviseerd.

De aanbeveling inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De werken vinden grotendeels plaats aan de achterzijde van de woning waardoor zij nagenoeg niet zichtbaar zijn vanop het openbare domein; desalniettemin zijn de gehanteerde materialen, rode gevelsteen en houtkleurig en wit P.V.C. schrijnwerk, aanvaardbaar voor dit type van gebouw en zijn zij visueel correct ingepast in hun gebouwde context.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe scheidingsmuren dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de Antwerpse bouwcode.

2. De woning dient na uitvoering te voldoen aan de bepalingen van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, zijnde door ofwel het voorzien van een groendak waar vereist ofwel door het voorzien van een voldoende grote regenwaterput met recuperatie.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

20 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 september 2023

Verslag GOA

5 juni 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De nieuwe scheidingsmuren dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de Antwerpse bouwcode.

2. De woning dient na uitvoering te voldoen aan de bepalingen van artikel 38 van de Antwerpse bouwcode, zijnde door ofwel het voorzien van een groendak waar vereist ofwel door het voorzien van een voldoende grote regenwaterput met recuperatie.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.