Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04058 - Omgevingsvergunning - OMV_2022171362. Lakenstraat 3. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04058 - Omgevingsvergunning - OMV_2022171362. Lakenstraat 3. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_04058 - Omgevingsvergunning - OMV_2022171362. Lakenstraat 3. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022171362

Gegevens van de aanvrager:

de heer Edward Boute met als adres Groot Overlaar 202 te 3300 Oorbeek en mevrouw Patricia Bijnens met als adres Groot Overlaar 202 te 3300 Oorbeek

Ligging van het project:

Lakenstraat 3 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3955X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinsgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/01/2022: weigering (OMV_2021146712) voor het uitbreiden van een meergezinswoning met een extra bouwlaag en het vermeerderen van het aantal wooneenheden van 8 naar 9;

-          11/03/2011: melding (125914) voor het herinrichten van een appartement op het gelijkvloers;

-          01/10/1962: vergunning (18#44484) voor het bouwen van een flatgebouw.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinsgebouw met 8 appartementen:

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • perseelsbrede hoofdbouw met een bouwdiepte van circa 10,11 m;
  • achterbouw met een bouwdiepte van 15,00 m langs de linker perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in crème gele gevelsteen;
  • achtergevel in rode gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in witte pvc;
  • dorpels en plint in blauwe steen;

-          inrichting:

  • overdekte koer met een bouwdiepte van 15,00 m langs de rechter perceelsgrens en een oppervlakte van circa 9,29 m;
  • tuin aan de achterbouw tot tegen de achterste perceelsgrens.

 

Bestaande toestand

-          in overeenstemming met de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinsgebouw met 8 appartementen:
    • gelijkvloers: 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van ca. ca. 61 m²;
    • 6 tweeslaapkamerappartementen op de bovenliggende verdiepingen met een netto vloeroppervlakte van ca. 65 m²;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
  • perseelsbrede hoofdbouw met een bouwdiepte van circa 10,11 m;
  • achterbouw met een bouwdiepte van 15,00 m langs de linker perceelsgrens;
  • uitbouw onder glazen hellend dak langs de rechter perceelsgrens met een bouwdiepte van 15,00 m;
  • ophoging van de scheidingsmuur met de rechter buur tot 3,50 m;
  • gewijzigde interne indeling: herlokalisatie van keuken, slaapkamers en badkamer;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in crème gele gevelsteen;
  • achtergevel in rode gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in witte pvc;
  • dorpels en plint in blauwe steen;

-          inrichting:

  • tuin aan de achterbouw tot tegen de achterste perceelsgrens.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

11 april 2023

11 mei 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

11 april 2023

12 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De bestaande koer van 1,76 m op 4,80 m wordt dichtgebouwd met een verandaconstructie. Deze koer is gelegen tussen de tuinmuur met de buur en de achterbouw van 4 bouwlagen van het pand zelf. Om de voorliggende volume-uitbreiding te realiseren dient de bestaande tuinmuur van 2,00 m hoog over een lengte van 3,70 m tussen de 0,60 m tot 1,50 m verhoogd te worden. De scheimuur krijgt zo een nieuwe hoogte die van 3,50 m tot 2,60 m verloopt.

Deze verhoging is aanzienlijk. Zeker omdat de aanpalende koer 1,76 m breed is en eveneens ingesloten zit tussen de tuinmuur en het opgaand volume van 4 bouwlagen van de achterbouw waardoor de al beperkte daglichttoetreding nu verder verminderd door de scheimuurophoging.

Deze ophoging van de scheimuur zorgt voor minder lichttoetreding op zowel de koer van het buurperceel als in de aanpalende wooneenheid.

De voorliggende aanvraag waarbij de koer dichtgebouwd wordt, kan hierdoor niet gunstig geadviseerd worden. De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorliggende aanvraag voorziet interne werkzaamheden en een uitbreiding van een appartement van ca. 61 m².

Het desbetreffende appartement is gelegen op de gelijkvloerse verdieping van een meergezinswoning van 4 bouwlagen met plat dak. De meergezinswoning telt 2 gelijkvloerse appartementen met toegang tot de achterliggende tuin.

 

Het appartement telt momenteel 2 slaapkamers: een kleinere slaapkamer van 2,55 m op 3,37 m aan de tuinzijde gelegen en een grote slaapkamer van 4,00 m op 3,37 m, die uitkijkt uit op de koer. De kleinere slaapkamer is enkel via de grote slaapkamer bereikbaar. Ongeacht de onderlinge schikking zijn deze slaapkamers ruim en functioneel in oppervlakte. De leefruimtes zijn aan de straatzijde gelegen en via de keuken is een directe toegang tot de tuin mogelijk.

 

De aanvraag voorziet in het behoud van 2 slaapkamers, zij het in een andere configuratie.

De kleine kamer wordt als hoofdslaapkamer voorzien. Door de kamerbreedte van 2,55 m ontstaat een zeer beperkte manoeuvreerruimte van ca. 0,47 m rond het bed. Ook de nieuwe terrasramen kunnen hierdoor niet naar behoren geopend worden om een mogelijke toegang tot de tuin te verlenen. Geoordeeld wordt dat deze kamer te weinig kwalitatief is om als hoofdslaapkamer in aanmerking te komen.

De 2de slaapkamer wordt in de nieuwe veranda-uitbreiding voorzien. De L-vormige kamer bestaat uit 2 delen. 1 deel onder de veranda met bureau en 1 deel in het reeds bestaande volume als slaapruimte. Het slaapgedeelte zelf meet 2,10 m op 1,70 m. Geoordeeld wordt dat het voorzien van een slaapkamer in de veranda op termijn onvoldoende kwalitatief is en problemen naar oververhitting, condens, akoestiek, licht en verduistering, etc. zal opleveren.

Door het voorzien van de slaapkamer in de uitbreiding verdwijnt ook de directe toegang vanuit de leefruimte aan de straatzijde tot de achterliggende tuin.

 

Geoordeeld wordt dat de voorliggende aanvraag geen optimalisatie van de beschikbare ruimte voorstelt. Beide slaapkamers zijn onvoldoende kwalitatief.

Aan het college wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De meergezinswoning maakt deel uit van een reeks van 3 quasi identieke panden uit 1962. Gezien de ligging van de panden in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies is gunstig.

 

De voorgevel blijft quasi ongewijzigd en bijgevolg ook de visuele inpasbaarheid in de straat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

11 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 september 2023

Verslag GOA

9 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.