Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04056 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022576. Boudewijnsstraat 36. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04056 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022576. Boudewijnsstraat 36. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_04056 - Omgevingsvergunning - OMV_2023022576. Boudewijnsstraat 36. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023022576

Gegevens van de aanvrager:

de heer Vincent Van Malderen met als adres Vestingstraat_AN 19 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Boudewijnsstraat 36 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1691N3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed:

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/303792.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 10 m;

-          achterbouw entresolvolumes;

-          gevelafwerking:

  • plint natuursteen;
  • lijstgevel pleister;
  • buitenschrijnwerk hout.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte:

-          achterbouw aan de linkerzijde over 1 bouwlaag tot circa 14,5 m en aan de rechterzijde over 2 bouwlagen tot circa 15,5 m.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 10 m;

-          achterbouw aan de linkerzijde over 2 bouwlagen tot circa 14,5 m en aan de rechterzijde over 2 bouwlagen tot circa 15,5 m;

-          gevelafwerking:

  • plint natuursteen;
  • lijstgevel pleister;
  • buitenschrijnwerk hout;

-          uitgebreid volume;

-          gewijzigde scheidingsmuur.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          de voorgevelwijzigingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

17 april 2023

17 mei 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

17 april 2023

17 mei 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

17 april 2023

21 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht

Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

Het uitgebreide entresolvolume is niet in harmonie met de omgeving.

 

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte

Bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moet er rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

Het uitgebreide volume en de opgehoogde scheidingsmuur houden onvoldoende rekening met de optimale bezonning van het aanpalende perceel.

 

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren

Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft een opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal bekleed worden.

De opstand van het uitgebreide volume voldoet niet aan dit minimum.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de Boudewijnsstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen tonen achteraan de gelijkvloerse verdieping een beglaasde luifel. Aangezien het niet duidelijk is of deze luifel vergund is, werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Vermoeden van vergunning. Hieruit blijkt dat deze gelijkvloerse uitbreiding niet dateert van voor 1979 en dus niet als geacht vergund beschouwd kan worden. Echter veroorzaakt deze uitbreiding geen bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de aanpalers en er blijft voldoende open ruimte als tuinzone over. De gelijkvloerse volume-uitbreiding is aanvaardbaar.

 

Achteraan de eerste verdieping, ter hoogte van de linker perceelgrens, wordt een bestaand dakterras dicht gebouwd en ingericht als (was)berging. Ook hieromtrent werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Vermoeden van vergunning. Voor deze constructie (de 3 H-balken, de borstwering en de scheimuur) zijn er onvoldoende bewijzen dat deze aanwezig zijn van voor 1979. Bijgevolg dient deze volume-uitbreiding, inclusief volledige ophoging van de scheimuur, beoordeeld te worden als een nieuw volume.

De uitbreiding ter hoogte van de eerste verdieping, inclusief de scheimuurophoging, is strijdig met artikel 6 en artikel 10 van de bouwcode. Enerzijds is deze uitbreiding niet in harmonie met de omgeving, waarbij een entresol-typologie kenmerkend is. Anderzijds houden het uitgebreide volume en de opgehoogde scheidingsmuur onvoldoende rekening met de optimale bezonning van het aanpalende perceel. Het uitbreiden van het volume, om een berging in te voorzien, waarbij de bijkomende hinder naar de aanpaler onaanvaardbaar is, komt daarom niet in aanmerking voor een gunstig advies. De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Alle handelingen, werken wijzigingen in verband met de voorgevel maken geen deel uit van de vergunning en dienen bij een vergunning te worden uitgesloten.

 

Het pand is vastgesteld als bouwkundig erfgoed. Er werd hieromtrent advies gevraagd aan de dienst Monumentenzorg. Dit advies luidt als volgt:

‘Dit burgerhuis in neoclassicistische stijl werd vastgesteld in de inventaris bouwkundig erfgoed. De opbouw van het pand beantwoordt aan de klassieke typologie van een laat 19de-eeuws burgerhuis met een hoofdvolume en een smalle achterbouw in entresol ontsloten door de zijdelings ingeplante inkom- en traphal. De voormalige tuinkamer werd reeds aangepast. Het hoofdvolume en de voorgevel vormen geen onderdeel van de aanvraag en blijven ongewijzigd. Men wenst een bijkomend volume te voorzien als berging op het dak van de voormalige tuinkamer. Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De kenmerkende 19de-eeuwse typologie blijft behouden. De tuinkamer verloor zijn daklicht. De belangrijkste erfgoedelementen blijven in voorhuis en tuinkamer behouden.

Opgemerkt wordt dat het originele houten buitenschrijnwerk in de voorgevel met uitzondering van de voordeur gewijzigd werd ten opzichte van de laatst vergunde toestand door een aluminium variant met een versoberde profilering welke afbreuk doet aan de belevingswaarde van de gevel en de aanpalende neoklassieke burgerhuizen. Hier bleef het originele houten buitenschrijnwerk wel bewaard.

Bij een toekomstige vervanging van het buitenschrijnwerk (ramen) in de voorgevel dient rekening gehouden te worden met een correcte profilering en materialisatie in hout. Detailtekeningen aan te leveren aan de stedelijke dienst Monumentenzorg (monumentenzorg@antwerpen.be).’

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt bovenstaand standpunt gevolgd.

 

De nieuwe achtergevel wordt, volgens de legende, afgewerkt met grijze planchettes. De beschrijvende nota vermeldt daarentegen witte gevelpleister. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is de afwerking in gevelpleisterwerk in harmonie en analogie met de rest van de achtergevel. Dit dient te worden opgelegd in voorwaarden, indien alsnog een vergunning verleend zou worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De uitgebreide scheimuur heeft geen opstand van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien het platte dak bekleed wordt met een dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministrieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.). Bij een vergunning dient dit te worden opgelegd als voorwaarden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

17 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 september 2023

Verslag GOA

9 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.