Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04230 - Bestek GAC_2022_02527 - Raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem - Stopzetting en heraanbesteding onder GAC_2023_02743 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04230 - Bestek GAC_2022_02527 - Raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem - Stopzetting en heraanbesteding onder GAC_2023_02743 - Goedkeuring 2023_CBS_04230 - Bestek GAC_2022_02527 - Raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem - Stopzetting en heraanbesteding onder GAC_2023_02743 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem' werd openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2022_02527 uitgeschreven.  Op 21 april 2023 dienden de volgende firma’s een offerte in:

NaamAdresOndernemingsnummer

G&V SERVICESTATIONS NV

HARELBEEKSESTRAAT 120, 8520 KUURNE0461.054.460

KUWAIT PETROLEUM (BELGIUM) NV

BRUSSELSTRAAT 59/1, 2018 ANTWERPEN0404.584.525

TOTALENERGIES MARKETING BELGIUM NV

HANDELSSTRAAT 93, 1040 BRUSSEL0403.063.902

Juridische grond

Stopzetting:

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een procedure geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.

Heraanbesteding:

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §3 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid, wanneer het in een urgente situatie, welke door de aanbestedende overheid naar behoren is onderbouwd, niet haalbaar blijkt de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes in acht te nemen, een termijn vaststellen die niet minder bedraagt dan 15 dagen na de verzenddatum van de aankondiging van een opdracht.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.

Argumentatie

Stopzetting:

Voorafgaand aan het onderzoek van de betrouwbaarheid en geschiktheid van de inschrijvers, en alvorens de offertes inhoudelijk te beoordelen, werd bij G&V SERVICESTATIONS NV een substantiële onregelmatigheid vastgesteld, zodat zij niet verder werden betrokken in het onderzoek van de aanbestedende overheid. Zij hebben 3 verschillende inventarissen ingediend, ondanks dat het bestek niet voorziet in de mogelijkheid tot het indienen van varianten.

Inzake de kwalitatieve selectie werden de overgebleven inschrijvers ook uitgesloten. Het bestek bepaalt dat de financiële bekwaamheid van de leveranciers kan worden aangetoond door een verklaring betreffende de totale omzet van de onderneming in de reeks producten waarop de opdracht betrekking heeft en dit gedurende de laatste 3 jaar. Uit deze omzetcijfers dient te blijken dat de inschrijver gedurende ieder jaar van deze periode ten minste de vermoedelijke jaarlijkse bestelhoeveelheden heeft geleverd die in de technische bepalingen van dit bestek worden omschreven, en dit afzonderlijk voor alle opgegeven brandstoftypes. Beide overgebleven inschrijvers leverden in 2020 nog geen XTL Diesel HVO100, en voldoen derhalve niet aan het selectiecriterium waardoor zij dienen uitgesloten te worden.

Heraanbesteding

De aanbestedende overheid stelt vast dat het niveau inzake de kwalitatieve selectie in de vorige procedure niet passend was, daar ogenschijnlijk geen enkele marktpartij hieraan zou kunnen voldoen, en brengt daartoe de nodige wijzigingen aan in het nieuwe voorgelegde bestek.

De financiële bekwaamheid van de leveranciers kan worden aangetoond door een verklaring betreffende de totale omzet van de onderneming in de reeks producten waarop de opdracht betrekking heeft en dit gedurende de laatste 3 jaar. Uit deze omzetcijfers dient te blijken dat de inschrijver gedurende ieder jaar van deze periode ten minste de vermoedelijke jaarlijkse bestelhoeveelheden heeft geleverd voor de posten 1 (B7 Diesel), 2 (E10 Benzine) en 3 (E5 Benzine) uit de inventaris. De inschrijver vermeldt de hoeveelheden voor deze posten afzonderlijk.

De inschrijver toont verder voor dezelfde periode ook relevante ervaring aan in het beheren van minstens 3 automatische betalingssystemen van hetzelfde type als datgene in zijn offerte wordt aangeboden, en levert voor deze opdrachten documenten ter staving aan (met hierin minimaal de naam van de opdrachtgever, het adres, de uitvoeringsperiode en een attest van goede uitvoering). Enkel opdrachten die een vloot van minimaal 100 voertuigen omvat komen voor dit selectiecriterium in aanmerking.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de (het) volgende gunningscriteria: 

  1. Prijs op een totaal van 65 punten.
  2. Tank- en laadkaartensysteem op een totaal van 30 punten.
  3. Verdeelnet op een totaal van 23 punten.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040107 - Voertuigencentrum

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de stopzetting goed voor dossier 'Raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem', op basis van bestek GAC_2022_02527.

Artikel 2

Het college keurt bestek GAC_2023_02743 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van brandstoffen voor motorvoertuigen en bijhorend tankkaartsysteem
 budgetplaats:  5374000000
budgetpositie: 614131
functiegebied: 2WNS040107A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700 
met orderbons

Bijlagen

  • 02743_Bestek.pdf
  • 02743_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02743_Inventaris.xls
  • 02743_Verduidelijkingsnota_subgunningscriterium_spreiding.pdf